• evyt

Måste inte älska sitt styvbarn

Är nybliven medlem på detta forum. Är styvförälder sedan 16 år (barnet har bott hos oss på heltid och endast träffat sin mamma varannan helg).

Och trots att jag haft barnet boende hos mig så länge, han har fyllt 18 år (har själv tre egna, utflugna barn också) så har aldrig den där "riktiga" moderskänslan infunnit sig. Han har också ett neuropsykiatriskt handikapp, och det kan han naturligtvis inte rå för, men det kräver sin tribut och många gånger har jag gråtit när jag är ensammen.

Men nu har jag stampat ner foten och sagt att jag vill att han ska bo hos sin mamma. I början hade jag jättedåligt samvete för det (han flyttar dit i början av november) men nu känner jag bara en enda stor lycka och en klump som sakta försvinner från magen.

Det är ju egentligen ganska löjligt att jag överhuvud taget ska behöva dåligt samvete egentligen, men det har jag haft.

Jag är inte purung längre och dessutom är jag diabetiker, och jag känner att nu vill jag leva mitt liv i lug och ro ocvh ägna mig åt mitt första barnbarn som kommer i slutet av november.

Är det någon som känner igen sig?

• Svar på tråden Måste inte älska sitt styvbarn
  • Fridis84

Har bott med min sambo i 4 år som har en dotter på 5 år. Jag har dock inte vart med lika länge som du, men nu efter 4 år, så kommer jag snart gå in i väggen om det inte blir ändring!

Hon bor hos oss varannan vecka och jag har tagit hand om henne från första början. Konstigt att det tog 4 år innan jag blev helt knäckt av att jag gör allt med henne å inte hennes pappa. Jag har ju helt klart vart för snäll från första stund.

Nu när jag har min egen dotter på 2 år, så vet jag ju att jag aldrig kommer få eller har aldrig haft moderskänslor för hans dotter. Men det fattar inte han! Han jobbar mycket och kan jobba varje kväll när hon är här, så nu har jag bett om att han ska fråga om nya jobbtider. Annars får hennes kära mor ta hand om henne. Jag gräver ner mej nånstans annars! Jag känner mej så fastlåst när hon är här, å längtar tills veckan är slut å jag får min "Fria vecka" igen!

Jag har haft jätte dåligt sammvete för det här. Det är nog därför jag inte sagt eller gjort något tidigare. Men nu är det skönt att ha nämnt nått till min sambo, som för övrigt blev jätte sur på mej. Men jag orkar inte mer.....

• Zaria
    evyt skrev 2009-10-06 13:06:03 följande:
    Är nybliven medlem på detta forum. Är styvförälder sedan 16 år (barnet har bott hos oss på heltid och endast träffat sin mamma varannan helg).Och trots att jag haft barnet boende hos mig så länge, han har fyllt 18 år (har själv tre egna, utflugna barn också) så har aldrig den där "riktiga" moderskänslan infunnit sig. Han har också ett neuropsykiatriskt handikapp, och det kan han naturligtvis inte rå för, men det kräver sin tribut och många gånger har jag gråtit när jag är ensammen.Men nu har jag stampat ner foten och sagt att jag vill att han ska bo hos sin mamma. I början hade jag jättedåligt samvete för det (han flyttar dit i början av november) men nu känner jag bara en enda stor lycka och en klump som sakta försvinner från magen.Det är ju egentligen ganska löjligt att jag överhuvud taget ska behöva dåligt samvete egentligen, men det har jag haft.Jag är inte purung längre och dessutom är jag diabetiker, och jag känner att nu vill jag leva mitt liv i lug och ro ocvh ägna mig åt mitt första barnbarn som kommer i slutet av november.Är det någon som känner igen sig?
    Men pappan då?

Låter som att du enabrt har hand om bonusbarnet.
Svar på tråden Måste inte älska sitt styvbarn