• Tjimtjom

Bränna Lera?

Kan man göra det i en vanlig ugn eller nån som vet nåt ställe i Stockholmstrakten man kan lämna in för bränning?

• Svar på tråden Bränna Lera?
  • Liten2008

Tror inte det räcker med vanlig ugn, det behövs väl över 1000 grader om jag inte minns fel, vissa bränner i 2000 (höganäs tror jag bränner i 1500 om jag inte minns helt fel, någon sa det någonstans nånggång, visst låter det som en säker källa? )

Ang Sthlm - inte den blekaste

• Queenie70

Det kostar en del att dra igång en brännugn som behövs. Ta kontakt med nån keramikkurs, och fråga om du kan få köpa in dig på en hörna nästa gång de ska bränna.

• Tjimtjom

Hade för mig att det var högt gradantal.
    Vi tänkte först gå en kurs för att slippa allt kladd hemma men det kostar ca 2500:-/6 ggr + Lera, det känndes lite dyrt särskilt när ma går hemma med en halvtaskig FP. Hade varit bra m man kunde greja hemma o bara lämna in för bränning.

• Queenie70

Va e de för jäkla lyxkurs???

Finns ju billigare, kolla medborgasskolan å sånt...Men visst kan du pyssla hemma. Samla sen på dig grejjer och köp in dig på en bränning nånstans. På Kulturhuset måste det ju finnas en ugn??

Tjimtjom skrev 2009-10-13 01:05:14 följande:
    Hade för mig att det var högt gradantal.Vi tänkte först gå en kurs för att slippa allt kladd hemma men det kostar ca 2500:-/6 ggr + Lera, det känndes lite dyrt särskilt när ma går hemma med en halvtaskig FP. Hade varit bra m man kunde greja hemma o bara lämna in för bränning.
  • Tjimtjom

Det var ABF. Tack för tipsen, ska kolla runt lite mer.

Svar på tråden Bränna Lera?