• Memiriel

    När kommer ägglossning/mensen igång efter Cerazette

    Hej!

    Jag undrar lite om eran erfarenhet av att äta Cerazette. Åt dom i ca två månader sen slutade jag. Det har idag gått tre veckor sedan jag slutade och mensen har inte kommit tillbaka. När satte det igång för er? Enligt min BM ska den sätta igång på en gång, men borde inte ägglossning sätta igång först och sedan kommer mensen drygt två veckor efter det? Blir inte klok på allt man läser

  • Svar på tråden När kommer ägglossning/mensen igång efter Cerazette
  • JoLi

    Hej jag undrar samma sak som du ... Det borde ju vara så att ägglossningen kommer först och sen mensen.

    Jag slutade med Cerazette för drygt en vecka sedan efter att ha ätit dem i 6 mån. Jag har ännu inte känt av någon ägglossning och inte fått någon blödning.

  • gerbera78

    Jag slutade med cerazette i början av April.. Jag hade då ätit dom i drygt två år.

    Mådde jätte konstigt mellan pillerstop och första mens.. Hade ibland JÄTTE ont i bröstvårtorna/brösten.. Trodde jag var gravid.. Svullnade upp som en ballong precis inna mensen kom. Det drog och stramade i äggledarna.. Trodde jag va gravid direkt.. ;)

    Fick i allafall mens 26 dagar efter pillerstop. Hade förmodligen ägglossning 14 dagar innan, men är inte säker.. Efter det har mensen varit lite oregelbunden. Allt mellan 29 dagar upp till 41 dagar har det varit mellan gångerna.

    Har börjat testa när jag har ägglossning nu för att ha lite koll. Och jag har äl 14 dagar innan mens. Men ingen bebis har det blivit än.. Försök nummer 7 nu i dagarna..

    Lycka till!

  • Lizzie 83

    Jag åt Cerazette i tre år och för mig togd det drygt en månad innan jag fick mensen efter att jag slutade. Fick ingen blödning alls innan det. Enligt min bm spelar det ingen roll hur länge man har ätit dem, det kan ta lika lång tid ändå att få tillbaka mensen. Sedan jag fick min har den varit lite oregelbunden. Vet inte om jag hade äl innan första mensen efter pillerna, men rimligtvis borde man ju ha haft det.

  • Fröken Modig

    Jag fick en mensliknande blödning direkt efter mitt pillerstopp, och sen kom mensen 40 dagar efter det. Väntar nu in min första riktiga ÄL som jag inte har riktig koll på när den blir...tror ju inte jag har en cykel på 40 dagar när allt "ställt in sig" nämligen!

  • Limus

    Min mens kom efter 2 m¨nader och nu är den helt fel. HAr en cykel på allt från 27-44 dagar. Inte roligt.

  • babyfever

    Slutade med Cerazette den 8:e oktober, den 1:a Oktober hade jag min senaste mens som höll i sig i över en vecka. I förrgår (4:e Nov) fick jag mensliknande smärtor och en kort blödning. Sedan försvann den. Detta skulle kunna stämma in på min mens, eftersom jag har en cirka 34 dagars cykel normalt! Det konstiga är bara att jag bara blödde i en dag!? Kan det vara så att hormonerna spelar spratt med kroppen och att jag hade en mycket liten blödning men att det ändå var mens? Har fortfarande lite mensliknande smärtor, så jag kanske får den på riktigt snart? Hur som helst, har ju hört att Cerazette kan vara litet knepigt just efter att man slutat ta pillrerna, oregelbundna cyklar och så. Gjorde ett grav. test för 10 dagar sedan som var negativt. Borde kanske göra ett till för att vara på den säkra sidan. Jag känner mig inte alls gravid. Och vi försöker inte aktivt heller. Skulle det hända vore det jättekul, men det är ingenting som vi just nu planerar in.

  • JosJos

    Jag slutade med C 1 aug, 1 sept fick jag plus på stickan ... hann alltså aldrig få mens (men fick uppenbarligen ägglossning). Slutade dessvärre med ma, men i fall du siktar in dig på att bli gravid behöver du nödvändigtvis inte vänta länge:)

  • Ina79

    Idag är det 15 dagar sedan jag slutade med Cerazette. Den 2 och 8 november hade vi oskyddat sex. Idag kom stänkblödning och jag har såna där "innan-mens" symptom, man känner sig risig. Om det är ÄL nu, då kanske jag blivit gravid? Om det är mensen som är på väg, ja det vete sjutton hur tidigt det sätter igång allting.
    förvirrad

  • Ina79

    Nu, 16 dagar sedan jag slutade med pillrena har jag fått nån mensblödning, har sån där värk kring livmodern m.m..... Men finns chansen forfarande att jag kan ha blivit gravid?

  • skvättis

    jag har ätit cerazette sedan i somras, den senaste tiden har jag glömt piller då och då och sedan drygt 3 veckor tillbaka har jag slutat med dem helt. Men ingen mens än... har aldrig fått mellanblödningar med dessa piller.

    Har köpt gravtest men vet inte när jag kan testa???

  • Memiriel

    Det tog 5,5 vecka innan jag fick tillbaka min efter jag slutade med pillrena. Det verkar som om att det tar ett tag innan det sätter igång. Kan vara skönt att veta

  • Linjo82

    Jag har ätit dem vid 2 tillfället och kroppen och reagerat likadant när jag slutat med dem. Har båda gångerna fått mens direkt efter att jag tagit sista tabletten, sen har det gått 6-8 veckor innan nästa kom. Sen var den regelbunden.

  • dreamy

    Jag var som en klocka med mensen innan jag fick barn, alltid 28 dagar mellan. Sedan åt jag cerazette fr o m att sonen var ca ett år i 6 månader (hade inte fått mens eftersom jag ammade mycket). Därefter blev vi sugna på en syskon, men då var det stopp... Mensen tog ca 10 vecor på sig att dyka upp och därefter var den skitoregelbunden (mellan 30 - 90 dagar) och när jag lix hade mens var den konstig så det var nog trassel med ägglossningen. Först efter låååång tid lyckades vi bli gravida och ska få en lillebror i mars :)
    Jag upplevde det som att cerazette strulade till mensen en del... Det KAN ju ha berott på kroppen tog lång tid på sig efter graviditeten och amningen också, men det BRUKAR ju inte spela någon roll... Cerazette däremot har strulat till det för en del, men det är rätt ovanligt.

    Lycka till med bebisverkstaden ni som försöker!

Svar på tråden När kommer ägglossning/mensen igång efter Cerazette