• Moas Pappa

Volvo 855

Behöver lite tips och råd om en volvo 855 -95 Bilen är i fint skick, lite ytlig rost runt skärmar, kammrem bytt vid 21000, har nu gått ca 25000, i övrigt välskött.

Vad tycker ni en sådan kan vara värd, och är det en bil att köpa??

• Svar på tråden Volvo 855
  • Perca

Det är ju en kanonbra familjebil. Hade just en 95:a som jag sålde så sent som igår. Perfekta utrymmen för barnvagnar, byggmaterial och tonvis med skräp till tippen.
    Grymt bra åkkomfort också för en såpass gammal bil.
    Men vad en sån är värd.. nånstans mellan 10-20 skulle jag gissa på.

• qwoxy

Jag hade en lite nyare V70 T5. Dyr men rolig bil att äga.
    855 är väl också rätt ok; men det går att komma undan mycket billigare.

• TurboToken

länkarmar fram bruakr var glappa
    Bakre vevaxeltätning kan läcka (dyrt att fixa på verkstad)
    Vevhusventilationen kan vara igen satt

Det är nog de största problemen. Jag tycker själv att 850 är en liten bil som drar mycket soppa. Har en själv, är väldigt nöjd med bilen bortsett från att den är liten

• Evildream

Rekomenderar att köpa en v70 av facelift modellen.. Hur sköna som helst. Köpte en v70 2.4 170 sport edition -06 som gått 17000 och är väl servad...

• bodegapeppe

Jag tror också den är värd mellan 10 och 20tkr, är den finare runt 20000.
    Man kan ju få en bra saab från 98 för under 20000 som är i bra skick. Även sedanmodellen slukar rätt mycket packning.

• PappaMichael

Hade en volvo 855 när jag var yngre och det är en favorit. Rosten ... nja..måste nästan ses för att se om den är värd att köpa, har du bilder?

• Topps

Ser att tråden är något gammal men sticker in ett inlägg iaf.

Volvon är en jätte bra bil men just 850/v70 modellen har mycket problem.
    Bland annat med bakbromsarna och framvagnen. Abs lampan i panelen är ett vanligt fel med. Det brukar vara styrenheten som ligger bakom det felet och den reparationen ligger runt en 10kkr. Övre motorfästet (momentstaget) är en sak som sticker med jämna mellanrum med. Sen har vi rosten som kommer på dom bilarna med.
    Skulle jag va du skulle jag kolla på saab 95. Mycket mer bil för pengarna.
    Saabarna är oftast mer utrustade än vovlosarna med.
    Syrran har en 95a som gått 30000mil och inte en led i fram vagnen är bytt. Det som brukar komma på dom är lampor och stötdämparna i bak.
    Dämparna bak är sjukt lätta att byta (ca 40min) om man e något händig med bilar. vevhusventilationsslangen brukar gå med men den är lätt att byta och inte farligt dyr. Rost har jag inte sett så mycket på dom inte som på volvosarna.

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga på en bil?

• järka

tjena e ny här på tråden!
    men hur mycket tänker du lägga på bil?
    av lite egen erfarenhet så vet ja inte om jag skulle köpa varken volvo el saab volvon har ju sina berömda knarr stag o vevhusvetilation  o saab har ju sin kam kedja man ska byta  o turbos men saaben drar ju mindre föstås!
    skälv så köpte ja en opel vectra 2,2  ingen raket kan man ju säga men inponerat stor o rymlig bil måste ja säga!

jag hade en 540 toring den va inge kul o få in 2st hund burar i det gick inte i open så får det plats utan någe problem poen e ju billg i drift men ingen motor!

jag ska bli pappa i feb mycket intresant få se hur det går ska bli kul!

• bm350
    Det känns som affären redan borde vara gjord, men men {#lang_emotions_smile}

850/gamla V70 är betydligt mer ekonimiska än V70N.
    Visst finns det problem, det gör det med alla gamla bilar.
    Har flera bilar, men måste säga att min 855 tdi från 97 är en av de som rullar billigast. 55 tusen mil och i stort sett utan att några delar utbytts.

Klassiska rosten på 850 är väl framskärmar och hundbenen, det är dock relativt lättfixat om man har en svets. Bakluckan verkar också rosta en del på vissa kombibilar. Under ser jag inga problem, och avgasrör mm brukar stoppa bilen ut.
Svar på tråden Volvo 855