• stina 76

Ngn som vet hur vanligt det är att missfall upptäcks vid VUL/UL?

Har ofta fått höra att det vanligaste är att graviditeten avstannar i v 5-8 men att det tar några veckor innan embryot stöts ut. Ngn som vet hur vanligt det är att man upptäcker att graviditeten avstannat när man gör VUL eller UL?

• Svar på tråden Ngn som vet hur vanligt det är att missfall upptäcks vid VUL/UL?
  • Kabbela

Jag vet inte hur vanligt det är, men jag har varit med om det två gånger.... Första gången hade embryot slutat växa v.7. Vid UL undersökningen jag gjorde v.13! upptäkte dom det. Andra gången vet jag inte när det slutat växa men jag var "bara" i v9 när det upptäcktes vid UL.
    Konstigt nog hade jag "graviditetssyndrom" (mådde illa, ömmande, växande bröst och trånga jeans) hela tiden...

• pemi

Det är nog ganska vanligt tyvärr. Vid ett MA har ju kroppen inte fattat att fostret dött och då fortsätter ju kroppen att bilda Hcg som ger symtom. Jag gjorde vul i v 7 och attl var och, men vid nytt vul v 11 var fostret dött, hade hänt någon/några veckor tidigare. Hade också alla symtom och hade tom fått vätska i brösten...

pemi

• Sanna74

För mig upptäcktes det att embryot var för litet i vecka 7, så då anande man att det skulle gå tokigt. Man såg inget tydligt hjärtljud och så var embryot bara 4 mm. Efter ytterligare 2 veckor gjorde man nytt VUL och då såg man bara rester av en graviditet i livmodern. Sedan började jag att blöda. Jag hade precis som Pemi tydliga gravsymtom hela tiden.

sanna

• Sara 37

Hej,

jag har läst någonstans att det är vanligt. När man väl märker mf (om man inte gjort VUL) så har ofta embryot dött några veckor tidigare. Har läst någon stanns ang. mf statistik att om man sett hjärtverksamhet i v. 8 så är det mycket låga %tal för missfall. Detta just pga att de missfall som kommer ut fram till v 12-13 har skett betydligt tidigare.

/Sara

• Mamma Mu 75

Jag vet inte hur vanligt det är, men av mina fyra missfall så har tre upptäckts vid VUL.

Svar på tråden Ngn som vet hur vanligt det är att missfall upptäcks vid VUL/UL?