• mammahärochnu

Enäggstvillingar, hur vanligt efter IVF? Hur många här har lyckats med det?

Ja. hur vanligt är det att ägget delar sig till 2 embryon efter insättning av bara 1 ägg? Vanligt oavsett ålder på mamman, ökar el minskar risken/chansen ju äldre man är? Hur mycket påvekar pappans gener in här? Bara något jag funderat på.

• Svar på tråden Enäggstvillingar, hur vanligt efter IVF? Hur många här har lyckats med det?
  • Trulles mamma

Jag har inget bra svar på detta, men ...

Vi har en pojke som är född 2002 (ej IVF). Länge, länge försökte vi få syskon till honom, och eftersom det inte lyckade så vände vi oss till slut till en IVF-klinik. Undersökningar gjordes, och slutligen fick vi göra ett ICSI. detta försök misslyckades, men nånaden efter blev jag gravid spontant - med enäggstvillingar! Jag har svårt att tro något annat än att all medicinering inför IVF-försöket påverkade. Men det går ju aldrig att bevisa ...

• mandelblomma

man har väl sett en viss ökning med enäggstvillingar efter IVF om jag minns rätt?
    Tesen var väl att man manipulerar med ägget så att kanske ytskiktet på embryot lättare delar sig på två.
    Det finns ju en teori även att pappans spermier av samma skäl då kan påverka ägget att felaktigt dela sig, men även det är ju bara en teori som inte är bevisad.

• MrsE

Jag väntar enäggstvillingar efter IVF. Enligt läkarna vi varit i kontakt med så har inte själva IVF-behandingen någon påverkan för huruvida det blir tvillingar. Vi har bara haft tur:) Men det är ju såklart svårt att veta eftersom det föds så få enäggs att det inte finns någon riktig forskning

• tjejligan

Har läst att det finns en ökad chans efter IVF. Åttlingmamman i USA fick 6 ägg men 2 delade sig så hon har 2 enäggs av åttlingarna.
    Mina är ej IVF så jag är inte så insatt i ämnet.

• gufflon

vi gjorde ivf och fick enäggstvillingar! Jag tror att det kan ha att göra med behandlingen även fast inte läkarna på ivf kiniken vill kännas vid det. Jag blev dessutom överstimulerad två gånger och var lite överstimulerad då vi gjorde försöket.

• IVFmamma

Jag är oxå gravid med tvillingar och läkaren tror att de är 1äggs och vi satte bara in 1 embryo,samma sak som ni säger sa läkaren att de hade sett en ökning av1äggstvillingar när äggen var stimulerade

• Anonym (.)

Gammal tråd men vi väntar enäggstvillingar efter IVF och jag blev överstimulerad, men läkaren vägrar tro på att det är pågrund av det som vi väntar enäggs. Jag trodde på honom men när jag läser här och på andra ställen verkar det inte vara så ovanligt vid överstimulering. Varför vill man inte kännas vid det kan man fråga sig. 

Svar på tråden Enäggstvillingar, hur vanligt efter IVF? Hur många här har lyckats med det?