• Mimmlas

Hur ska jag stötta min syster?

Jag har en storasyster som jag bryr mig väldigt mycket om.
    Hon har i flera år försökt bli gravid med sin sambo men inget händer. Han har två barn sedan tidigare förhållande.
    Min syster e lite över 30 och har haft giftstruma är opererad.
    Hon vill gärna ha barn och skulle bli en underbar mor. Men jag tror inte hon vågar ta tag i det ordentligt ifall det skulle misslyckas. Hennes sambo är inte så jätte driven heller eftersom han redan har barn.
    Jag vill hjälpa henne i detta så gott det går så att inte changserna förminskas ännu mer och att hon ångrar att hon inte tog tag i det.
    Hur ska jag göra för att stötta henne??

• Svar på tråden Hur ska jag stötta min syster?
  • Sannis83

Hej!
    Jag tycker att du ska prata med henne och få henne att förstå att du vet hur hon känner och att du finns där som support om/när det blir jobbigt. Jag försår att hon kan tycka att hon inte vågar ta tag i det med risk för att det inte ska gå, men vad har hon egentligen att förlora?? Det finns kanske större chans för dem att få ett gemensamt barn om de söker proffesionell hjälp! Dessutom är det viktigt att hon talar med sin man så att han verkloigen förstår hurpass viktitg det är för henne att få ett eget biologiskt barn med honom!
    Lycka till!!

• Mimmlas
    Sannis83 skrev 2009-10-27 20:07:43 följande:
    Hej! Jag tycker att du ska prata med henne och få henne att förstå att du vet hur hon känner och att du finns där som support om/när det blir jobbigt. Jag försår att hon kan tycka att hon inte vågar ta tag i det med risk för att det inte ska gå, men vad har hon egentligen att förlora?? Det finns kanske större chans för dem att få ett gemensamt barn om de söker proffesionell hjälp! Dessutom är det viktigt att hon talar med sin man så att han verkloigen förstår hurpass viktitg det är för henne att få ett eget biologiskt barn med honom! Lycka till!!
    Jo jag har tagit upp det några gånger och jag tror hon vet det.
    Hon har aldrig vart en sån som tar för sig. De har endå försökt i mer än 5 år och de har fortfarande inte tagit steget att få hjälp. Och jag tror inte hon vill sätta press på sin sambo heller. Hon är en liten grå tyst mus om man säger så.
  • Sannis83

Men det enda sättet för dig att stötta henne är han hon känner att hon kan prata med dig. Om hon verkligen inte vågar att ta proffesionell hjälp, även om du pratat med henne, så kanske det inte finns så mycket att göra... Hon måste ju själv ta steget för att ens ha möjlighet att bli med barn.
    Men vad säger henens sambo, säger han ingenting, vill han inte ha fler barn???

• Mimmlas
    Sannis83 skrev 2009-10-27 20:35:31 följande:
    Men det enda sättet för dig att stötta henne är han hon känner att hon kan prata med dig. Om hon verkligen inte vågar att ta proffesionell hjälp, även om du pratat med henne, så kanske det inte finns så mycket att göra... Hon måste ju själv ta steget för att ens ha möjlighet att bli med barn. Men vad säger henens sambo, säger han ingenting, vill han inte ha fler barn???
    Jo han vill ha fler barn men det känns lite som om att han tycker att det blev lite för mycket jobb ifall det inte funkar normalt.
    Men jag tror inte han vill undanhålla min syster att få barn men om hon inte tar tag i det så kommer nog inte han göra det heller.
  • mulan

Det är svårt att veta hur man ska agera. Men en sak som är viktigt för henne är att inte vänta längre med att söka hjälp. Många väntar för länge och ångrar sig sen att de inte sökte hjälp tidigare. Ofrivillig barnlöshet är mycket vanligare än man tror.
    10-15% får söka hjälp.
    Tipsa henne om dessa trådar på FL. Det finns väldigt många i hennes sits här.

Hon har tur som har en syster som bryr sig .

• konkelbär

Jag sitter i en väldigt liknande situation. Eftersom att ingen kan koppla ihop mig med min syster här så kan jag berätta lite kort (ingen vet att det är dig jag pratar om syrran).

Min syster har precis fått reda på att hon har fått sitt andra MA på mindre än ett år. Jag är så ledsen för hennes skull Jag vill så gärna kunna hjälpa henne men det kan jag inte. Man känner sig så... maktlös. Jag önskar att jag bara kunde ge min syster en underbar graviditet och ett vackert litet barn.

Man kan bara hålla tummarna antar jag

• mulan

Det finns ett häfte hos min gyn om hur närstående ska agera mot dem som är ofrivilligt barnlösa. Nu minns jag inte vad den heter men kolla om era gyn har de och ta med den hem och läs

TS: Om ni ändå är där så ta med häften om IVF som du försiktigt kan ge din syster, men läs gärna igenom dom själv först så du vet lite vad det handlar om.

• Mimmlas
    mulan skrev 2009-10-27 22:12:26 följande:
    Det är svårt att veta hur man ska agera. Men en sak som är viktigt för henne är att inte vänta längre med att söka hjälp. Många väntar för länge och ångrar sig sen att de inte sökte hjälp tidigare. Ofrivillig barnlöshet är mycket vanligare än man tror. 10-15% får söka hjälp. Tipsa henne om dessa trådar på FL. Det finns väldigt många i hennes sits här. Hon har tur som har en syster som bryr sig .
    Jag tog upp det med henne i våras att det verkligen är tid att ta tag i det, hon sa att hon visste det.
    Jo det skulle jag kunna göra ifs.
    Jag vet att hon skulle göra samma för mig så det är självklart att jag måste försöka hjälpa henne så gott jag kan.
  • Mimmlas
    mulan skrev 2009-10-27 22:28:05 följande:
    Det finns ett häfte hos min gyn om hur närstående ska agera mot dem som är ofrivilligt barnlösa. Nu minns jag inte vad den heter men kolla om era gyn har de och ta med den hem och läs TS: Om ni ändå är där så ta med häften om IVF som du försiktigt kan ge din syster, men läs gärna igenom dom själv först så du vet lite vad det handlar om.
    Jaha det visste jag inte, tack för tipset. Hon skulle inte bli sur på mig iaf det vet jag.
Svar på tråden Hur ska jag stötta min syster?