• Marbella

Aurorasamtal på Danderydssjukhus...någon med erfarenhet?

Imorgon skall jag och min sambo på aurorasamtal på Danderydssjukhus pga att förlossningen med vår dotter var lång, komplicerad och slutade med ett akut kjesarsnitt.

Nu undrar jag lite om det finns någon där ute som har varit på ett aurorasamtal på Danderyd och nu funderar jag på vad man går igenom under samtalet....

Hoppas att det finns någon som vill dela sina erfarenheter med mig.

*Emilia 2007-05-05* BF 2010-01-17*
  • Svar på tråden Aurorasamtal på Danderydssjukhus...någon med erfarenhet?
  • ElinC

Jag har varit där. Tyckte själva samtalet var lite jobbigt. Du får tänka ut innan vad det är du är rädd för, och vad du vill att de ska hjälpa dig med. Jag trodde nog att jag skulle få mer stöttning när jag var där, men det var mest om hur jag ville att min nästa förlossning skulle bli. Jag var nästan mer nervös efter samtalet än innan. Men sen när jag kom till förlossningen så hade de verkligen läst min journal. Jag behövde inte förklara nånting då. De visste ju hur jag ville ha det. Kom bara i håg att berätta att du varit där på samtal så att de vet att de ska ta extra bra hand om dig. Jag fick en riktig drömförlossning andra gången. Tack vare aurora.

• Marbella

ElinC:

Tack så mycket för ditt svar!

Jag tycker att det är så himla jobbigt att bena ut vad det är jag riktigt är rädd för eftersom man har så mycket tankar och funderingar kring den kommande förlossningen. Låter ju inte skoj att du kände dig mer nervös efter samtalet än innan, men ändå underbart att din förlossning blev en dröm.

Jag skulle verkligen behöva hjälp att bena ut allt som jag funderar på och jag hoppas att det kan stötta oss så mycket så att vi får den drömförlossningen som vi vill ha.

Får jag fråga om du fick allt som du ville ha under din förlossning efter aurorasamtalet?

• lijepa

jag håller med Elin om att det handlade mycket om nästa förlossning och vilka tankar och rädslor man har utifrån tidigare erfarenhet. Jag gjorde precis som du TS akut kejsarsnitt efter lång komplicerad förlossning med första barnet. Jag hade iof varit på BUP och pratat igenom första förlossningen så för mig kändes det ok att det var ett ganska konkret samtal. något de tog upp med mig var Danderydsmodellen och det var lite överrumplande att ta ställning till det när man är så känslosam. men jag tycker barnmorskan jag träffade var professionell och helt ok. det enda som störde mig var det här med danderydsmodellen. lycka till!

• ElinC

Ja det fick jag... Egentligen var min första förlossning "problemfri" men det kändes inte så. Andra gången var jag livrädd för smärtan. Men eftersom de visste om det på förlossningen så var de jättesnälla. Jag hade en barnmorska som var jättesnäll. Och jag tror att mycket berodde på samtalet. De visste att jag var rädd och tog extra bra hand om mig. När jag ville ha bedövning var det inget snack, jag fick det jag ville ha direkt...

• lijepa

nu när jag tänker efter lite så minns jag att jag tyckte hon var väldigt bra på att bena ut det viktiga ur allt jag sa. jag blev väldigt känslosam och ledsen och kände nog att jag inte riktigt visste vad jag sagt och hur mycket jag glömt men hon hade fått med allt viktigt i förlossningsplanen som hon sedan skrev. så jag tror inte du behöver oroa dig för att du måste ha färdiga lösningar när du kommer dit. berätta hur du känner och vad ni varit med om så arbetar ni tillsammans fram en förlossningsplan.

• Marbella

liijepa:

Tack för ditt svar!

Vad är danderydsmodellen för något?

• Marbella

Lijepa:

Tack för sidan.

Tyckte att denna modell lät väldigt bra och skulle nog passa oss ganska bra, men jag måste fråga lite mer om den imorgon under samtalet.

Känner att jag måste få ha mer kontroll över denna förlossning än den tidigare och det är viktigt för mig att vi inte håller på i evigheter.

Tack så hemskt mycket för alla svar jag har fått i denna tråd. Nu ska jag och min sambo sätta oss ner och verkligen diskutera hur vi vill ha den kommande förlossningen och vad det är vi riktigt är rädda för. Hoppas även att samtalet ger oss nått imorgon.

Kramiz

Svar på tråden Aurorasamtal på Danderydssjukhus...någon med erfarenhet?