• Hildis

Kvitta presentkort mot pengar?

Jag har samlat på mig ett antal presentkort från olika butiker. Jag är uppe i 5-6 stycken och lyckas inte sätta sprätt på dem i samma takt som de ramlat in på sistone. Det är fördelsedags- och bröllopspresenter. Beloppen varierar mellan ca 500 och 1500 kr. Hos några av butikerna kommer jag att få svårt att göra slut på pengarna och jag vill inte att de fryser inne eller att presentkorten blir värdelösa vid en ev konkurs.

Kan man gå in hos butiken och lösa in presentkorten mot kontanter? Går det? Är man en obekväm kund eller är det ens fulla rättighet? Är man otacksam mot de som givit presentkorten? (Nog kan jag försöka handla på just dessa butiker och mer eller mindre öronmärka pengarna, men det känns olustigt att ha så mycket uppbundet i presentkort, hoppas någon förstår hur jag menar!)

(I extremfallet får man väl köpa något på öppet köp och sedan lämna tillbaka det och ta kontanterna, men det verkar vara en omväg.)

• Svar på tråden Kvitta presentkort mot pengar?
  • Caramello Koala

Vad jag vet har du som konsument inte någon som helst rätt att kräva detta och jag tror att de allra flesta butiker inte går med på det. I den butikskedja där jag jobbar accepteras det inte.

Om du handlar något för ett presentkort och lämnar tillbaka det får du ett tillgodokvitto tillbaka. Detta för att man inte skall kunna byta presentkort mot pengar.

Däremot är säkert många villiga att förlänga giltightestiden om det börjar bli tight om tid.

• snuttP

Nej du har inte rätten att göra så. Sen kanske butiken är snäll och låter dig göra det ändå.
    Just med att köpa på öppetköp o sen lämna tillbaka, risken är att du får ett tillgodokvitto.

• Namnam

Du har ingen rättighet att kvitta mot pengar om butiken/butikerna inte vill, dock ska de vara giltiga i 10år om inte annat anges.

Från konsumentköpslagen

Presentkort

Vänta inte för länge med att använda ett presentkort eller tillgodokvitto! Det kan bli värdelöst,

till exempel om affären går i konkurs.

Ett presentkort eller tillgodokvitto gäller i tio år om det inte står något annat på det. Om det

står en kortare tid på presentkortet eller tillgodokvittot gäller i regel den. Du bör i så fall

använda presentkortet eller kvittot inom den tid som är angiven.

Om butiken upphör, går i konkurs eller byter ägare kan du knappast utnyttja ditt

tillgodohavande. Byter butiken ägare gäller presentkortet eller tillgodokvittot i allmänhet

endast om det finns en överenskommelse mellan den gamla och nya ägaren om att överta

sådana förpliktelser mot kunderna.

Du kan vanligtvis inte lösa in presentkort eller tillgodokvitton i pengar, och inte heller få

kontanter i växel om du handlar för mindre än vad du har till godo.

Så för säkerhets skull: Spara inte presentkort eller tillgodokvitton för länge!

• Hildis

Ah är det så det fungerar. Ok, tack för upplysningarna.

Då får det bli dags att plocka fram shoppingtakterna istället.

(Så svårt bara när man får ett stort belopp hos en butik där man aldrig brukar handla! )

• elakaste barnet i sandlådan

du kan gå till butiken och fråga någon som ska köpa något om dom vill köpa ditt presentkort... dom går säkert med på det om du säljer ditt presentkort för typ 50:- mindre än vad det är värt

• Hildis

elakaste barnet i sandlådan skrev 2009-11-01 20:31:42 följande:

du kan gå till butiken och fråga någon som ska köpa något om dom vill köpa ditt presentkort... dom går säkert med på det om du säljer ditt presentkort för typ 50:- mindre än vad det är värt
    Åh, det är kreativt! Frågan är om jag lyckas frambringa den extra energi som krävs för något sådant. Det får vi se, men det är en idé värd att applåderas.
  • Kary

Alternativt kan du sälja presentkorten på t.ex. Blocket.

Svar på tråden Kvitta presentkort mot pengar?