• S09

Båtluffa Grekland/Kroatien

Hej!

Jag och min man har funderat på och båtluffa i Grekland eller Kroatien nästa sommar. Vi har en son som kommer att vara 1 år då och vi hade gärna velat ha lite tips både på vad man ska tänka på när man reser med ett sånt litet barn och om någon har gjort en sån resa eller varit i någon av dessa länder.

Hej svejs!

• Svar på tråden Båtluffa Grekland/Kroatien
  • Topdog

Jag har båtluffat i Grekland med barn dock ej så små som eran son.

Erfenheter? Tja, på många öar är det ofta svårt att ta sig fram med vagn. Har man möjlighet, så är nog bärsjal det smidigaste, både på öarna och när man ska av och på båtarna. Välj öar där boende och strand ligger nära varandra. Vill ni se er om; hyr en bil. Vi gjorde misstaget när vi var på Amorgos med två små som snart skulle fylla 2 år. Vi skippade bil och såg ingenting av ön. Ska man lita på bussar blir man väldigt oflexibel.
    Packa lätt. Kläder går att köpa. Blöjor finns att köpa på plats.

Ett annat tips är att välja flyg till Santorini och utgå där ifrån. Dock är Santorinis flygplats ett h*l*e*t* när man ska hem. Ett annat alternativ är att flyga till Aten men skippa Pireus och välja en båt som går från Rafina eller Lavrio. Pireus med små barn är min definition på helvetet.

• S09

Tack för tipsen!!

Tanken är ju att vi gärna vill se oss omkring men man ska väl vara realistisk med tanke på att vi har lillen. Men det är flera som har sagt till oss att det är en fördel att hyra en bil oavsett om det är Grekland eller Kroatien. Men en sak jag funderar på är om det är möjligt att hyra bilstol där nere, vet du det? Och sen undrar jag om du har tips på bra bärsjal har tittat runt lite men det finns ju ett hav så det är ju svårt och veta vilken man ska satsa på?

Tack än en gång=)

• Topdog

Vad gäller bärsjal har jag inget tips; jag har aldrig använt en själv. Däremot så upplevde vi att det var väldigt krångligt med vagn på många ställen: inga trottoarer, väldigt smala gator, stora gropar i gatorna, omöjligt att köra i sand. Många gånger tänkte jag att det vore smidigt att ha barnet på ryggen, men jag har tvillingar så det var aldrig aktuellt. En fördel med vagn är att barnen kunde sova i dom på kvällarna, så vi föräldrar fick äta middag ifred.

Vad gäller bilstol så finns det på vissa öar. Men det är inget du ska räkna med. När vi var på Lefkas (ej båtluff) så hyrde vi bil på flygplatsen. Där fanns bilstolar. Nu senast var vi på 3 öar och hyrde bil på alla tre. Inte på något av ställen fanns bilstolar. På de öar vi var, var det inte mycket biltrafik. Vi kör lugnt och försiktigt och det kändes inte läskigt att låta barnen sitta med bara bälte. Om man väljer att båtluffa i Grekland så får man vara beredd på att barnen åker utan bilstol. Hyrbilar på icke-charter öar har sällan bilstolar, taxibilar med bilstol är svårt att få tag i, säsrkilt om man har en båt att passa. Hotellägarnas minibussar har sällan bilstolar. Annars är det bättre att åka charter och boka bilstol genom den svenska arrangören.

• S09

Jag tänkte att det skulle bli svårt att få tag på bilstol men det är ju lite grejen när man reser på det sättet, för som du skrev då får man ju satsa på charter och det är vi inte så sugna på. Men som sagt det är bara att köra försiktigt så går det säkert.
    Jag får leta vidare efter bärsjal, men det är ju lite av ett dilemma det där med vagn för som du säger så kan han ju sova i den. Vi får fundera på hur vi gör med det=).

Tack!!!

• Topdog

Vi har resonerat likadant. Vi är inte sugna på charter. Vi vill båtluffa. Det finns fördelar och nackdelar med båda sätten att resa. Vi tyckte att det positiva med luffningen vägde över att släpa på packning, inte ha bilstolar och att sköta planeringen själv.

Vad gäller bilåkandet har vi faktiskt inte varit det minsta oroliga när vi själva varit ute och kört. Vi har varit på små, lugna öar där trafiken är i stort sätt obefintlig. Och vi har själva kört väldigt försiktigt. Däremot är det oerhört obehagligt att åka taxi med barnen lösa i bilen. Särskilt när vi åkte från Santorinis flygplats ned till hamnen. Huuuuuaaaa. Jag ryser vid bara minnet. Likaså nu senast så missade vi bussen från flygplatsen till Lavrio. Att vänta på nästa buss funkade tyvärr inte så det fick bli taxi. En inte så trevlig halvtimme kan jag säga.

Svar på tråden Båtluffa Grekland/Kroatien