• JossanW

Hur mycket data-tid för en 15-åring?

Hur mycket data/spel-tid har era 15-åringar?
    Vi har försökt med fri speltid men det fungerar inte för då sköter han inte läxor, träningar och annat. Igår satt han 14 timmar och spelade WOW...
    Nu funderade vi på 3 timmars speltid på vardagar och 5 timmar på helger. Är det orimligt?

• Svar på tråden Hur mycket data-tid för en 15-åring?
  • Birgitta2

Jag skulle själv inte begränsa detta. MEN: jag hade krävt att läxor och träning ska komma i första hand. Sköts inte det så rycks sladden fullständigt. OCH: jag hade satt en stängningstid för datorn på kvällen när han skall upp till skolan på morgonen. Man får helt enkelt förhandla med ungen. Att sätta upp förbud brukar bara leda till smygande och sura miner. Sätt er ner och tala om det. Det skall vara rimligt både för dig och för honom.

• StarkMamma

Mina får sitta så länge dom vill EFTER läxorna är gjorda och kl 22 stängs datorn av.
    Alla accepterar detta.

• JossanW

Vi hade väl funderat så här:
    Han kommer hem från skolan vid 16-tiden.
    Gör läxor i ca 1 timma
    Äter vid 18
    Vissa dagar har han fotbollsträning mellan 18-19
    Så kan han spela mellan 19-22, på vardagar.
    På helgerna kan han spela mellan 17-22

• solskina

Lika med min 15åring, men han varvar ner lite framför datorn när han kommer hem. Sedan är det läxor. Som också görs på datorn i regel. Sedan är det fritt. Men han går och lägger sig 22. Det är en regel. Han varvar spel med att spela piano som är inkopplat på datan. Jag tycker att det är bra att han använder även den kreativa förmågan som jag vet att han har.

På lovet har det blivit mycket, men vi har avbrutit i bland och vädrat honom på stan. :)

• Lockpojken420

det är fullständigt meningslöst att försöka begränsa en tonårings dataspelande. Han (antar att det är en kille då det oftast är vanligast med killar som spelar dator) kommer kanske känna sig utanför ifrån sina andra kamrater då dom får spela hur länge som helst.

om sonen din har problem med wow-spelande kan du ju alltid försöka lära dig lite om spelet, varför det skapas ett sådant sug efter att spela m.m

• ichbintova

Jag är 14 och mina föräldrar ser helst att jag bara sitter 1 timme.
    Tycker inte om det alls...
    Jag prioriterar skolan och det går bar för mej där, sitter även en helvtimma-1 timma om dagen med matte fastän att jag inte har någon matteläxa.

3h på dagarna och 5-6 på helger tycker jag

• Kleerup
    JossanW skrev 2009-11-01 11:17:51 följande:
    Vi hade väl funderat så här:Han kommer hem från skolan vid 16-tiden. Gör läxor i ca 1 timmaÄter vid 18Vissa dagar har han fotbollsträning mellan 18-19Så kan han spela mellan 19-22, på vardagar.På helgerna kan han spela mellan 17-22
    Är det bara jag här som tycker en timmes läxläsning är för lite? Min fosterson är 14 och går i sjuan. Kan ju vara olika i olika skolor men en timme räcker definitivt inte. Jag tror att han sitter minst två timmar varje dag. Vi brukar ha det så här. Han är hemma vid 16-tiden och då bestämmer han själv vad han vill göra. Jag och min man kommer hem vid fem. Jag går ut i stallet och fixar lite och min man lagar middag. Käkar middag vid 18:00. Efter maten börjar sonen vanligtvis med läxorna eller fortsätter om han har börjat vilket han oftast har eftersom det är så mycket. Han brukar vara klar vid åtta-halvnio tiden och brukar kanske sitta en stund vid datorn då. Sen är det läggdags vid tio. Jag tycker kvällarna rullar på. De dagar det är fotboll blir det oftast ingen dator alls.

Nu är vi ju en rätt aktiv familj med fotboll, hästar osv. Jag tror att det är viktig att ha koll och inte vara rädd för att säga i från. Om min son blir sur på mig för att han inte får spela, så får han ju bli det. Oftast går det ju över rätt snabbt :) Sen tycker jag inte att man skall sätta upp en massa tider.
  • KUKARS

Låt ongen spela för i helvete, om han vill göra en spelkarriär låt honom göra det. JÄVLA HORA.

KUKARS KNULLAR HORA
Svar på tråden Hur mycket data-tid för en 15-åring?