Dalva skrev 2009-10-27 18:08:30 följande:
Jag tror att ni kanske syftar på GBS (grupp B streptokocker). 25-30% av alla kvinnor har det i kroppen. Det kan ge symptom som urinvägsinfektion, men också vara "tyst". Jag hade det med min dotter och hon föddes i vecka 30+3, förmodligen pga GBS, men de vet ej säkert. Jag är gravid igen och får extra kontroller. Går också hos spec.
mvc. Min livmodertapp var inte svag förra gången, men har fått den kollad två gånger hittills. Dessutom lämnar jag urinprover varannan vecka (pga GBS och många UVI förra gången). Jag har också blivit sjukskriven pga smärtsamma sammandragningar. Mitt
MVC är jättebra och noggranna, men om man inte får extra kontroller tror jag att man själv får ligga på lite och be om det. Om man bara har fått ett för tidigt fött barn är risken att föda för tidigt igen ca 15%, så det är ju stor chans att det inte händer igen! Men det är alltid bra att bli extra kollad, man är ju också nervösare under denna graviditet eftersom man är rädd att få ytterligare ett prematurt barn.
Tack för all info!
Med dottern fick jag en riktigt kraftig uvi och jag hade även en kaftig uvi för lite mer än en vecka sen.
Iofs har jag alltid haft besvär med återkommande uvi och blivit opererad tre gånger för reflux som barn så det behöver ju inte betyda att jag har GBS men jag ska definitivt be BM kolla upp det!