• hjärtat82

tips på roliga grejer att göra utomhus!

Jag går hemma med en dotter på 27 månader och på 5 månader, stora tjejen går inte på dagis, så vi försöker gå ut varje dag.
    I somras var det inge problem att sysselsätta sig utomhus, men nu när leksakerna börjar plockas in och det börjar bli kallt blir stora tjejen mer och mer "sysslolös" ute.

har ni någe bra tips?

Promenader i vagn är ingen hit, ingen gillar/har gillat vagnen av dem.

• Svar på tråden tips på roliga grejer att göra utomhus!
  • ballerinamuffins

hitta en lekplats. köp ett busskort, el ta bilen o kolla runt om i närheten efter en rolig stor lekplats.
    gå på öppna förskolor o sånt.
    skaffa ett målar stativ, och ut o måla hösten,
    gå och leta små djur i skogen

• hjärtat82
    ballerinamuffins skrev 2009-10-06 12:56:42 följande:
    hitta en lekplats. köp ett busskort, el ta bilen o kolla runt om i närheten efter en rolig stor lekplats. gå på öppna förskolor o sånt.skaffa ett målar stativ, och ut o måla hösten, gå och leta små djur i skogen
    bra grejer! tack tack.
  • hjärtat82
    ballerinamuffins skrev 2009-10-06 13:07:56 följande:
    vassågod, bor du nära landskrona så hittar vi gärna på nått på dagarna;)
    jag bor i strängnäs, ca 8 mil från stockholm
  • Hallonsnören

Är också hemmamamma med två barn, dock lite större 3år och 2år. Tycker också det är svårt att hitta på roliga saker ute nu när det är höst. På våren,sommaren så är bara att gå och sätta sig i sandlådan eller göra något annat. Men på hösten när man börjar plocka in leksakerna och sedan när det börjar bli lite kallt för att sitta längre stunder är det svårt att aktivera barnen tycker jag. Vinter är ju också lätt om det är snö för då är det ju bara att åka pulka.

Synd att jag inte bor i Strängnäs för då kunde vi har hittat på något. Bor några mil därifrån, vet inte exakt hur långt.

• Me like coffee

Nu är inte jag hemma med ett barn som behöver speciellt mycket aktivering då hon bara är 5 månader, men jag kan nog ge några tips.

Gå i skogen och samla div. saker (vad beror nog lite på ålder). Hemma kan man sedan pyssla med det man tagit hem, ex. göra en bok med pressade blad och växter, bygga djur eller annat av kottar och pinnar, kolla upp i böcker/alt. nätet vad det är för växter/bär/svamp man har hittat, etc. Bara fantasin stoppar!

Åk på museum eller typ konstutställning - uppskattas nog faktiskt av både större och mindre (även 5 månaders).

Lycka till! Skulle skriva mer men fick telefon...

• Jessica C S

En sak jag tänkte pröva var att lägga lappar med uppdrag i en påse och sen gå ut till exempelvis skogen. Uppdragen anpassas till ålder och miljö och kan innehålla exempelvis:

-Ställ dig vid ett högt träd
    -Göm dig bakom ett träd
    -Kryp under
    -Kryp över
    -Hitta ett stort löv
    -Hitta en pinne som är smalare än ditt lillfinger
    -Hitta fem saker
    -Hitta en liten sten
    -Spring till fyra olika träd och kom sen tillbaka

osv osv, endast fantasin sätter gränser

• Me like coffee

Jessica C S skrev 2009-10-09 17:42:19 följande:

En sak jag tänkte pröva var att lägga lappar med uppdrag i en påse och sen gå ut till exempelvis skogen. Uppdragen anpassas till ålder och miljö och kan innehålla exempelvis: -Ställ dig vid ett högt träd -Göm dig bakom ett träd -Kryp under -Kryp över -Hitta ett stort löv -Hitta en pinne som är smalare än ditt lillfinger -Hitta fem saker -Hitta en liten sten -Spring till fyra olika träd och kom sen tillbaka osv osv, endast fantasin sätter gränser
    Det var ju jättekul! Det ska jag komma ihåg tills min dotter blir äldre.
Svar på tråden tips på roliga grejer att göra utomhus!