• skattsessan

    vilket datum gäller?

    Är det någon som vet när man ska förnya sin hemutredning (aktualiseringsintyg)?

    Är det 2 år efter datumet man fick medgivande?
    Eller är det det datumet som landet registrerat oss då vi fick medgivande från dom.

    Detta gäller Colombia. Men ni andra får gärna oxå svara om ni vet.

  • Svar på tråden vilket datum gäller?
  • Ålen

    Utan att veta exakt skulle jag gissa på det första alternativet, alltså det datum som ni fick medgivandet från kommunen.

  • Miss TN

    En ny hemutredning ska göras 2 år efter att ni fick medgivandet. Eller rättare sagt INNAN det gamla går ut, så det hinner ner till landet innan det gamla går ut.

  • skattsessan

    Precis så trodde jag oxå att det var men när jag mailade AC idag och skrev alla datum, både när vi fick medgivande och när vi gjorde komplettering av medgivande så svarar AC att det är datumet där Colombia godkände oss på "consentimiento" vilket är ett senare datum. Det är det datumet Colombia går efter enligt honom.

    Jag trodde nämligen att det var 2 år från medgivandeutredningen men tydligen är det ej så enligt honom.(?!)
    Ska höra med kommunen oxå för säkerhetsskull, vill ju inte åka ur nån kö nu.

  • LG74

    Jag skulle fixa nytt innan det gamla går ut, dvs det datum då socialnämnden gav er ert medgivande. Det har vi gått på när vi förnyade vårt medgivande för några år sedan. Precis som de övriga i tråden skrivit.

  • en glad
    skattsessan skrev 2009-10-19 17:39:58 följande:
    Precis så trodde jag oxå att det var men när jag mailade AC idag och skrev alla datum, både när vi fick medgivande och när vi gjorde komplettering av medgivande så svarar AC att det är datumet där Colombia godkände oss på "consentimiento" vilket är ett senare datum. Det är det datumet Colombia går efter enligt honom.Jag trodde nämligen att det var 2 år från medgivandeutredningen men tydligen är det ej så enligt honom.(?!)Ska höra med kommunen oxå för säkerhetsskull, vill ju inte åka ur nån kö nu.
    Om ni inte har ett giltigt medgivande då ni får besked om barn så kan ni inte få svenskt beslut om samtycke att fortsätta adoptionsprocessen .... tipset är alltså att i god tid innan lämna in en ny ansökan om medgivande till kommunen .....
  • Colombiadrömmar

    Vi har också våra papper i Colombia och vårt medgivande går ut nu i november. Vi har uppfattat att vår utredning måste vara klar innan det gamla medgivandet går ut. Enligt vår utredare kan man inte bara skriva ett aktualiseringsintyg när medgivandet går ut, utan vi har fått göra om vår utredning. Naturligtvis kunde hon bygga en del på det medgivande vi hade. Beslutet går upp nu på torsdag och sedan får vi skicka det vidare till AC. Jag tror att det inte får vara något glapp mellan datumen på medgivanden.

  • en glad
    Colombiadrömmar skrev 2009-10-20 13:05:53 följande:
    Vi har också våra papper i Colombia och vårt medgivande går ut nu i november. Vi har uppfattat att vår utredning måste vara klar innan det gamla medgivandet går ut. Enligt vår utredare kan man inte bara skriva ett aktualiseringsintyg när medgivandet går ut, utan vi har fått göra om vår utredning. Naturligtvis kunde hon bygga en del på det medgivande vi hade. Beslutet går upp nu på torsdag och sedan får vi skicka det vidare till AC. Jag tror att det inte får vara något glapp mellan datumen på medgivanden.
    Absolut, det måste alltid finnas ett giltigt medgivande enligt beslut fattat i socialnämnden. (Det räcker alltså inte med ett "aktualiseringsintyg" skrivet av en handläggare!). När de två år, som medgivandet räcker, går ut lämnar man in en ny ansökan, får en ny utredning gjord och ett nytt beslut (som räcker i två år till...) Man är själv ansvarig för att det inte blir några "glapp" mellan de giltiga medgivandebesluten ...
  • skattsessan

    Tack för alla svar!
    Då var det oxå som jag trodde, men visst är det dumt när AC säger en annan sak än vad det är som gäller.

    Man vill ju liksom inte riskera att åka ur nån kö eller något bara för att dom säger olika. Vi kommer att uppdatera vårt medgivande och höra med kommunen hur de brukar göra efter 2 år, de kan säkert bygga på den utredning man redan ha och sedan ändra det som ändrats under de 2 åren.

  • en glad
    skattsessan skrev 2009-10-21 11:53:52 följande:
    Tack för alla svar!Då var det oxå som jag trodde, men visst är det dumt när AC säger en annan sak än vad det är som gäller.Man vill ju liksom inte riskera att åka ur nån kö eller något bara för att dom säger olika. Vi kommer att uppdatera vårt medgivande och höra med kommunen hur de brukar göra efter 2 år, de kan säkert bygga på den utredning man redan ha och sedan ändra det som ändrats under de 2 åren.
    AC (och andra organisationer) pratar ofta i termer om vad som gäller i ursprungsländerna men svenska myndigheter har att rätta sig efter det regelverk som råder här - därför blir det ibland motsägelsefulla uppgifter från organisationer resp kommuner ....
Svar på tråden vilket datum gäller?