• BlivandeUngMamma

Varför föds det så många prematurer..?

Tycker det finns väldigt många barn som har fötts för tidigt, många i min närhet och även jag fick prematurbarn. (Arvid föddes i v36+0 vägde 2358g och fick bo på neo i 1½vecka)

Varför blir det såhär? Varför satte era förlossningar igång för tidigt?
    Min satte igång spontant, och jag gnölar över gåtan om varför det hände?

• Svar på tråden Varför föds det så många prematurer..?
  • Stårschan

Förr kanske de "bara" klassades som sena missfall?

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • BlivandeUngMamma

Va :O det vill jag inte tro på X_x

• BlivandeUngMamma

Jag svarar alltid innan jag förstått inlägg >___>

• Trollet Ludenben

Jag har två prematurer

Första sonen att gränsfall. Född 2002 i vecka 36+6. Vattnet givk för tidigt och fosterljuden sviktade i samband med värkar, akut snitt. Han var tillväxthämmad och tagen efter förlossningen. Neo i 2 veckor, ingen vet orsaken till denna förlossningen.

Son nummer 2, född feb 2009 i v 31+4. Jag blev akut jättedålig. Fick kraftiga buksmärtor. Då konstaterades en propp i buken, hamnade på IVA och ett par dagar efter så blev det akutsnitt, neo i 5 veckor. Vid utredning gjort ett tag efter förlossningen så kunde man konstatera att det var ingen propp utan flödesförändringar. Det hade blivit tryck av graviditeten mot organen så blodet fick hitta andra vägar men det hade likaväl kunnat vara en propp eller blivit en propp av det eftersom trycket var så högt.

Jag upplever inte att andra får prematura barn. Känner två som fått det, resten har gått över eller fått på eller i närheten av BF. Men om man surfar in på FL däremot ser man massa som fått prematurt.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Emmy K

Jo jag uppfattar att det är många som fått prematurer i min omgivning. Men det är väl också för att jag håller i ett forum just för oss m.m.

Däremot är det ofta jag möter okända människor på stan och så som också har preamturer eller som känner någon eller som själva var för tidigt födda. Senast idag pratade jag med en expedit som hade en 7-åring som fötts i vecka 30. För ett par veckor sedan mötte jag en man på sjukhusets café som var nybliven morfar till EPT-tvillingar.

Jag bär preemie-hjärtat som visar omvärlden att jag har en relation till prematurbarn. Det kan också inleda ett samtal :)

• Katarina76

Själv känner jag mig ganska ensam om att ha fått en prematur. Tycker många andra pratar om hur jobbigt det var att gå över BF.

Kanske därför jag hänger här inne? Känner bara en som fått i slutet av v.35. De prematurer jag känner har jag träffat på neo ;)

• cloudberry79

Jag känner mig också rätt ensam, jag har två bekanta som fått i vecka 34-35, men vi delar ju inte alls samma erfarenheter av våra prematurbarn, då min son var väldigt sjuk och föddes i vecka 28. Skulle han ha fötts för 30 år sedan hade han inte överlevt, för han hade så sjuka lungor. Spädbarnsdödligheten har gått ned väldigt mycket i Sverige, samtidigt som många EPT-barn överlever, på grund av den kunskap man idag har om hur ett mycket för tidigt barn ska behandlas för att klara liv och hälsa.

If you love me - please don't feed me!
  • Kazeer

Min son föddes i vecka 36+3 efter igångsättning. Jag hade haft vattenavgång, av okänd anledning, fyra veckor tidigare. Han vägde 2095 g (viss tillväxthämning) och vi var på neo i åtta dagar.

BF febr-10 ♥ Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Proletariatet

Jag har många prematurer i omgivningen, man har väl dragits till dem helt enkelt. En av mina bästa vänner har barn födda i v.36, 28 och två stycken födda i v.27, är så skönt att kunna ventilera med henne ibland!

Och javisst räknades de här barnen som missfall förr, flera kvinnor i min släkt har haft liknande komplikationer där de förklarat för mig att barnen varit större än Tyra, men ändock alldeles för små för att rädda. (Nu pratar vi alltså 50-60 år sedan).

Jag har nåt fel, Tyra föddes i v.24+1 och Eyvind höll på att födas i v.22+2, tack vare 13 veckor i en sjukhussäng kunde han istället förlösas i v.35+1.
    Försvagning av livmoderhalsen eller ett hormonellt fel, det kan läkarna inte avgöra i dagsläget.

• Full av förhoppning

Dels är det för att man räddar fler barn som förut bara klassades som sena missfall,
    men det är även att fler provrörsbefruktningar görs.
    Om kroppen inte blir gravid på egen hand och kräver IVF så kan detta tyvärr innebära att kroppen stöter bort fostret för tidigt och det blir en prematur.

Dels är det även så att  Invandring gör att vi får andra länders "del" av prematurer.

Sen är det även pga samhället idag med all stress... alla måsten och borden och information som stressar och höjer blodtryck mm...

Detta var förklaringarna jag fick av läkarna på NEO.

Just nu är det jättemånga supersmå på NEO i Lund och det är ca 4 veckor tidigare än det brukar bli för det brukar alltid bli strax innan jul under all stress som det kommer en stor klump av för tidiga förlossningar.

folk behöver inte ha influensa för att bete sig som svin
  • camizz

jag fick en dotter för tre ½ vecka sedan i vecka 24+4 hon va 34 lång å 770 gram. ja låg på sjukhus i 8 dagar innan hon föddes hade en kraftig blödning, som kommit pga en infektion i livmodern.  Läs gärna min blogg... www.metrobloggen.se/miniRonja

Elvis 070227 Thilda 080428
Svar på tråden Varför föds det så många prematurer..?