• IdaMalin

ni som har lyckats sluta småäta...HJÄLP!!!

Jag försöker och försöker och vill verkligen gå ner i vikt.....Jag skulle behöva bli av med ungefär 10 kilo.
    Jag vet hur jag borde göra, vet mycket om kost och motion och jag vet att man kan om man bara har den rätta motivationen....Vilket jag inbillar mig att jag har, men ändå så går det inte.
    Började med GI för ett par månader sen och gick ner 3 kilo på lika många veckor, men sen efter det är det hopplöst igen.
    Det funkar bra när jag är på jobbet, brukar äta nån frukt innan jag åker och hämta barnen, just för att jag inte ska gå igenom alla skåp när jag kommer hem. Men det spelar ingen roll, jag liksom trotsar mig själv när jag kommer hem och äter mackor eller nåt annat som råkar finnas hem. Det ska dessutom gärna vara mycket smör på mackorna. Det blir inte bara en macka heller, utan om jag väl börjar så finns det inget stopp. Småtätandet, att ständigt vilja tugga på nånting  och sötsuget är mina stora problem. Visst, det är bara att bestämma sig...men det är inte så lätt som det låter. Ibland känns det nästan som om jag hetsäter....inte riktigt sunt....

Någon som känner igen sig och som har lyckats ta sig ur den onda cirkeln? Hur gjorde ni? Alla tips är sååååå välkomna!!!

• Svar på tråden ni som har lyckats sluta småäta...HJÄLP!!!
  • ThisIsMe

Hitta substitut! Sysselsätt munnen med något annat. Tugga tuggummi, drick vatten, drick te, ät något med väldigt lite kalorier. Hallon smakar sött men innehåller väldigt lite socker. Man kan suga på frysta hallon, då smakar de lite extra sött och räcker längre. Grönsaksstavar är också bra. Se till att det finns en färdig skål med grönsaksstavar i kylen som du bara kan ta fram när du kommer hem. Du måste ligga steget före suget.

• ThisIsMe

Jag undrar om den där frukten du äter verkligen räcker. Hur många timmar efter lunch äter du den och hur lång tid är det sen till nästa måltid? Frukt innehåller ju jättelite energi. Den höjer blodsockret litegrann men det går fort ner igen. Dessutom stannar frukt kvar i magsäcken en väldigt kort tid. Kan du få i dig protein och fett också så tror jag du står dig längre. Frukt och keso kanske?

• IdaMalin

Jag äter lättfil med osötad musli och en banan till frukost vid 8.30, nån frukt vid 10. Lunch (oftast GI-inspirerad) 11.30. Sen blir det kanske två clementiner eller en apelsin vid 14-14.30. Sen har det blivit som en mani när jag kommer hem vid 16 att jag bara ska äta och fort ska det går...hinner inte ens tänka.
    Tack för bra tips!!! Frysta hallon och grönsaksstavar ska provas, ska även lägga till något till mellanmålet på jobbet.

• moonweb

Känner igen mig exakt i det du skriver, och känner att jag äter fast jag inte ens vill äta! Och ju mer jag äter, desto mer måste jag äta för att det ändå inte är någon skillnad längre, jag har ju redan förstört matintaget för den dagen, så då kan jag ju lika bra äta en macka till, eller en glass, eller en muffins. Fast jag vet att det är dumt. Jag har 18kg som jag vill ha bort, har redan gått ner 23kg med hjälp av cambridge och järnvilja, men på grund av sjukdom slutade jag med den kuren. Fattar ju att jag kommer gå upp igen om jag inte slutar med mitt småätande, men hur klarar man det? *suckar* Mitt problem är dessutom att jag har så många allergier mot bl.a. frukt och grönt, så det är inte så enkelt att hitta "substitut" som är hälsosamma.

Det är svårt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • Lottis77

Jag har en låång historia av konstant småätande bakom mig. Godis varje dag, läsk, mackor, allt som gick att tugga på. Jag KUNDE inte låta bli. Åt jag inget gick jag bara runt i cirklar.

Men så började jag äta enligt LCHF. Och det var som ett mirakel! Mitt sötsug som tidigare varit så starkt att jag omöjligt har kunnat kontrollera det bara försvann på två dygn. Jag vill bara inte ha kolhydrater längre, vare sig psykiskt eller fysiskt. Jag vet fortfarande inte vad som hände, mer än att jag inte är hungrig mellan måltiderna längre och sötsug har jag absolut inget.

Värt att testa, för om det funkar så bra som för mig var det ett rent nöje. (Har dessutom ett kilo på köpet fast jag inte ens behövde det!)

• Lottis77

Har dessutom TAPPAT ett kilo på köpet fast jag inte ens behövde det! Så ska det ju vara.

• Puchiko

Går mer i denna tråden så man kan få tips på nyttiga substitut

• Sigrid

Jag känner igen mig. Jag småäter hela tiden om jag inte tänker mig för. Och när jag väl börjat finns inget stopp. Då äter jag tills jag mår illa. Det jag stoppar i mig är allt från smörgåsar, godis och kakor.

Förra sommaren bestämde jag mig för att gå ner i vikt, efter att under våren gått upp ganska mycket. Jag hade jätteebra motivation och ändå fram till i sommras klarade jag mig ifrån småätandet... och det enda som gjorde att jag klarade detta var MOTIVATION. Utan motivationen hade jag inte kommit någon vart.

När sommaren kom och det blev semester och vips... småätandet är tillbaka. Sen dess har jag kämpat med att hitta tillbaka till motivationen. Det är inte lika lätt nu eftersom jag inte behöver gå ner så mycket i vikt längre, men jag märker att jag ökar i vikt hela tiden när jag småäter.

Vet inte om du blev klokare av detta. Försök hitta motiviation och stöd hos nära och kära. Jag fuskade inte lika mycket när jag visste att jag hade ögonen på mig. Sen håller jag med andra här i tråden, se till att inte bli för hungrig... då är det lätt att småäta. Ladda med: äpple, keso och kanel efter jobbet. Eller en grov smörgås med keso. Lättkesella med blåbär. Morötter. Drick mycket vatten, det fyller magen även om det inte mättar på samma sätt. Och tänk efter innan du stoppar något i munnen: Är du verkligen hungrig eller är du bara sugen?

Hoppas det går bra för dig.

• IdaMalin

Det har inte gått så bra i helgen med småätandet....men i morgon är det ju måndag igen{#lang_emotions_laughing}. Tack för alla tips...och skönt att höra att vi är fler som fungerar likadant. Jag ska göra ett seriöst försök en gång för alla nu att bli av med mitt sug. Jag vill ju så gärna bli av med mina 8 kilo och det måste ju vara en väldigt bra start att sluta småäta.
    Om det är någonsom vill hänga på så kan vi ju peppa varandra?

Ha en bra dag!!

• JooCee

Planering är A och O, se till att planera veckans mat och inköp! Ha recept färdiga på god mat när du kommer hem, så att du vet vad du ska hem och laga och i stället ser fram emot den goda maten.

Se till att drick ett glas vatten det första du gör när du vaknar, för att fylla på vätskedepåerna.. ofta är man törstig när man är sugen..

• JooCee

Planering är A och O, se till att planera veckans mat och inköp! Ha recept färdiga på god mat när du kommer hem, så att du vet vad du ska hem och laga och i stället ser fram emot den goda maten.

Se till att drick ett glas vatten det första du gör när du vaknar, för att fylla på vätskedepåerna.. ofta är man törstig när man är sugen..

Svar på tråden ni som har lyckats sluta småäta...HJÄLP!!!