• MelinasMamma

Dagis- plus och minus

Jag har både och tankar med det här med dagis. Jag vill att min dotter ska gå på dagis, men samtidigt inte. Det är viktigt för mig att hon får den här civilasionen med andra vuxna människor och barn. Men jag vill inte ha det så att hon lämnas till dagis kl 07 och spenderar sin dag med dagis personalen och barnen, hämtas kl 16-17 och kommer hem och äter med mamma och pappa och sen lässtund och sen sova. Jag får det till att hon skulle spendera sin tid mera med dagis personalen och barnen mer än sina föräldrar.

Helgerna, högtiderna och semestern blir med oss, men ändå. Jag vill inte heller missa någonting med hennes utväckling och framsteg som kan hända om man inte är med henne på heltid.

Jag ser ju ändå dagis mer som plus än minus. Det sitter väl mer i mig själv som förälder att jag vill vara med mitt barn och inte missa någonting med henne och vill inte heller att hon ska vara mer med någon annan än mig som mamma. Jag vet inte...

Någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Dagis- plus och minus
  • myrstacken

Oh ja, känner igen mig. Kan du istället plugga på distans eller jobba några kvällar i veckan och söka vårdnadsbidrag?

Då kan du vara hemma längre med eran flicka eller bara några få timmar på dagis i veckan.

MelinasMamma skrev 2009-10-10 15:01:12 följande:
    Jag har både och tankar med det här med dagis. Jag vill att min dotter ska gå på dagis, men samtidigt inte. Det är viktigt för mig att hon får den här civilasionen med andra vuxna människor och barn. Men jag vill inte ha det så att hon lämnas till dagis kl 07 och spenderar sin dag med dagis personalen och barnen, hämtas kl 16-17 och kommer hem och äter med mamma och pappa och sen lässtund och sen sova. Jag får det till att hon skulle spendera sin tid mera med dagis personalen och barnen mer än sina föräldrar.Helgerna, högtiderna och semestern blir med oss, men ändå. Jag vill inte heller missa någonting med hennes utväckling och framsteg som kan hända om man inte är med henne på heltid.Jag ser ju ändå dagis mer som plus än minus. Det sitter väl mer i mig själv som förälder att jag vill vara med mitt barn och inte missa någonting med henne och vill inte heller att hon ska vara mer med någon annan än mig som mamma. Jag vet inte...Någon som känner igen sig?
  • Hemmaföräldern

Det finns många föräldrar idag som inser att det barn behöver mest av allt i livet är tid med sina föräldrar. www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3629239.svd

Barn älskar sin mamma och pappa, de älskar inte sitt dagis.

Det här är ju en tråd för hemmaföräldrar, föräldrar som valt att stanna hemma längre men du kan också få tips och idéer på www.hemmaforaldrar.se

Här hittar du tips: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldrar.htm

• Meli

Jag tycker dagis är plus för alla barn från 4 år. DÅ tror jag att de verligen behöver mer, att vara själv utan mamma.

När man är under 4 så tror jag att det räcker med Öppna förkolan och kyrkis för att träffa andra barn. Eller privat med kompisar.

Jag tror aldrig att dagis är bra 40 timmar i veckan. Jag tycker barn är för små för att orka lika mycket osm vuxna.

• Meli
    Hemmaföräldern skrev 2009-10-11 19:57:25 följande:
    Det finns många föräldrar idag som inser att det barn behöver mest av allt i livet är tid med sina föräldrar. www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3629239...Barn älskar sin mamma och pappa, de älskar inte sitt dagis.Det här är ju en tråd för hemmaföräldrar, föräldrar som valt att stanna hemma längre men du kan också få tips och idéer på www.hemmaforaldrar.seHär hittar du tips: www.hemmaforaldrar.se/tips_till_hemmaforaldra...
    Sorglig artikel, men det är tyvärr precis så det är för de allra allra flesta. Folk tror ju i allmänhet att dagis är det bästa för pyttesmå barn.
  • ElinC

Min pojke var 1 år och 9 månader när jag var tvungen att låta honom börja på dagis. Men efter ca en månad blev jag sjukskriven och då fick han sluta igen. Han trivdes inte där. Nu har det gått ett helt år sedan dess och vi satt och pratade om dagis. Han måste ha ett otroligt minne min pojke, för när jag sa, du kanske inte kommer ihåg att du gick på dagis? Så sa han. Mamma, jag ville åka hem, men du kom inte... Det får iallafall mig att känna att jag gör helt rätt när jag fortsätter ha honom hemma.

• Meli
    ElinC skrev 2009-10-13 08:10:27 följande:
    Min pojke var 1 år och 9 månader när jag var tvungen att låta honom börja på dagis. Men efter ca en månad blev jag sjukskriven och då fick han sluta igen. Han trivdes inte där. Nu har det gått ett helt år sedan dess och vi satt och pratade om dagis. Han måste ha ett otroligt minne min pojke, för när jag sa, du kanske inte kommer ihåg att du gick på dagis? Så sa han. Mamma, jag ville åka hem, men du kom inte... Det får iallafall mig att känna att jag gör helt rätt när jag fortsätter ha honom hemma.
    Usch, vad hemst. SKönt att du har ett val....

Kram
  • lokisse

jag tror att det är väldigt bra med dagis i alla fall en vis tid. man baehöver ju inte sätta sin ettaring pa 8 timmar om dagen om man inte vill och  har möjlighet att lata bli men jag tror att barn behöver tillgang till andra barn och i dagens svenska samhälle finns det ju typ inga barn som är hemma hela dagarna.

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Rödtott

Mitt lilla barn är på dagis heltid och hon stortrivs med det! Hon är väldigt aktiv och behöver umgås med andra barn. Om jag inte är snabb nog på morgonen så hoppar hon själv upp i vagnen som för att säga till mig att skynda på Jag tycker att dagis är toppen! Hon får stimulans och får träffa andra barn hela dagarna. Jag ser inte hur man skulle kunna få det hemma. Vi är nyinflyttade och saknar ett stort batteri av kompisar med barn, och häromkring ekar sandlådorna tomma på vardagarna. Sedan gillar vi föräldrar våra jobb också

• Meli
    lokisse skrev 2009-10-13 09:42:10 följande:
    jag tror att det är väldigt bra med dagis i alla fall en vis tid. man baehöver ju inte sätta sin ettaring pa 8 timmar om dagen om man inte vill och  har möjlighet att lata bli men jag tror att barn behöver tillgang till andra barn och i dagens svenska samhälle finns det ju typ inga barn som är hemma hela dagarna.
    Jag tycker ockås att de är bra. Nästa år fyller min dotter 4 år och då kommerhon att börja på dagis, några månader innan, i terminsstarten. Detta för att jag tror att man då är så stor att man ha nytta av den pedagogiska verksamheten där, man ska snrt börja skolan och vänja sig vid att vara i grupp och fungera i grupp.
    Hon kommer börja dagis ävenom jag inte sätter in minstingen då.

Är man under det år man ska fylla 4, fria förskoleåldern, så ser jag ingen anledning om man är hemma. Jag tror inte så små barn har behov av 10-15 kompisar. Alla är inte på dagis.

Mina ynsta, dottern är snart 3, träffar många barn på måndagar och fredagar, då många 15timmarsbarn också finns på Öppna förskolan/kyrkis. Sen har hon kyrkans barntimme på onsdag fm. På tis och tor är det lugnare, men jag tror inte att hon behöver full fart 5 dagar i veckan. Vi träffar barn ibland de dagarna i alla fall, men inte lika många/inte alltid.
  • DrKejs
    ElinC skrev 2009-10-13 08:10:27 följande:
    Jag måste vara känslig, men jag reagerar starkt på det du skriver. Hur många barn befinner sig i den situationen utan att kunna kommunicera det till sina föräldrar? Vi borde inte lämna våra barn till förskola innan de är redo för det, innan de kan kommunicera med oss på ett bra sätt.
Svar på tråden Dagis- plus och minus