• Kindibary

Liten moderkaka? Vad vägde din moderkaka?

Födde en dotter för 3 månader sedan som var för tidig och lätt för tiden.

Fick senare reda på att jag hade liten moderkaka, 300g ungefär vägde den.
    Det var förklaringen till att hon var liten. Men förklaringen till att moderkakan var liten var lite luddig. Hade havandeskapsförgiftning, så kanske det har påverkat. Men innan hf upptäckes såg man att hon låg ca 15% under det "normala". När hon föddes var hon ca 30% under normal vikt.

Så, vad vägde din moderkaka? Om den var liten, vad fick du för förklaring?

• Svar på tråden Liten moderkaka? Vad vägde din moderkaka?
  • Cecese

första barnet 600 g
    andra barnet 430 g och det var för att jag hade havandeskapsförgiftning och fick en tillväxthämmad dotter, hon vägde 2450 g och var 47 cm i v. 40+2
    tredje barnet 780 g
    fjärde barnet 760 g

• goabarn77

Närmare ett kilo vägde den. Men då hade jag gått över tiden nästan två veckor och fick en stor tjej. =)

• Kindibary
    BängtRagnhild skrev 2009-10-13 16:55:17 följande:
    Födde fyra dagar efter bf. hade havandskapsförgiftning och moderkakan vägde 1400g..
    Ok, vad vägde ditt barn då?
  • BängtRagnhild
    Kindibary skrev 2009-10-13 17:03:05 följande:
    Ok, vad vägde ditt barn då?
    Han vägde 4470g. Inget litet barn men ingen jätte ändå.
  • LAV0LINA

Hur får man reda på det??
    Jag har inte den blekaste aning..

Hade varit kul att veta kanske.

• BängtRagnhild
    LAV0LINA skrev 2009-10-13 17:04:52 följande:
    Hur får man reda på det?? Jag har inte den blekaste aning.. Hade varit kul att veta kanske.
    Borde stå i den förlossningsjournal.
  • Kindibary
    LAV0LINA skrev 2009-10-13 17:04:52 följande:
    Hur får man reda på det??Jag har inte den blekaste aning.. Hade varit kul att veta kanske.
    Kolla din förlossningsjournal. Ska stå där va?
    Har inte kollat själv, de va bm på efterkontrollen som sa de till mig.
  • Kindibary
    BängtRagnhild skrev 2009-10-13 17:04:45 följande:
    Han vägde 4470g. Inget litet barn men ingen jätte ändå.
    Ja, då var han "normalstor" då. Det är ungefär vad min dotter väger nu när hon är 3 mån. Vägde 1908 när hon föddes, 46,5 lång
  • LAV0LINA
    BängtRagnhild skrev 2009-10-13 17:05:43 följande:
    Borde stå i den förlossningsjournal.
    Har ingen hel "journal" utan jag fick bara med mig två a4 hem. Och där står det inget. Bara hur mkt jag blödde och hennes vikt, längd, födelsetid och bm och sånt.
    Det enda som står är
    "Placenta avgång: Spontant"
    (placenta är väl moderkakan?)
  • Trollet Ludenben

på min journal för första sonen står det placenta något mindre än normalt. ingen aning om vad den vägde men sonen var ganska så tillväxthämmad.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • guldrosen1

Min vägde 940g och Gustav vägde 4430g och kom en vecka för tiigt, de sa att han hade haft det bra i magen!

• Zekelina

500 gram men hade en stor biplacenta också på 10*10 cm. Sonen vägde 2400 gram och föddes i v 38+, betraktades som en normal graviditet.

• Erkegris

jag kommer inte riktigt ihåg, tror de var lite mer än 800 gr... gick över 17 dagar och fick en son på 4808 gram. Bm sa att normala var runt 500 grams moderkaka.

• FlaxMamma

min vägde 430 gram och jag födde en pojke på 3865 gram på BF +13

• Vimma

Min moderkaka vägde bara 340 gram och dottern vägde 2240 gram i v 39+3. Jag har inte fått någon förklaring till varför den var så liten. Det var lite fostervatten också. Det jag vet är att det inte varit något fel på moderkakan utan den har fungerat som den ska och det är det viktigaste.

• Jessa med 3

Mina moderkakor har vägt ca 1 kg - barnen har vägt 4325, 5080 och 4100. Ganska välnärda!

• Lyckoprinsessan

Min son föddes 40+3 och vägde endast 2550 gr, moderkakan var också liten, vägde 350 gr.
    Anledningen till att min son var så liten var en äkta hård knut på navelsträngen.

Min ålder på 44 år kan också ha spelat in när det gäller liten moderkaka. Hade dock inte havandeskapsförgiftning vilket annars är en vanlig orsak.

• leppäkerttu

Min moderkaka vägde 535 och min flicka vägde 3325g... 

Svar på tråden Liten moderkaka? Vad vägde din moderkaka?