• myrstacken

Jag undrar ni som är hemma länge med era barn om ni känner att ni sätter er egna karriär i kläm och förlorar pensionssparande?

Jag undrar ni som är hemma länge med era barn om ni känner att ni sätter er egna karriär i kläm och förlorar pensionssparande?

• Svar på tråden Jag undrar ni som är hemma länge med era barn om ni känner att ni sätter er egna karriär i kläm och förlorar pensionssparande?
  • lövet2

För mig är ett jobb bara ett sätt att tjäna pengar. En karriär har inget egenvärde för mig, så jag tycker inte jag går miste om något. Pensionssparande sköter jag privat, plus att jag förstås har fått i hop en hel del barnår.

This is him, isn´t it?
  • myrstacken

Har du jobbat extra eller pluggat något samtidigt som du varit hemma?

lövet2 skrev 2009-10-12 20:23:46 följande:
    För mig är ett jobb bara ett sätt att tjäna pengar. En karriär har inget egenvärde för mig, så jag tycker inte jag går miste om något. Pensionssparande sköter jag privat, plus att jag förstås har fått i hop en hel del barnår.
  • lövet2
    myrstacken skrev 2009-10-12 20:25:05 följande:
    Har du jobbat extra eller pluggat något samtidigt som du varit hemma?
    De sista 7 åren ungefär, har jag jobbat i snitt 15-20 dagar/år. Detta för att jag erbjöds att hoppa in i bland på en arbetsplats där jag utan problem kunde ha mina två yngsta med mig på jobbet.
    Where am I?
  • myrstacken

Jaha vad var det för jobb?

lövet2 skrev 2009-10-12 20:27:20 följande:
    De sista 7 åren ungefär, har jag jobbat i snitt 15-20 dagar/år. Detta för att jag erbjöds att hoppa in i bland på en arbetsplats där jag utan problem kunde ha mina två yngsta med mig på jobbet.
  • lövet2
    myrstacken skrev 2009-10-12 20:28:58 följande:
    Jaha vad var det för jobb?
    Ett litet bibliotek med bara en personal. Jag känner kunderna och kunderna känner mig, och ingen tycker att barnen är ett problem. När den yngsta var en liten 2-månadersbaby och låg på filten bakom disken, då ville kunderna aldrig gå därifrån. De ville bara luta sig fram och beundra min dotter resten av dagen!
    Where am I?
  • myrstacken

Men så mysigt. Jobbar din man mycket istället?

• lövet2
    myrstacken skrev 2009-10-12 20:34:30 följande:
    Men så mysigt. Jobbar din man mycket istället?
    Han jobbar heltid. Tyvärr är det så ont om jobb inom byggbranchen här i Norrbotten, så han har varit tvungen att veckopendla de senaste åren.
    Where am I?
  • Lallamen

Känner och känner
    Rent faktiskt så är det ju så att min egen yrkeskarriär har fått stå tillbaka helt och hållet under de 10 år jag varit hemma. Och även om jag pensionssparar en del privat så kommer det inte alls upp i de summorna som det kunde ha gjort om jag satsat på ett välbetalt arbete.

Så självklart har min karriär kommit i kläm och jag kommer inte ha lika mycket pengar när jag blir 70 som jag haft om jag tjänat 35 papp i månaden. Men det är ett val jag är grymt nöjd med och jag har fått annat istället som jag inte hade fått om jag jobbat massvis. Nu när jag börjat plugga på heltid känner jag ännu mer hur grymt tacksam jag är för de år som jag kunnat vara hemma med mina barn. För mig är det mer värt än pensionspoäng eller professorstitel

• Anne69

Vi har valt att vara hemma länge med barnen, men delat på ledigheten. På så vis har vi båda också kunnat utveckla oss på jobbet, samtidigt som vi fått njuta av att vara hemma mycket. Barnen mår också allra bäst här hemma med oss! Vi har båda kollat våra pensionsavtal och fixat så att vi fått tjänstepension utbetald under tiden vi jobbat - det har känts viktigt, eftersom det är det som ger de stora pengarna. Av den allmäna pensionen får man ju fyra "barnår" per barn, så det behöver man inte oroa sig för om man inte tänker vara hemma längre än så.

• Meli

SJälvklart sätter man sin egen karriär i kläm, man kan inte både ha kakan och äta den.... SKa man göra karriär så får man ju vara på jobbet....

Men för min egen del är jag inte karriärinriktad och vi ser fördelarna med att inte ha tidigt dagis för barnen. Vi prioriterar barnen helt enkelt. Det fungerar eftersom jag vill vara hemma. Min man hade aldrig orkat vara hemma i flera år. Så vi kompletterar varandra.

Vad gäller pension, så kan man ringa FK så skickar de hem papper så att den som jobbar kan skriva över pensionspoäng på den som är hemma.

Sen kan man pensionsspara mer privat tilld en som är hemma.

Svar på tråden Jag undrar ni som är hemma länge med era barn om ni känner att ni sätter er egna karriär i kläm och förlorar pensionssparande?