Syskonförsök?
Finns det någon här inne som har ett barn som kommit till på naturlig väg/IVF men som sedan gjort/planerar att göra äggdonation för att få ett syskon?
Finns det någon här inne som har ett barn som kommit till på naturlig väg/IVF men som sedan gjort/planerar att göra äggdonation för att få ett syskon?
hej hej
japp, försöker få till ett syskon med äd
Jag har just plussat på vår 12 IVF-behandling. Ungefär samtidigt som jag påbörjade denna behandling började min barndomsvän en behandling för att donera ägg till oss. Tanken var dock att vi skulle frysa samtliga befruktade ägg för att säkra upp dem (eftersom hon snart blir för gammal för att donera) samtidigt som vi skulle fortsätta med IVF ett tag till.
Nu har vi alltså plussat och frågan är om hon ska avbryta donationsbehandlingen eller inte.
Vad som i våra ögon talar för att hon ska fortsätta är att mycket fortfarande kan gå snett eftersom vi just plussat och dessutom att äggdonation (och adoption) troligtvis är vårt enda alternativ om vi en dag vill ha syskon.
Vad som talar emot det är att det känns lite egoistiskt att låta henne gå igenom en relativt jobbig behandling om vi trots allt lyckas få ett barn själva - vi kanske ska nöja oss med det. Funderar även på hur det kommer kännas för ett eventuellt syskon som blir till genom äggdonation och därmed inte har den genetiska länken till mig som vårt första barn kommer att ha (ifall det nu går vägen).
Några synpunkter??
Hej
grattis till +et!!
har du tagit upp frågeställningen med henne, alltså vad hon tycker om att donera ägg till ngn som är gravid?
Personligen tycker jag att det är skönt att använda en anonym donator för jag vill inte komma på mig själv med att hitta likheter med ngn annan som jag vet hur den ser ut och är. Jag föredrar att bara se min mans drag och sedan hoppas att jag är med och påverkar personlighet på barnet etc.
Jag är inte orolig att jag ska känna olika för mitt biologiska barn och ett ÅD barn, men vi tänker vara hemliga med detta och inte berätta för släkt och vänner just för att jag misstänker att vissa i släkten skulle kunna göra skillnad mellan barnen.
När man väl vill ha ett barn kan man ju liksom inte tänka på ngt annat, så om du är ok med att använda din kompis som donator skulle jag köra på, med tanke på att hon redan påbörjat behandling.
Det är också skönt att ha en back up plan när man försöker bli gravid eller är precis i början av en graviditet efter som det är så mycket oro och stress inblandat.