• piggen

Är det något särskilt i pepparkaksdeg som gör att man får ont i magen eller....

Ja. Alla i alla tider har sagt att " ät inte pepparkaksdegen för då får du ont i magen" .

Stämmer det? eller sa man så bara för att den är väldigt god och mamma/pappa/äldre släkting ville ha degen att baka av och inte ätas upp av sockerstinna barn?

Eller innhåller degen någon särskild ingrediens som ger magont?

Jo, jag är seriös och vill veta.

• Svar på tråden Är det något särskilt i pepparkaksdeg som gör att man får ont i magen eller....
  • Stårschan

Jag (som älskar pepparkaksdeg) tror inte att det är något speciellt i degen som gör att man får ont i magen. Enda gången jag fick ont i magen var första gången jag bakade själv utan mammas överinseende och följaktligen åt så mycket pepparkaksdeg jag ville (MYCKET), vilket ledde till att jag blev alldeles illamående efter en stund.

Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Njord

Man bör inte äta nån form av deg då jäsningsmedlet (bakpulver/jäst) ska ha "jäst färdigt" innan man äter det.

• Stårschan
    Njord skrev 2009-10-05 11:35:40 följande:
    Man bör inte äta nån form av deg då jäsningsmedlet (bakpulver/jäst) ska ha "jäst färdigt" innan man äter det.
    Precis vad jag säger till barnen. Men vis av erfarenheten vet jag ju att man måste äta ganska mycket innan man får ont i magen av det...
    Utan tvivel är man inte riktigt klok - Tage Danielsson
  • Danitra
    Njord skrev 2009-10-05 11:35:40 följande:
    Äh, det värsta som händer är att man får lite magknip och det kan det vara värt!
  • allakantralla

Precis!

Det särskilda man får ont i magen av är väl ehhh... pepparkaksdeg. man MÅSTE ju äta mycket av den!

Danitrass skrev 2009-10-05 13:43:58 följande:
    Äh, det värsta som händer är att man får lite magknip och det kan det vara värt!
  • piggen
    Danitrass skrev 2009-10-05 13:43:58 följande:
    Definitivt värt det. Mums.

Allvarligt talat, så då får man lika ont i magen av sockerkakssmet då. Jag själv trodde nog att de inte ville ha halva degen uppäten och nerdreglad när man var liten men alltid bra att kolla på FL.
  • Danitra
    piggen skrev 2009-10-05 13:52:24 följande:
    Definitivt värt det. Mums. Allvarligt talat, så då får man lika ont i magen av sockerkakssmet då. Jag själv trodde nog att de inte ville ha halva degen uppäten och nerdreglad när man var liten men alltid bra att kolla på FL.
    Jag tror det är mycket för att hindra barn från att äta upp all deg. Plus att vissa kan få lite magknip av bikarbonaten.
    Men jag har aldrig fått ont i magen av pepparkaksdeg, bara av bulldeg, och då har jag ätit mycket deg i mina dagar!
  • piggen
    Danitrass skrev 2009-10-05 13:53:52 följande:
    Jag tror det är mycket för att hindra barn från att äta upp all deg. Plus att vissa kan få lite magknip av bikarbonaten.

Men jag har aldrig fått ont i magen av pepparkaksdeg, bara av bulldeg, och då har jag ätit mycket deg i mina dagar!
    Bulldeg är gott, och muffinssmet. för att inte tala om smulpajsdeg och marängsmet.
Svar på tråden Är det något särskilt i pepparkaksdeg som gör att man får ont i magen eller....