• mady

mellanlandning i Peking, vad göra?

vi ska åka till Thailand med air China och har då mellanlandning med många timmar i Peking. Finns det någon form av transfer visa man kan skaffa så man kan ta en tur in i smeten eller blir man förvisad till flygplatsen?

Ni som varit där hur är flygplatsen, många stora finns det ju massor att göra på och många timmars väntan blir inget problem

Vad kostar visum till Kina? HIttade en uppgift om 600:- stämmer det? Blir lite saftigt för en mellanlandning när vi är en stor familj....

• Svar på tråden mellanlandning i Peking, vad göra?
  • Choo

Ni ska nog hålla er på flygpassen, alldeles för krångligt att ta sig in i Kina med visum och dyl för bara ett par timmar.

• mady
    Choo skrev 2009-11-02 11:16:47 följande:
    Ni ska nog hålla er på flygpassen, alldeles för krångligt att ta sig in i Kina med visum och dyl för bara ett par timmar.
    hmmm är det krångligt? Vi landar 9.35 reser vidare 19.40, så därför tänkte vi.... Hur är flygplatsen?
  • SVejsan
    mady skrev 2009-11-02 11:33:47 följande:
    hmmm är det krångligt? Vi landar 9.35 reser vidare 19.40, så därför tänkte vi.... Hur är flygplatsen?
    Tråkig flygplats när det gäller saker att göra ("innanför spärrarna") med relativt lite att "handla och titta på", dock snygg ur ren arkitektonisk synvinkel...

Har ingen anining om transfer-visa, men rent teoretiskt så borde ni hinna in tex till himmelska fridens torg eller Förbjudna staden (ni kan nog inte "shoppa" då ni troligen inte checkar ut det "vanliga bagaget"). Vad man skall vara medveten om är att trafik och taxichaufförer i Kina är svåra att förstå sig på...
  • Sirling

Kolla med ambassaden, men ni behöver troligtvis visum för dagen. Kostar inte 600 utan runt 250 då en kollega sökte förra veckan. Beijing är en härlig stad i taxi in till stan tar ca en timme men det beror på trafiken som kan vara massiv. Området runt sjöarna är fina men kanske lite övermura med tanke på tiden.

• mady

tar färden från flygplatsen ca 1h fick en varning att det tog massor av timmar och att tiden inte skulle räcka. Vill så gärna in och se något. Vi landar 9.35 och lämnar peking igen 19.40 så jag tycker man borde... hur lång tid före avgång måste man vara på flygplatsen i peking innan avresa?

• Cafe Solo

Lämna snubben på flygplatsen (om ni vill spara in visumpengar) och ta en bulle in till piratmarknaden. Där kan du shoppa kopior åt hela familjen.

• babumlan

Vi har samma problem som TS, stopp i Peking på nästan 10 timmar men för vår del är det inte att tänka på att åka in till stan eftersom vi har två barn med oss. (1 år och 3½år)
    Så tips om saker att göra på flygplatsen vore bra. Det var ngn som sa att det var kallt på flygplatsen, stämmer det?

• mady

vi har oxå barn med oss och just därför vill jag inte vara stilla på vad jag fattat en tråkig flygplats i massor av timmar

• babumlan

Vad jag vet så måste man checka in barnvagnen på arlanda, så då måste man bära på lill-tjejen hon går ju inte så långa streckor och inte så fort. HmmmFunderar på att skaffa en bärsjal.
    När ska ni åka? Vi kanske kan hålla varandra sällskap?
    Stora killen är nog nöjd med att kolla på flygplan i ett par timmar. Tror nog att vi vuxna tröttnar på att hänga på flygplatsen fortare än barnen.

• mady

vi har varit på stora flygplatser där det fungerat kanon men då har det funnits saker att roa sig och barnen med, ex bad...

• Mornie Alantie

Jag antar att ni landar på Beijing Capital. Därifrån tar det 1-1.5 timmar in till stan med taxi. Taxi är billigt, men se till att ha en lapp där det står vart ni ska på kinesiska, de flesta kan ingen engelska alls. Ni måste ha visum för att komma in. Det söker man på ambassaden, kostar en slant och tar en vecka.

Peking är otroligt stort, och det tar lång tid att ta sig mellan olika platser, även om det ser nära ut på kartan. Så planera inte för mycket.

Flygplatsen är riktigt tråkig, finns ingenting alls att göra. Stora öppna ytor och nästan inga butiker.

• mady

Mornie Alantie skrev 2009-11-16 14:39:20 följande:

Jag antar att ni landar på Beijing Capital. Därifrån tar det 1-1.5 timmar in till stan med taxi. Taxi är billigt, men se till att ha en lapp där det står vart ni ska på kinesiska, de flesta kan ingen engelska alls. Ni måste ha visum för att komma in. Det söker man på ambassaden, kostar en slant och tar en vecka.Peking är otroligt stort, och det tar lång tid att ta sig mellan olika platser, även om det ser nära ut på kartan. Så planera inte för mycket.Flygplatsen är riktigt tråkig, finns ingenting alls att göra. Stora öppna ytor och nästan inga butiker.
    HÖRT ATT DET SKA VARA GANSKA ENKELT MED TÅG!!! Någon som vet?
  • Sirling

Tunnelbana är enkelt att åka, men när jag var där sist gick det inget tåg från flygplatsen.

• Stargirl

Ett inträde till Kina kostar 250 kr (är i Kina just nu) jag skulle stanna på flygplatsen. Om det inte handlar om mer än 12 timmar. Ni får nog tiden att gå. Jag skulle ta med DVD spelare med filmer, kanske Nintendo DS (om barnen är stora nog) böcker osv.

• Mornie Alantie

Det går att åka tåg, men det blir några byten. Det är otroligt billigt, tror det kostade 2 yuan ~ 2 sek att åka i en timme. Men taxi är också ganska billigt, och det går nog snabbare och smidigare. 200 yuan borde räcka från flygplatsen till stan. Jag skulle rekomendera taxi, speciellt när det är så kort tid. Vore ju trist att missa flyget för att man hoppat på fel tåg.

• Choo

Om ni väljer att besöka Peking så taxi, men som fler har skrivit ni måste ha en lapp på kinesiska för att taxi chauffören ska förstå. Engelskan är riktigt dålig och många chaufförer låsas att dem förstår men sen åker helt fel håll.
    Sen trafiken är inte som i Sverige så åk tillbaka till flygplatsen i god tid för att undvika köer så ni missar erat plan.

Som jag skrev tidigare jag skulle stannat på flygplatsen än att bege mig ut i Peking som turist bara för ett par timmar.

Svar på tråden mellanlandning i Peking, vad göra?