• Lindzie

    Min son 12 år & jätte kort !

    Hej,

    Jag har en son som precis fyllt 12 år och är idag 141 cm lång och väger 34 kg. Vi började en tillväxt utredning på Astrid Lindgrens Barnsjukhus den 15 maj i år. Så min son har tagit alla möjliga prover i 3 omgångar, han har även röntgat sin handled för att se hur lång han kommer bli som vuxen.

    Proverna visar att min son har ett lågt IGF-1 värde men har ingen brist på det. Min sons skellettmognad ligger 2-3 år yngre än vad han egentligen är. Han kommer att komma in sent i pubertet. Min son är väldigt liten och barnslig för sin ålder + att han är efter vad det gäller tänder m m. Han har endast tappat 8 mjölktänder.

    Då dem ansåg att min son ej hade brist på tillväxthormon så fick vi inte tillväxthormon till honom. Men däremot fick vi något som heter Oxandrolone (Oxandrin) en tablett som han ska ta varje dag i 1 till 2 år och som ska sätta fart på hans tillväxt men inte tidigare lägga hans pubertet och inte minska hans slutlängd. Utan man lånar bara längd från pubertet spurten.

    När vi började utredningen var min son 137,5 och vägde 31 kg så det har hänt en del sedan dess.

    Är det några fler som har barn som fått oxandrolne (oxandrin) för sin tillväxt ?

  • Svar på tråden Min son 12 år & jätte kort !
  • vadskamanhetatro

    Hej! 


    Hur har det gått? Har själv en kort son på 11,5 år (136 cm).

    Fubderar på att söka läkare (igen). Fick ingen hjälp sist. 


    Vet att det gått några år sedan tråden skrevs men vill gärna höra. 

Svar på tråden Min son 12 år & jätte kort !