• Anonym (osäker)

Tips på arbete, snickare inget för kvinnor?

Hej!

Hur visste du vad du ville jobba med?

Jag har bestämt mig för ett mansyrke då jag vill tjäna pengar och inte har tid eller ork att studera.. jag en människa som får G när jag anstränger mig.. Jag skyller på att jag inte har tid att lära mig med två barn (+ en vuxen bebis som sambo) och två hundar.

Iaf, min sambo är snickare och har en bra lön, han har inte gått byggymnasium utan blev lärling på en gång och är nu färdig (han är äldre än mig).

Jag funderar lite på samma bana, kanske man skulle bli snickare?
    Men min sambo säger att jag aldrig skulle klara det för det är för tungt för mig osv, stämmer det eller säger han bara?

Jag funderar även på "byggledare".. några förslag på annat som man tjänar mycket pengar på men inte behöver ha VG och MVG i alla ämnen för?

Och jag vill inte ha "skit jobb" som städerska, tvätteriarbetare (dessa har jag arbetat som) eller sopgubbe.

Jag är en 20 år gammal kvinna.

• Svar på tråden Tips på arbete, snickare inget för kvinnor?
  • Mamsis

Det finns ju snickare och snickare. Vet ju inte hur din fysik är, men själv gör jag en massa här hemma själv och det går ju inte att jämföra så med att vara snickare på riktigt. Men för mig är det inga problem iaf.
    Dock är jag ingen liten tjej

• Kjell2

Klart du kan bli snickare men vissa delar, t ex byggnadsnickare, är fysiskt krävande.

Att bli byggledare kräver oftast utbildning och/eller erfarenhet. Inget man börjar med direkt efter gymnasiet.

Du vill ha
    - Hög lön
    - Slippa utbildning
    - Inget skitjobb

Tyvär är det en svår kombination. Om du kan acepterara två av dina krav blir det enklare.

/Kjell

• Hobbysömmerskan

Hej.

Var i landet bor du?

Jag läser en 46veckors utbildning till snickarlärling. bor i lund o läser på komvux, svårt att komma ut som lärling utan nåt innan.

jag går i skolan i ett halvår knappt, sen har jag sexton veckors praktik, sen ska man bara hitta en lärlingsanställning.

jag har inte märkt några fysikska problem, visst vi tjejer har ofta fysiken/styrkan emot oss, men med lite jävlanamma så går de.

jag är ensam tjej bland 9 killar. Man får slita 50 gånger mer än killarna bara för att bevisa att man duger, men har man den rätta viljan är det klart att man kan bli snickare även som tjej.

men man måste vara beredd att de en hel del skit/indirekt mobbing...

jag är 22 år o snart snickarlärling, har aldrig gjort ett bättre val.

inboxa mig om du vill veta mer.

• Mrs Winter

Anonym (osäker) skrev 2009-10-05 15:12:49 följande:

Hej!Hur visste du vad du ville jobba med?Jag har bestämt mig för ett mansyrke då jag vill tjäna pengar och inte har tid eller ork att studera.. jag en människa som får G när jag anstränger mig.. Jag skyller på att jag inte har tid att lära mig med två barn (+ en vuxen bebis som sambo) och två hundar.Iaf, min sambo är snickare och har en bra lön, han har inte gått byggymnasium utan blev lärling på en gång och är nu färdig (han är äldre än mig).Jag funderar lite på samma bana, kanske man skulle bli snickare? Men min sambo säger att jag aldrig skulle klara det för det är för tungt för mig osv, stämmer det eller säger han bara?Jag funderar även på "byggledare".. några förslag på annat som man tjänar mycket pengar på men inte behöver ha VG och MVG i alla ämnen för?Och jag vill inte ha "skit jobb" som städerska, tvätteriarbetare (dessa har jag arbetat som) eller sopgubbe. Jag är en 20 år gammal kvinna.
    Skitjob som städerska?Bättre med skitiga lokaler då?
  • Anonym (osäker)

Mrs Winter skrev 2009-10-05 16:18:01 följande:

Anonym (osäker) skrev 2009-10-05 15:12:49 följande:
    Skitjob som städerska?Bättre med skitiga lokaler då?
    Jag ser det som ett skitjobb då jag skämdes när jag hade detta arbete. Men jag ser inte ner på de som gör detta, tvärtom så beundrar jag att de orkar med yrket i sig.
  • Mrs Winter

Har du ingen utbildning? Har jag fattat trådstarten rätt.Då kasnke du får börja med att läsa in de betyg du saknar.

• Anonym (osäker)

Mrs Winter skrev 2009-10-05 16:57:03 följande:

Har du ingen utbildning? Har jag fattat trådstarten rätt.Då kasnke du får börja med att läsa in de betyg du saknar.
    Jag har gymnisal utbildning, eller jag har det efter jul, jag läser upp de just nu
  • Kjell2

Läste i morse att skogmaskinförare är ett bristyrke. Kan vara värt att kolla upp.

• Anonym

snickare är nog för tungt men du kan bli arkitekt.

• Anonym (haha)
    Anonym skrev 2009-10-06 08:48:56 följande:
    snickare är nog för tungt men du kan bli arkitekt.
    Jo, för DET är ju inte svårt att komma in på :)

Ts: Du kanske skulle kunna gå en ky-utbildning? Här kan du leta efter utbildningar: ellapub.yhmyndigheten.se/sok/UtbSok.aspx

Ky-utbildningar är yrkeshögskolor med stor det praktik. Ofta är utbildningarna inte så långa...
  • puss

bli besiktningsman.

det är tammefan roligt nästan jämt
  • Anonym (A)

Vad finns det för småindustrier i närheten? Kan du gå någon arbetsanpassad utbildning mot process, mekanisk verkstad, målare, vindkraft mm. I vilken branch är det mer Go i ditt närområde. Det är bra med lite tejejer i mansdominerade yrken, tycker många arbetsgivare. Kolla runt vad som finns?! Kanske mot möbelsnickare? Just byggnadssnickare är extremt manligt, så det skulle nog jag vara mer tveksam till om du inte får bra signaler av eventuella arbetsgivare. Min manliga chef har gärna anställt de lämpliga tjejer som sökt jobb här och vi har det fysiskt tungt, dammigt och bullrigt. De två tjejerna som hade varit här länge gjorde superbra jobb. Tyvärr har vi skurit ner kraftigt, de var sent anställda och fick gå. Men en av de hade blivit undantagen vid tidigare uppsägning just pga av kön. Chefen har också strävat efter att få en bra åldersfördelning på jobbet.

• Anonym (osäker)

Tack så jätte jätte mycket för alla svar! Jag ska kolla upp länkarna och skogmaskinförare nu på en gång

• Waldo

Hade jag varit ung idag och skulle välja yrke hade jag absolut sneglat på byggnadingenjörsprogrammet.
    Väldigt intressant och där kan du absolut jobba som byggledare efteråt

Att gå ett lärlingsprogram blir mer och mer populärt. Detta har jag lärt mig nyligen när vi har börjat att titta på olika gymnasieskolor för dottern.
    Vill du jobba som snickare kan det vara en bra väg.
    Och jag tror absolut inte det är för tungt för en kvinna

Oavsett vad du vill bli tycker jag du ska investera din tid och pengar i en utbildning

• Kimzzan75

Jag är svetsare, kanon jobb och BRA lön. Hade bara gått grundskola och gick en lernia utbildning på nästan ett år, då var jag 25. Har jobbat som svetsare sedan dess och det är snart tio år... Tänk om tjejer fattade att dom ska kliva in i mansbranchen och ta för sig av jobben.. Bättre betalt än att slita i tex vården..
    Ja, även om jag nu tycker att alla som jobbar innom vården är våra hjältar,,, men med dåligt betalt typ.

Hör med din arbetsförmedling, det var dom som betalade min utbildning och det var det roligaste året i mitt liv. Jag upptäckte att jag var grym på att svetsa och att jag är hur händig som hellst.
    Många tjejer är super bra på just svetsning har jag hört. Skit i om andra killar kommer att säga att det är för tungt bla bla... Det är väl mest jävligt smutsigt då.
    Men för den lönen skitar jag gärna ner mig... Att tänka på är väl bara att det är lågkonjuktur nu och ont om jobb i hela byggnads.... men.. när du är klar har läget antagligen börjat vända. Lycka till och stå på dig!!

• Anonym (bj)
    Kimzzan75 skrev 2009-10-06 13:36:27 följande:
    Jag är svetsare, kanon jobb och BRA lön. Hade bara gått grundskola och gick en lernia utbildning på nästan ett år, då var jag 25. Har jobbat som svetsare sedan dess och det är snart tio år... Tänk om tjejer fattade att dom ska kliva in i mansbranchen och ta för sig av jobben.. Bättre betalt än att slita i tex vården..Ja, även om jag nu tycker att alla som jobbar innom vården är våra hjältar,,, men med dåligt betalt typ.Hör med din arbetsförmedling, det var dom som betalade min utbildning och det var det roligaste året i mitt liv. Jag upptäckte att jag var grym på att svetsa och att jag är hur händig som hellst.Många tjejer är super bra på just svetsning har jag hört. Skit i om andra killar kommer att säga att det är för tungt bla bla... Det är väl mest jävligt smutsigt då.Men för den lönen skitar jag gärna ner mig... Att tänka på är väl bara att det är lågkonjuktur nu och ont om jobb i hela byggnads.... men.. när du är klar har läget antagligen börjat vända. Lycka till och stå på dig!!
    Får man fråga hur mycket du tjänar och om du jobbar i skift?
  • Kimzzan75

Får man fråga hur mycket du tjänar och om du jobbar i skift?

Har ut mellan 19-20 tusen efter skatt. Då utan övertid, jobbar 7-4.

• Roxena

Hej. Den här 46 veckors utbildningen tycker jag verkar intressant. Vem är det som har den utbildningen? Samt var i landet är det och vad kostar det?
    Och vilken slags snickare blir man då?

Mvh Céline

• Roxena
    Hobbysömmerskan skrev 2009-10-05 15:44:53 följande:

Hej.

Var i landet bor du?

Jag läser en 46veckors utbildning till snickarlärling. bor i lund o läser på komvux, svårt att komma ut som lärling utan nåt innan.

jag går i skolan i ett halvår knappt, sen har jag sexton veckors praktik, sen ska man bara hitta en lärlingsanställning.

jag har inte märkt några fysikska problem, visst vi tjejer har ofta fysiken/styrkan emot oss, men med lite jävlanamma så går de.

jag är ensam tjej bland 9 killar. Man får slita 50 gånger mer än killarna bara för att bevisa att man duger, men har man den rätta viljan är det klart att man kan bli snickare även som tjej.

men man måste vara beredd att de en hel del skit/indirekt mobbing...

jag är 22 år o snart snickarlärling, har aldrig gjort ett bättre val.

inboxa mig om du vill veta mer.

Hej. Den här 46 veckors utbildningen tycker jag verkar intressant. Vem är det som har den utbildningen? Samt var i landet är det och vad kostar det?
    Och vilken slags snickare blir man då?

Mvh Céline
Svar på tråden Tips på arbete, snickare inget för kvinnor?