• frieden

kort utbildning relativt hög lön?

ja jag är väl bortskämd men eftersom jag tidigare tjänat 320 000 om året utan utbildning vill jag helst inte ha ett jobb med sämre betalt...funderar på att studera till nåt men vet inte vad...vill helst inte läsa så länge men vill ändå ha ganska bra lön och såklart att det ska finnas möjlighet till jobb efteråt! höga krav jag ställer men tar tacksamt emot tips!

har gått naturvetenskapligt så jag har väl behörighet till de flesta utbildningarna!

• Svar på tråden kort utbildning relativt hög lön?
  • alexs mamma

Vaför inte koncentera dig på den branch du redan jobbat i, är känd och känner till. På de festa arbetsplatser kan man klättra på karriärsstegen, vidareutbilda sig och tillslut nå toppen om det är dit man strävar. Så har min sambo gjort...

• frieden

jo det såklart men jag blev uppsagd nu i somras...jobbade på volvo powertrain..är nu mammaledig ett år och funderar på vad jag ska hitta på till hösten nästa år...finns chans att komma tillbaka så vill jag nog det men vet inte om det vänder så fort...och istället för att gå arbetslös vill jag ju göra nåt vettig....industriarbetare finns det ju gott om här i staden nu så det blir väl slagsmål om de industriarbeten som kommer att finnas...

alexs mamma skrev 2009-09-30 16:33:27 följande:

Vaför inte koncentera dig på den branch du redan jobbat i, är känd och känner till. På de festa arbetsplatser kan man klättra på karriärsstegen, vidareutbilda sig och tillslut nå toppen om det är dit man strävar. Så har min sambo gjort...
  • trolltriss

det vänder på industri fronten, är du beredd att arbeta med annat en VOLVO så kanske det finns hopp. Powertrain är ju numera begränsat till en liten del av TC. Det vet du säkert redan. Negativt att arbeta som montör är ju slitaget på kroppen även om lönen är bra, antar att det är därför man står ut???? .

ungefär lika lön har man som nyutexaminerad sjuksköterska, civilingenjör, ( ligger högre ) och något lägre för lärare,,, TRE stora arbetsgrupper med gott om arbetsmöjlighet i framtiden.

bor du i göteborg, vill inte läsa länge utan väntar på att det vänder,,, tag ett busskort via komvux, DÄR FINNS DET JOBB:::: dock ej så god lön ( runt 20 000 med ob )

• Anna Paulita

KOlla in utbildningar på Yrkeshögskolan, mellan 1-2 år långa och ger till 90% chans jobb. Jag kan tänka mig att det finns utbildningar i olika löneklasser.

• frieden

jo de gör väl de...är inte med på vd du menar med TC ? jo visst känns det i kroppen efter några år men som sagt lönen och arbetskamraterna drar ju upp det hela.. jo jag funderade igår och kom fram till att förskollärare kanske kunde va en intressant linje...men vet inte fattar inte om det är 3,5 eller 4 år man läser...ingen topplön heller...bor ej i gbg utan i skövde...

trolltriss skrev 2009-10-01 22:09:45 följande:
    det vänder på industri fronten, är du beredd att arbeta med annat en VOLVO så kanske det finns hopp. Powertrain är ju numera begränsat till en liten del av TC. Det vet du säkert redan. Negativt att arbeta som montör är ju slitaget på kroppen även om lönen är bra, antar att det är därför man står ut???? . ungefär lika lön har man som nyutexaminerad sjuksköterska, civilingenjör, ( ligger högre ) och något lägre för lärare,,, TRE stora arbetsgrupper med gott om arbetsmöjlighet i framtiden. bor du i göteborg, vill inte läsa länge utan väntar på att det vänder,,, tag ett busskort via komvux, DÄR FINNS DET JOBB:::: dock ej så god lön ( runt 20 000 med ob )
  • frieden

vad innebär det?

Missimo84 skrev 2009-10-01 22:51:37 följande:
    Mediasäljare?
  • Missimo84
    frieden skrev 2009-10-01 22:58:16 följande:
    vad innebär det?
    Att du säljer olika saker inom media och på olika tillvägagångssätt. Tex kan du sälja reklam eller annan typ av PR, annonsplatser e.t.c. Du kan lätt tjäna det du gjorde innan och ännnu mer. Vet några isthlm som har sjukt bra löner.
  • Kjell2

Flygledare
    Trafikpilot, lite skakig arbetsmarknad dock

Om du är beredd på lite länger utbildning så är de mer traditionella programmen hyfsat säkra kort:
    Jurist
    Civilingenjör
    Civilekonom på Handels
    Läkare
    Apotekare
    Längre data/systemutbildningar
    Tandläkare

• Butterscotch
    Kjell2 skrev 2009-10-02 08:11:36 följande:
    FlygledareTrafikpilot, lite skakig arbetsmarknad dockOm du är beredd på lite länger utbildning så är de mer traditionella programmen hyfsat säkra kort:JuristCivilingenjörCivilekonom på HandelsLäkareApotekareLängre data/systemutbildningarTandläkare
    Är det bara Handels som gäller om man vill plugga civilekonomi? Det går utmärkt att läsa på andra universitet också och få riktigt bra jobb, men visst anses Handels vara bäst (och därmed svårast att komma in på).
Svar på tråden kort utbildning relativt hög lön?