• Nintendo

Första bernet prematur, extra kontroller vid andra graviditeten?

Dottern föddes i vecka 35+3 men mådde ändå bra vid födseln. Enda problemet var att hon var trött och inte orkade amma så mycket och gick inte upp i vikt förrens 6 dagar efter förlossningen.

Nu är jag gravid på nytt och är lite oroad för att även detta barn ska komma ännu tidigare än dottern gjorde. Läkarna visste inte varför dottern kom tidigt.

Ni som har fått prematurbarn, fick/får ni göra extra kontroller med ert andra barn? Blev det andra barnet också tidigt?

• Svar på tråden Första bernet prematur, extra kontroller vid andra graviditeten?
  • Pilea

Jo, jag fick gå på extra koller med barn nr.2 o även nu när jag är gravid med nr.3. Sonen föddes i v.27+4 o dottern kom i v.35+4. Kollade tappen regelbundet med VUL o blev sjukskriven i föräldraledigheten när de såg att jag började öppna mig. Antar att det var därför dotra höll sig inne längre.
    Nu jobbar jag, men är sjukskriven på halvfart, är gravid i v.14.

• Nintendo
    Pilea skrev 2009-10-27 16:51:28 följande:
    Jo, jag fick gå på extra koller med barn nr.2 o även nu när jag är gravid med nr.3. Sonen föddes i v.27+4 o dottern kom i v.35+4. Kollade tappen regelbundet med VUL o blev sjukskriven i föräldraledigheten när de såg att jag började öppna mig. Antar att det var därför dotra höll sig inne längre. Nu jobbar jag, men är sjukskriven på halvfart, är gravid i v.14.
    Tack för ditt svar!

Jag ska definitivt be om kontroller om dom inte säger något om det. Hur ofta fick du göra vul.
  • Pilea

Jag minns inte riktigt hur ofta, har för mig var 14:e dag eller så. Gick hos läkare på vanliga MVC + att hon remitterade mig till spec-MVC också. Så vissa kontroller utförde vanliga MVC o andra gjorde spec-MVC + de vanliga kontrollerna som BM gör. Kändes bra att de kollade så noga.
    Sen beror det väl lite på anledningen till att de föds tidigt! I mitt fall upptäcktes under graviditet nr.2 att jag har försvagad livmoderhals. Det visste vi inte om med barn nr.1 för han kom ju bara hux flux.

• Nintendo

Okej, läkarna sa till mig efter att dottern fötts att dom inte visste varför hon kom tidigt så det kanske också är en bra anledning att kolla extra noga denna gången.

Hur upptäcks försvagad livmoderhals?

• mammaNena

jag ska få 2 extra besök, som jag vet än så länge. 1 i v 20, vanligt bm och ett läkarbesök i v 30. Min dotter föddes i v 32+5, ingen vet varför, men min bm bara kom på när vi va där på inskrivningen att det visst fanns någon typ av bakterie som 30%av kvinnor ha och men just den så KAN man föda för tidigt, men det sägs inte att man kommer göra det bara för man har bakterien.. men jag ska lämna urinprov nu på torsdag för att se hur fallet ligger till där..

• Nintendo
    mammaNena skrev 2009-10-27 17:41:06 följande:
    jag ska få 2 extra besök, som jag vet än så länge. 1 i v 20, vanligt bm och ett läkarbesök i v 30. Min dotter föddes i v 32+5, ingen vet varför, men min bm bara kom på när vi va där på inskrivningen att det visst fanns någon typ av bakterie som 30%av kvinnor ha och men just den så KAN man föda för tidigt, men det sägs inte att man kommer göra det bara för man har bakterien.. men jag ska lämna urinprov nu på torsdag för att se hur fallet ligger till där..
    Intressant! Du får gärna höra dig för om vad bakterien hette så ska jag be min BM kolla så att jag inte har det.
  • mammaNena

hm ja, jag ska se om jag hittar något namn på den! men om du beskriver att 30% av alla kvinnor har den, så kanske din bm vet vilken det är!?! men jag ska försöka hitta!

Nintendo skrev 2009-10-27 17:48:30 följande:
    Intressant! Du får gärna höra dig för om vad bakterien hette så ska jag be min BM kolla så att jag inte har det.
  • Nintendo
    mammaNena skrev 2009-10-27 17:49:49 följande:
    hm ja, jag ska se om jag hittar något namn på den! men om du beskriver att 30% av alla kvinnor har den, så kanske din bm vet vilken det är!?! men jag ska försöka hitta!
    Ja det ska jag göra. Hon vet säkert vad det är för något. :)
  • Dalva

Jag tror att ni kanske syftar på GBS (grupp B streptokocker). 25-30% av alla kvinnor har det i kroppen. Det kan ge symptom som urinvägsinfektion, men också vara "tyst". Jag hade det med min dotter och hon föddes i vecka 30+3, förmodligen pga GBS, men de vet ej säkert.

Jag är gravid igen och får extra kontroller. Går också hos spec. mvc. Min livmodertapp var inte svag förra gången, men har fått den kollad två gånger hittills. Dessutom lämnar jag urinprover varannan vecka (pga GBS och många UVI förra gången). Jag har också blivit sjukskriven pga smärtsamma sammandragningar.

Mitt MVC är jättebra och noggranna, men om man inte får extra kontroller tror jag att man själv får ligga på lite och be om det. Om man bara har fått ett för tidigt fött barn är risken att föda för tidigt igen ca 15%, så det är ju stor chans att det inte händer igen! Men det är alltid bra att bli extra kollad, man är ju också nervösare under denna graviditet eftersom man är rädd att få ytterligare ett prematurt barn.

• Nintendo
    Dalva skrev 2009-10-27 18:08:30 följande:
    Jag tror att ni kanske syftar på GBS (grupp B streptokocker). 25-30% av alla kvinnor har det i kroppen. Det kan ge symptom som urinvägsinfektion, men också vara "tyst". Jag hade det med min dotter och hon föddes i vecka 30+3, förmodligen pga GBS, men de vet ej säkert. Jag är gravid igen och får extra kontroller. Går också hos spec. mvc. Min livmodertapp var inte svag förra gången, men har fått den kollad två gånger hittills. Dessutom lämnar jag urinprover varannan vecka (pga GBS och många UVI förra gången). Jag har också blivit sjukskriven pga smärtsamma sammandragningar. Mitt MVC är jättebra och noggranna, men om man inte får extra kontroller tror jag att man själv får ligga på lite och be om det. Om man bara har fått ett för tidigt fött barn är risken att föda för tidigt igen ca 15%, så det är ju stor chans att det inte händer igen! Men det är alltid bra att bli extra kollad, man är ju också nervösare under denna graviditet eftersom man är rädd att få ytterligare ett prematurt barn.
    Tack för all info!
    Med dottern fick jag en riktigt kraftig uvi och jag hade även en kaftig uvi för lite mer än en vecka sen.
    Iofs har jag alltid haft besvär med återkommande uvi och blivit opererad tre gånger för reflux som barn så det behöver ju inte betyda att jag har GBS men jag ska definitivt be BM kolla upp det!
  • Dalva
    Nintendo skrev 2009-10-27 18:16:52 följande:
    Tack för all info! Med dottern fick jag en riktigt kraftig uvi och jag hade även en kaftig uvi för lite mer än en vecka sen.Iofs har jag alltid haft besvär med återkommande uvi och blivit opererad tre gånger för reflux som barn så det behöver ju inte betyda att jag har GBS men jag ska definitivt be BM kolla upp det!
    Ja, be att få lämna urinodlingar varannan vecka. Jag hade också vanliga uvi hela förra graviditeten, men inga så här långt! Vanlig uvi kan ju också orsaka för tidig födsel.
  • Nintendo

Det ska jag be BM om. Det är ju lätt kollat.

Kan uvi tidigt i graviditeten öka risken för för tidig födsel?

• Pilea

Det där med 15% risk att få ytterligare ett barn tidigt kanske inte stämmer alltid! Tror nog att det är större risk om man som jag har försvagad livmoderhals.

Nintendo:
    Försvagningar ser man med VUL eller känner genom gynundersökningar. Tappen blir kortare o mjuk.

• Dalva
    Nintendo skrev 2009-10-27 18:49:15 följande:
    Det ska jag be BM om. Det är ju lätt kollat.Kan uvi tidigt i graviditeten öka risken för för tidig födsel?
    Tror inte att det kan påverka senare i graviditeten om den blivit behandlad. Men en pågående uvi kan - i värsta tänkbara fall - trigga igång en förlossning. Men många har ju en massa uvi under graviditeten och föder inte för tidigt, så det är ju inte alls så att det behöver leda till prematur födsel.

Det är inte säkert att GBS:en visar sig på urinprov. Den kan ligga latent och blossa upp då och då och är det inte tillräckliga mängder syns det inte på urinprov. Man kan behöva göra ett "swab test". USA kollar de alla kvinnor på det sättet.
  • Dalva
    Pilea skrev 2009-10-27 19:02:41 följande:
    Det där med 15% risk att få ytterligare ett barn tidigt kanske inte stämmer alltid! Tror nog att det är större risk om man som jag har försvagad livmoderhals.Nintendo:Försvagningar ser man med VUL eller känner genom gynundersökningar. Tappen blir kortare o mjuk.
    15% det är bara generella siffror som läkaren gav mig. Tror också det beror på orsak.
Svar på tråden Första bernet prematur, extra kontroller vid andra graviditeten?