• Gravid2010

Hur f*n kan det vara så dyrt hos tandläkaren?

Jag var precis dit och lagade 2 små enkla hål.. det tog 15 min allt som allt och var inga som helst problem..

2000kr..

Ojdå.. men det gick ju så snabbt... jo men det är fyllningsmassan som kostar svarade hon i receptionen...

Jaha!! var det guld lr????

Hur fan kan det kosta så mycket? Nån kunnig om dentalteknik får mer än gärna förklara för mig varför fyllningsmassa skulle vara så dyrt och så vill jag gärna höra vad DU sm läser detta fått betala för en fyllning... För nästa gång ska jag leta upp någon som kan fixa detta svart!! fast vitt...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-10-07 14:42
    och förresten tycker jag det är ett j*vla skämt att inte tandvård ingår i sjukvårdens konto.. Tänderna sitter väl på kroppen lr???

Fattar inte att vi går med på detta.. dags att göra om lite i systemet kanske...?

• Svar på tråden Hur f*n kan det vara så dyrt hos tandläkaren?
  • Tilda Troll

det är väl inte bara fyllning, det är väl allt runt omkring som ska betalas med, lön, lokal, el, sophämtning alla material som inte bara är fyllning, borrar, stolar..det är nog ung. samma förklaring som till att det kan kosta flera hundra att klippa lite hår och då får man inget, då blir man av med något tom. det finns massor med kostnader som vi inte ser..

• Gravid2010

Tilda Troll skrev 2009-10-07 14:16:26 följande:

det är väl inte bara fyllning, det är väl allt runt omkring som ska betalas med, lön, lokal, el, sophämtning alla material som inte bara är fyllning, borrar, stolar..det är nog ung. samma förklaring som till att det kan kosta flera hundra att klippa lite hår och då får man inget, då blir man av med något tom. det finns massor med kostnader som vi inte ser..
    Jomen hallå... den kostnaden har många hantverkare och andra entreprenörer..

Säg nån annan hantverkargrupp som skulle ta 8000kr timmen? (om man generalliserar beloppet.) det gör inte ens min ganska dyra frisör...

Ta ex en guldsmed.. Tror du han kan ta ut 8000kr för att jobba med en ring i en timme? jag tror han har lokal, stolar, slipar mm också..
  • Toddes mamma

Men om du tänker efter, hur många gånger går du till tandläkaren per år? Jag går vart 3e år o betalar då 700kr, det tycker jag inte är speciellt mycket. Sen kan jag förstå sånna som måste gå ofta, o då kan det ju dra iväg mycket...

• Gravid2010

Toddes mamma skrev 2009-10-07 14:25:58 följande:

Men om du tänker efter, hur många gånger går du till tandläkaren per år? Jag går vart 3e år o betalar då 700kr, det tycker jag inte är speciellt mycket. Sen kan jag förstå sånna som måste gå ofta, o då kan det ju dra iväg mycket...
    Nämen visst är det så.. Nu hade inte jag varit dit på 6 år.. iofs. Funderade på att börja snusa för att slippa hål i tänderna men räknade ut att det skulle kosta 9000kr per år att göra det och det skulle ju knappast vara bättre ekonomiskt..

Men ändå!!
  • Nenne 71

Tycker du verkar ha fått betala väldigt mycket. Har precis lagat en tand som jag bitit av och det gick på ca 2000.
    Då var det jättemycket att göra och det tog två gånger.

• Toddes mamma

Allt är relativt, jag tycker inte det är dyrt för min del att gå till tandläkaren eftersom det blir en kostnad på ca 234kr per år, om jag då ska jämföra med att jag klipper mig för 300kr var 15e vecka,,,oj, då snackar vi dyrt!!!

• antispantis

Ja det är inte billigt att gå till tandläkarn, men nu så har man gjort så att man betalar de första 3000:- själv och sen betalatar man bara halva priset för då går FK in och betelar resten. Kan helt ärligt säga att jag fasar för att gå dit och göra klart min rotfyllning för den kostar skjortan, eftersom att laga ett hål (storleken har ingen betydelse) kostar 1250:- här

• Gravid2010

Toddes mamma skrev 2009-10-07 14:32:16 följande:

Allt är relativt, jag tycker inte det är dyrt för min del att gå till tandläkaren eftersom det blir en kostnad på ca 234kr per år, om jag då ska jämföra med att jag klipper mig för 300kr var 15e vecka,,,oj, då snackar vi dyrt!!!
    jovisst jag betalar 900 till frissan också.. men då sitter jag där i 4 timmar också och hon gör mig alltid snygg och nöjd... Visst.. 900 kan låta dyrt men om man fuckar up håret helt hos en annan frisör så tar det flera flera år innan det växt ut igen... så därför tycker jag det är värt pengarna när man alltid blir nöjd...
  • Gravid2010
    antispantis skrev 2009-10-07 14:33:07 följande:
    Ja det är inte billigt att gå till tandläkarn, men nu så har man gjort så att man betalar de första 3000:- själv och sen betalatar man bara halva priset för då går FK in och betelar resten. Kan helt ärligt säga att jag fasar för att gå dit och göra klart min rotfyllning för den kostar skjortan, eftersom att laga ett hål (storleken har ingen betydelse) kostar 1250:- här
    Är det så alltså? Här kostar det 972 att laga ett hål.. Mycket bättre än förr iaf, närman aldrig visste vad det skulle kosta och allt kostade var för sig sas.. Min svärmor struntade i bedövning för att den kostade extra!
  • yodi

det låter dyrt. min sambo var precis och kollade sina tänder, dom räknade med att det skulle gå på ca 2000-2500 kr men då skulle han dra ut två visdoms tänder och laga två hål.

• antispantis
    Gravid2010 skrev 2009-10-07 14:39:22 följande:
    Är det så alltså? Här kostar det 972 att laga ett hål.. Mycket bättre än förr iaf, närman aldrig visste vad det skulle kosta och allt kostade var för sig sas.. Min svärmor struntade i bedövning för att den kostade extra!
    Just det, jag måste ha bedövning, har sådan tandläkar skräck då det är ju det som gör att det kostar mer. tänkte inte på det
  • systersandra

Jag kan tycka att tandvård är himla dyrt om man har problem med sina tänder men har man god tandstatus så blir det ju endast 600 kr på 1,5 år och det är ju inte så mycket.Jag betalar 47 kr o månaden och all tandvård jag behöver ingår då och det tycker jag inte är mycket pengar.
    Jag tycker absolut tandvården borde kosta som all sjukvård,betala max 9oo kr om året men det finns inte pengar till detta.Detta skulle kosta skattebetalarna miljarder och dessa pengar finns ju inte idag.Man borde ju vara glad att övrig sjukvård är så billig,jämfört med tex USA så har vi det väldigt bra.

• Menhir

Dyrt o dyrt, allt är relativt.

Du kan också se det som att du betalar för att slippa värk och för att behålla tanden, kankse livet ut.

Och ja, fyllningsmaterialet är skitdyrt! Bara materialet till en fyllning kan kosta 600-1000kr! Och sedan tillkommer allt runtomkring + allt arbete som man som patient inte ser, instrumenten ska rengöras etc så det du ser som 15 min jobb är inte 15 min för tandläkaren och sköterskan.

Och förresten - hade du föredragit att det tagit dubbelt så lång tid?

• Anna Karin81

För mig kostar tandvården ca 1000 kr per år (2 besök hos tandhygienist/år). Det tycker jag är överkomligt. Men implantat och sådant är ju sjukt dyrt.

• Gravid2010
    Menhir skrev 2009-10-07 19:20:44 följande:
    Dyrt o dyrt, allt är relativt. Du kan också se det som att du betalar för att slippa värk och för att behålla tanden, kankse livet ut.Och ja, fyllningsmaterialet är skitdyrt! Bara materialet till en fyllning kan kosta 600-1000kr! Och sedan tillkommer allt runtomkring + allt arbete som man som patient inte ser, instrumenten ska rengöras etc så det du ser som 15 min jobb är inte 15 min för tandläkaren och sköterskan.Och förresten - hade du föredragit att det tagit dubbelt så lång tid?
    Näe men håll med om att det låter konstigt att det tas betalt efter hur många hål som lagas och inte hur lång tid lr hur invecklat det är att laga något? Någon kanske måste vara där 2*45min och får betala samma summa?

Känns lite konstigt.. för nog borde man "tjäna på" att gå dit i tid och laga ytliga hål.

Jag hade inte ens värk.. så det är väl kanske därför det känns så illa nu efteråt...
  • Menhir
    Gravid2010 skrev 2009-10-07 21:58:55 följande:
    Näe men håll med om att det låter konstigt att det tas betalt efter hur många hål som lagas och inte hur lång tid lr hur invecklat det är att laga något? Någon kanske måste vara där 2*45min och får betala samma summa? Känns lite konstigt.. för nog borde man "tjäna på" att gå dit i tid och laga ytliga hål. Jag hade inte ens värk.. så det är väl kanske därför det känns så illa nu efteråt...
    Tandvårdsförsäkringen har varit uppbyggd så i minst 10 år dvs det är inte tiden som debiteras utan vilken tand det är och antalet ytor. Det betyder att några "vinner" och några "förlorar".

Och det är klart du tjänar på att gå dit i tid och laga innan du får värk! Annars blir det sannolikt rotfyllning och det är varken roligt eller billigt (och dessutom tar det tid).

För övrigt har min revisor högre timtaxa än vad jag har och då har han i stort sett ingen utrustning mer än en penna och miniräknare...för att inte tala om jurister...
Svar på tråden Hur f*n kan det vara så dyrt hos tandläkaren?