• lingontott

Säkert att äta halloumi-ost??

Jag är i 5:e veckan och känner ett stort behov av att äta halloumi-ost. Någon annan som känner så?

Enligt Livsmedelsverkets hemsida så kan man äta halloumi som är nyförpackad, men hur ska man kunna veta om den är det??? Ofta står det inte ens när den förpackades. Och om det står, hur länge räknas den som nyförpackad då? Köpte en halloumi som var vakumförpackad och bäst-före-datumet är augusti 2010....! Likadant är det med mozarella, att den ska vara nyförpackad.

Kram A

• Svar på tråden Säkert att äta halloumi-ost??
  • Anatha

Hallumi ska man ju steka så då dödar du ju det mesta.

Listeria och toxoplasma är ju de farliga sakerna. Dessa risker är dock väldigt små. Läs studierna bakom rekommendationerna så förstår du hur löjliga de egentligen är. Vore listeria vanligt skulle vara gamlingar dö av det i parti och minut.

• NinaP

Men mjölken i många är ju pastiröserad? Helt ärligt trodde jag att det räckte?

• Gizzz

Tror det är helt ok så länge mjölken är pastöriserad.

• lingontott

Tack för svaren!

Ja halloumi brukar vara pastöriserad så då borde det va lugnt, men så igår så sa några kompisar som har barn till mig att de inte trodde man kunde äta det. Och så när jag gick in på slv.se och kollade så stod det att det skulle vara nyförpackad.... Blir ju helt förvirrad! hehe

• cid

Att osten är pastöriserad räcker INTE. Även många Brieostar t.ex. är pastöriserade, men ändock inte okej att äta.

• Anatha
    cid skrev 2009-10-18 18:57:07 följande:
    Att osten är pastöriserad räcker INTE. Även många Brieostar t.ex. är pastöriserade, men ändock inte okej att äta.
    Fast att dessa ostar inte är ok är på grund av att de har mögel. Jag tror inte hallumi har mögel. Dessutom är brie ok så länge den hettas till ca 70 grader.
  • Anatha

La Lola skrev 2009-10-18 19:11:47 följande:

Nej. Det har inte med möglet att göra. Listeriainfo:www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Bakterier.../
    Ja ok mognadsprocessen som ger mögel då. Jag vet inte om Halloumi har den processen. Men om den vacas länge så kan det kanske jömföras med detta. Och som sagt listeria dör vid ca 70 grader.

Listeria är visserligen farligt och kan leda till både missfall och död men väldigt ovanligt i Sverige.

Från länken:
    "I Sverige rapporteras årligen 40-56 fall av listeriainfektion, varav 2-5 är bland gravida kvinnor. De främsta riskgrupperna är äldre och personer med nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis diabetes, aids eller viss cancerbehandling."

Jag tror inte ens det är så många fall som rapporteras jag har för mig jag läste färre i de studier som finns på livsmedelsverket.
  • La Lola
    Anatha skrev 2009-10-18 19:16:33 följande:
    La Lola skrev 2009-10-18 19:11:47 följande:Nej. Det har inte med möglet att göra. Listeriainfo:www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/B akterier.../ Ja ok mognadsprocessen som ger mögel då. Jag vet inte om Halloumi har den processen. Men om den vacas länge så kan det kanske jömföras med detta. Och som sagt listeria dör vid ca 70 grader. Listeria är visserligen farligt och kan leda till både missfall och död men väldigt ovanligt i Sverige. Från länken: "I Sverige rapporteras årligen 40-56 fall av listeriainfektion, varav 2-5 är bland gravida kvinnor. De främsta riskgrupperna är äldre och personer med nedsatt immunförsvar på grund av exempelvis diabetes, aids eller viss cancerbehandling." Jag tror inte ens det är så många fall som rapporteras jag har för mig jag läste färre i de studier som finns på livsmedelsverket.
    Mognadsprocessen?
    Man bör inte äta vissa ostar pga listeria.
    Från länken:
    "Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. "
    *mamma till Alma 9 år och Hedda född 13 mars-09*
  • Anatha

La Lola skrev 2009-10-18 19:21:13 följande:

Mognadsprocessen?Man bör inte äta vissa ostar pga listeria. Från länken:"Även ost gjord på pastöriserad mjölk kan innehålla listeria, eftersom osten kan ha förorenats under tillverkningen. "
    Precis. Ostar som inte behöver mogna och har tillverkats på pastoriserad mjölk ska inte innehålla listeria. Exempel på sådana ostar är Greve eller Herrgård de kan ju vara lagrade men har en annan tillverkningsprocess.
  • La Lola
    Anatha skrev 2009-10-18 19:30:50 följande:
    La Lola skrev 2009-10-18 19:21:13 följande: Precis. Ostar som inte behöver mogna och har tillverkats på pastoriserad mjölk ska inte innehålla listeria. Exempel på sådana ostar är Greve eller Herrgård de kan ju vara lagrade men har en annan tillverkningsprocess.
    Från samma länk:
    "I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."

Jag hajar inte detta med mognadsprocessen du skriver om?
  • Anatha

La Lola skrev 2009-10-18 19:41:36 följande:

Från samma länk:"I vanlig hårdost och parmesanost kan listeria inte växa eftersom ostens pH och vattenhalt är för låg."Jag hajar inte detta med mognadsprocessen du skriver om?
    Det står även om den på livsmedelsverkets hemsida:

"Livsmedel där det finns risk för listeriasmitta är sådana där bakterien får möjlighet att föröka sig under produktionen (till exempel mognad av viss ost) eller förvaringen, och som inte upphettas innan den äts."

Men sen kan även listeria växa i vacumförpackningar och bland livsmedel där utgångsdatumet börjar närma sig. Alltså vanlig hårdost kan man alltid äta för att där kan inte listeria växa. Mögelost och kittost ska man inte äta då den har mognat och kan intehålla listeria. Andra "blöta" ostar som inte har mognat tex hallumi, feta, mozarella m.m. kan man äta men inte om de har legat för länge så listeria kan ha hunnit växa i deras vacumpack.
  • La Lola
    Anatha skrev 2009-10-18 19:52:28 följande:
    La Lola skrev 2009-10-18 19:41:36 följande: Det står även om den på livsmedelsverkets hemsida: "Livsmedel där det finns risk för listeriasmitta är sådana där bakterien får möjlighet att föröka sig under produktionen (till exempel mognad av viss ost) eller förvaringen, och som inte upphettas innan den äts." Men sen kan även listeria växa i vacumförpackningar och bland livsmedel där utgångsdatumet börjar närma sig. Alltså vanlig hårdost kan man alltid äta för att där kan inte listeria växa. Mögelost och kittost ska man inte äta då den har mognat och kan intehålla listeria. Andra "blöta" ostar som inte har mognat tex hallumi, feta, mozarella m.m. kan man äta men inte om de har legat för länge så listeria kan ha hunnit växa i deras vacumpack.
    Jo, men...kan vi enas om att det inte beror på möglet?
  • Anatha

La Lola skrev 2009-10-18 22:18:06 följande:

Jo, men...kan vi enas om att det inte beror på möglet?
    Ja det skrev jag ju för flera inlägg sedan att det var mognadsprocessen.
  • besony

Hur är det med mesost då om ni vet? Jag gillar Gudbrandsdalen, den norska getmesosten. Jag är i vecka 7 nu.

• Nemiia

Ät du din halloumi i lugn och ro ingen fara alls och som sagt den ska ju med fördel stekas så no worries:)

• lingontott

Haha, tack Nemiia!
    Verkar ha varit en riktig debatt om ostens vara eller inte vara! Men det är bra att höra lite olika åsikter...

• Nemiia
    lingontott skrev 2009-10-19 21:18:47 följande:
    Haha, tack Nemiia! Verkar ha varit en riktig debatt om ostens vara eller inte vara! Men det är bra att höra lite olika åsikter...
    Jag trodde tidigt i graviditeten att det var en "förbjuden" ost men jag insåg att jag läst fel på livsmedelsverkets hemsida. Där står ju att den ska vara okej att äta och osten är ju vakumförpackad, köper du den på en medelstor mataffär så skulle jag inte oroa mig.
Svar på tråden Säkert att äta halloumi-ost??