• AmandaPitkänen

Växla in mynt på banken?

Kankse har frågat detta förut, har nåt svagt minne av det..

Kan man växla in småmynt på banken? Har MASSA mynt här hemma som vi har sparat ihop som bara ligger löst just nu i påsar. Lite pinsamt kanske att komma in på banken med värsta kassen med enkronor?

Vad gör man?

• Svar på tråden Växla in mynt på banken?
  • lovelylocks

man tar helt enkelt med dem in på banken! :) de har räknare som sköter räkningen, de behöver inte sitta med miniräknaren, typ så det e lugnt...

• Dizzi

På min bank har de en jätterolig maskin som automatiskt räknar mynten. Man häller ner dem i en "tratt" och sen får man veta hur mycket det är, så kan man få sedlar istället.

Kul för barn också, brukar alltid vara ett uppskattat nöje!

• Cuthalion

Bara att lämna in dem

En del banker har en mynträknare så man får själv hälla i mynt och ta med kvittot till kassan. Senast jag skulle sätta in mynt gjorde personalen det bakom kulisserna efter att de "stängt", vilket jag tyckte var lite jobbigt, fick ju inget kvitto eller liknande på hur mycket pengar jag lämnat till dem . . .

Ett tips är att ta dubbla påsar, mynt väger en del och det är trist om påsen går sönder mitt på gatan

• Nyfiken gul

var dock noga med att kolla så inte banken tar växlingsavgifter!!!

• AmandaPitkänen

jasså tar de avgift för det också? Hur mycket då?

• Nyfiken gul

På föreningssparbanken tar de en viss procent av beloppet i växlingsavgift när man använder växlingsapparaten/räknemaskinen

O det oavsett om man bara ska växla mynt till sedlar eller sätta in pengarna direkt på kontot....

• Tussilagoflickan

Här får man sköta det själv, man häller mynten i en maskin som räknar. Innan man häller ner mynten anger man kontonummer och vips så har maskinen räknat och satt in pengarna! Man får ett kvitto som bevis på insättningen!

• Norea

Vissa banker vägrar ta emot mynt. Det var en artikel om det i vår lokala tidning nyligen. kolla först upp innan du släpar dit dem.

• Alfonsina

Vi tar emot mynt och räknar dem "bakom kulisserna" (kul uttryck!) och jag brukar fråga om de vill att man ska skicka hem kvittot eller om det räcker att skriva "mynt" så det syns på kontoutdraget. Ingen avgift.

Och du behöver inte känns dig dum, många kommer med massor av mynt.

• Shoegal

Skulle växla massa mynt hos Föreningssparbanken men fick höra att de inte gjorde det utan att man fick gå till en automat och där fick man pengarna insatta på kontot. Jag ville ha kontanter så då gick inte det. Till slut gick jag till Nordea och då jag frågade om de växlade mynt där tittade kassörskan på mig som om jag var dum i huvudet och svarade med ett leende "javisst". Dessutom visade det sig att jag hade 99,50 så hade jag gjort det på FSB hade jag ju inte ens fått ut en hundralapp även om jag satte in pengarna på kontot (var totalt pank dessutom och hade inga pengar på kontot). Men kassörskan bjöd på en femtioöring så jag fick en hundring jämt.

Det beror alltså lite på vilken bank man går till. Att man är kund sedan födseln spelar tydligen ingen roll hos Föreningssparbanken

• Tin o Trolls mamma

Shoegal: Du hade visst fått ut en hundralapp från kontot om du hade satt in 99.50. Man har 100:- "kredit". Så i ditt fall hade du fått en 50-öring i övertrassering.

Ekorren.

• Shoegal

Tin o Trolls mamma: Iofs, men jag var redan på minus så jag hade nog inte fått ngt då

• Tin o Trolls mamma

Aha, ok. För annars får man ju ta ut så att man har max 100:- underskott.

Ekorren.

• Nemone

Hämta pappersrör på Posten, fyll och lämna in där.
    dom tar 2,50 kr per rör men det kan ju bli lite pengar oxå!!
    Tänk på att dom äldre 50 öringarna (större silverfärgade) slutar gälla vid nyår.
    Endast dom mindre kopparfärgadefunkar!

• AmandaPitkänen

jag tror jag har ca 2500:- i mynt (typ kronor och 50-öringar )

• LillLisa

Det är inte alla FSB-kontor som tar ut avgift för att räkna mynt, det bestämmer varje lokalkontor helt själva. Där jag jobbar tar vi inte betalt, men då går pengarna direkt in på kundens konto. Massor av människor samlar mynt och tar med dem till banken. Speciellt verkar många samla hela året och sen tömma inför jul och semester, det blir ju en hel del pengar av mynt.

Var rädda om era ryggar bara, två gånger har våra kunder fårr ryggskott i samband med att de skulle lyfta upp sina burkar från medhavda väskor! Rak i ryggen så går det bra!

• sweetpea

På SEB stoppar man dem i en maskin som räknar och sätter in på konto. Gratis!

Svar på tråden Växla in mynt på banken?