• Melwsmammi

Du som först fått en prematur bebis och sedan blivit gravid igen....

Jag skulle jätte gärna vilja veta hur de gick för dej och hur du kände under graviditeten, var du orolig för att föda för tidigt även denna gång? Hur tidigt blev du gravid igen? Var nummer 2 planerad?

Snällaaaaa skriiiiiv du som vet hur de är :D

• Svar på tråden Du som först fått en prematur bebis och sedan blivit gravid igen....
  • Lillan7704

Emilia föddes i v. 32 och vi tillbringade knappt 2 veckor på Neo. Ingen kuvös, bara värmebädd och sond. Har glidit på en räkmacka genom allt med henne.

När jag blev gravid med Wilmer så funderade jag ju så klart mycket på om även denna lilla bebis skulle komma tidigt (hade ett missfall 2 månader innan också) och jag gick på täta kontroller. Men istället för att vara rädd för att få en premis till förväntade jag mig nästan att det skulle bli det.. 
    Så när vecka 32 hade kommit och gått utan att nån bebis ville komma ut så blev jag otålig istället. (hade säkert känt annorlunda om det har blivit komplikationer med Emilia.)

Det slutade i alla fall med att Wilmer kom på BF+9 och det var dom längsta månaderna i mitt liv!!
    Emilia var då 2 år och 4 månader, och ja, Wilmer var planerad.
    (Emilia är ett p-piller-barn)

• Mamma till viljestark dotter

Vår äldsta dotter kom i v 33 eftersom jag drabbades av havandeskapsförgiftning och begynnande moderkaksavlossning.

När jag några år blev gravid med tvillingar (efter IVF) var jag ju förstås säker på att de skulle komma för tidigt och att jag skulle få hf igen. Började se fram emot veckan när de hade chans att överleva, tog sen vecka för vecka. Läkaren och jag hade satt v 30 som mål. V 30 kom och gick, så även v 33. I v 38 blev det planerat snitt! Men det var lååånga veckor efter v 30, var ju så säker att de skulle komma för tidigt. Tji fick jag, som tur var

• pheron

Min första föddes kraftigt tillväxthämmad i v. 35+0 i juli 2007, han vägde 1800g och var 42 cm lång, jag blev gravid igen när han var 14 månader och blev beräknad i juni 2009.
    Under graviditeten gick jag på täta ultraljudskontroler för att se att bebisen växte som planerat och allt såg bra ut fram till v. 30 då jag började få kraftiga sammandragningar och det höll på fram till v. 36, då gick det inte att stoppa längre utan lilla Noah kom i v. 35+4 även han med akut kejsarsnitt. Han mådde jättebra och vi fick komma hem från neo redan efter en vecka!

• K H

Mitt första barn födddes i v 36+4 gpa vattenavgång. Inga som helst infektioner hade jag. Han låg på neo några dagar för att de trodde han hade någon infektion. Han vägde 3450g och var 49 cm lång när han föddes.

Vid nästa graviditet hade jag den känslan att det barnet också skulle komma för tidigt.
    Jag är själv född i v.28.
    Jag blev inlagd på förlossningen pga vattenavgång denna gången också men denna gång var vattnet rödfärgat. Kändes inte bra alls.
    De höll mig kvar på sjukhuset under uppsikt hela dagen. På kvällen blev det beslutat om akut kejsarsnitt för mig för tjejen låg fortfarande kvar på tvären.
    Sedan låg vi på BB i en vecka plus några dagar utöver det på neo innan vi fick åka hem. Hon föddes i v 34+6. Hon vägde 2925g och var 44 cm lång.

Så om det blir någon till graviditet för mig så kommer säkerligen barn nr 3 för tidigt. Det kan jag nästan garantera!

Hej från mig!

• englamamman

Min första dotter är född pga igångsättning pga tillväxthämning i vecka 36+0 med en tillväxthämning av 35%. (1885 g)TRe veckor på neo blev det med henne. Efter det blev jag gravid, men fick tre missfall på rad under ett halvår. Sen var det helt kört att bli gravid. Jag fick pergotime utskrivet och efter ett antal månader var jag garvid igen. Jag var fruktansvärt rädd för att även detta barn skulle vara tillväxthämmat och födas för tidigt. Men pga att jag har anlag att få blodproppar i benen vid graviditet så kolaldes jag på spec vid ett antal tillfällen och allt såg bra ut. Så hör och häpna gick jag över 15 dagar med min prins. Mellan de första barnen skiljer det 4 år.

Lycka till!

• Proletariatet

Tyra föddes i november -06 i v.24+1.
    Jag blev gravid med bf maj-08, men i v.22+2 blev jag inlagd på förslossningen pga att det satt igång. De lyckades med bricanyl stoppa upp allt och jag blev kvar på sjukhuset i sängläge. I v.25 hade jag 0,5 cm kvar av livmodertappen, i v.30+ var den utplånad och jag var öppen fyra centimeter.
    V.35+1 föddes Eyvind, stor och stark kille som vägde 2475 och var 46 cm lång, vi fick åka hem efter fem dagar på neo, då han solade och lärde sig amma. Blev 13 långa veckor i sjukhussängen och hade jag vetat att det skulle bli så hade jag väntat med syskon.

• 4blommor

Futurum nobis est skrev 2009-11-25 09:36:28 följande:

Tyra föddes i november -06 i v.24+1. Jag blev gravid med bf maj-08, men i v.22+2 blev jag inlagd på förslossningen pga att det satt igång. De lyckades med bricanyl stoppa upp allt och jag blev kvar på sjukhuset i sängläge. I v.25 hade jag 0,5 cm kvar av livmodertappen, i v.30+ var den utplånad och jag var öppen fyra centimeter. V.35+1 föddes Eyvind, stor och stark kille som vägde 2475 och var 46 cm lång, vi fick åka hem efter fem dagar på neo, då han solade och lärde sig amma. Blev 13 långa veckor i sjukhussängen och hade jag vetat att det skulle bli så hade jag väntat med syskon.
    Var du öppen något oxå? Förutom den nästan helt utplånade livmodertappen?? Jag har blitt stoppad, men jag har 1,5cm av livmodertappen kvar o är öppen 3cm...

Du klarade dig i alla fall 5 veckor med 0.5 cm livmodertapp..undrar om du inge hopp för att jag klarar mig kanske 3 veckor till?
Svar på tråden Du som först fått en prematur bebis och sedan blivit gravid igen....