• Anonym (fattig :()

vad kostar det att laga en tand??

är anonym för att jag tycker det känns så pinsamt. . . har ett hål i tanden som jag behövt laga länge, skjutit upp det två gånger för att jag inte känt att jag haft råd men nu ska jag iväg på fredag och äntligen fixa det. vet ni vad det kan kosta ? utan bedövning (brukar jag inte använda och vill inte nu när jag är gravid)

det är hos folktandvården...

• Svar på tråden vad kostar det att laga en tand??
  • Lindreas

Det är svårt att säga, eftersom det beror på vart hålet sitter, hur stort det är och liknande. Jag fick veta att om jag hade 1500:- med mig dit så skulle jag klara mig. Men ring och fråga, tycker jag!

• Anonym

Jag frågade en tandskötare och fick till svar att dem inte lagar tänder på första besöket. Första besöket skulle kosta 1200 och andra där dem laggar tanden ca 1000 - 2000. Jag har ett pyte litet hål som knappt syns...

Så jag tänker inte laga tanden hos folktandvården, ska boka tid hos en billig privatklinik.

• Hjärtapåtråd

Ring och fråga. Det är väldigt vanligt och absolut inget man reagerar över på ftv! Du behöver absolut inte skämmas! Det svåra är väl om du skjutit på behandlingen. Då kanske hålet har växt sig större och det blir en större lagning än som var planerat från början.
    Lycka till och skäms inte!

oj och fyyy, det var ju massor av pengar! trodde det låg på ca 1000 högst! det är bokat att jg ska laga tanden på fredag, har redan varit på det "första" besäket, även om det nu var nästan ett år sedan :$

synd att det ska vara så dyrt. hur kan det vara det egentligen? vad är det som kostar så mycket? (tar ju bara ca en halvtimma)

någon som vet vad man gör på en vanlig tandläkarkontroll btw?

• Roxter

Jag lagade för inte länge sen. Använde inte heller bedövning för jag tycker att det verkade onödigt. Hade 600 kr som jag fick från fk automatiskt (under 25 års ålder tror jag det var så får man 300 om året, sedan är det 150 om året och man kan som mest ha 2 år innestående och de håller själva koll på hur mycket du får och drar av det utan att man behöver bry sig). Ändå betalade jag 1400 spänn. Men det var ett rätt rejält hål, vet inte om det har betydelse. Jag röntgade för jag ville att de skulle hitta om det fanns mer nu när jag äntligen tagit mig dit (hade ett sånt där skynke på mig eftersom jag oxå är gravid).

Ring och be dem göra en uppskattning. Nu blev det lite dyrare än de hade gissat på men så har man iaf ett riktmärke.

Lycka till!

tack, så snälla ni är! jag ska ringa, det är lika bra så att jag vet. trodde att det fanns ett fast pris som gällde alla lagningar men då är det bättre att ringa och fråga dem!

jag vet, man borde inte skjuta upp lagningen (det var ett litet hål från början vet jag) men det är ju så trist att lägga pengar på det när man lever knapert.

tack igen, ha en härlig dag i höstsolen!

• Roxter

Jag fick fö laga första gången. Annars hade jag skrikit högt, det var ju fasen därför jag bokade tiden=) Hon var iofs osäker på att de skulle hinna klart men de hade bokat in 45 min på mig och det var som sagt ett riktigt stort hål (en gammal lagning som lossnat, därför kom det så plötsligt).

• 010306

Här i byn kostade det ca 500:- sist jag gjorde det men då tog jag enbart hålet & ingen undersökning innan. Det var ett stort hål.

• Hjärtapåtråd
    Anonym skrev 2009-09-30 09:04:02 följande:
    Jag frågade en tandskötare och fick till svar att dem inte lagar tänder på första besöket. Första besöket skulle kosta 1200 och andra där dem laggar tanden ca 1000 - 2000. Jag har ett pyte litet hål som knappt syns...Så jag tänker inte laga tanden hos folktandvården, ska boka tid hos en billig privatklinik.
    En undersökning (besöket som man rekommenderar att man gör ca 1 gg om året för att kolla om man har nga hål elr behöver annan behandling) brukar gå på 500-600 kr beroende på privat eller ftv.

Ett hål behöver inte synas, det finns under ytan då tanden är hård utanpå och "mjuk" inuti. Det är när hålet börjar närma sig nerven i tanden som man lagar. Annars finns risken att man får göra rotfyllning=mycket pengar och flera besök hos tandläkaren.
  • Anonym

ja och 972kr hos FTV i Timrå....

• Anonym
    Anonym skrev 2009-10-07 14:28:00 följande:
    ja och 972kr hos FTV i Timrå....
    bor sj i timrå och behöver tid NUU

jag har skräck och letar en privat i stan men alla har fullt upp då man inte är inskriven

jag har inte varit till tandläkaren på 7år

har 1hål 2 trasiga visdomständer samt en hörtand som jag bet sönder häromdagen

är fattig har inga pengar tuggar nästan bara med framtänderna

hur sjutton ska man kunna laga om man ej har råd?

vet ni om nån billig bra tandläkare?

jätte rädd för om jag går till tandläkaren och att man blir utskälld för att ha så många hål?

el får dom inte skälla på en?

fick skräck efter jag gått på folktandvården i sundsvall i många år med tandställningen alltid fick man skäll av kärringen jätte otrevlig och hårdhänt.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-10-07 17:09:23 följande:
    bor sj i timrå och behöver tid NUUjag har skräck och letar en privat i stan men alla har fullt upp då man inte är inskrivenjag har inte varit till tandläkaren på 7århar 1hål 2 trasiga visdomständer samt en hörtand som jag bet sönder häromdagenär fattig har inga pengar tuggar nästan bara med framtänderna hur sjutton ska man kunna laga om man ej har råd?vet ni om nån billig bra tandläkare?jätte rädd för om jag går till tandläkaren och att man blir utskälld för att ha så många hål?el får dom inte skälla på en?fick skräck efter jag gått på folktandvården i sundsvall i många år med tandställningen alltid fick man skäll av kärringen jätte otrevlig och hårdhänt.
    Det finns en lista på nätet med tandläkare + såna som är utbildade för att ta emot de med tandläkarskräck. sök lite på nätet så hittar du nog listan.. jag tror den var på landstingets sida lr nåt.

När det gäller billigt så tror jag att Folktandvården är det bästa alternativet. Tandläkaren jag hade i Timrå har jag för mig hette Anders Engman och han var väldigt duktig!! Mycket bra på att lägga bedövning (som inte ens gjorde ont!) och frågade mycket hur det gick mm.. Om man säger till före att man är rädd så tror jag nog att de tar det lite försiktigare. dessutom kan du få tandvård på avbetalning. (jag själv var lite rädd, då förra tandläkaren.. en gammal gubbe som slutat nu skar mig i läppen av misstag.)

jag tror inte de kommer att skälla ut dig. de är väl medvetna om att i dagens läge så har inte alla råd att gå regelbundet till tandläkaren. Och är man dessutom rädd så borde de verkligen ha förståelse för att dina tänder ser ut som de gör.
  • Anonym (Då)
    Anonym skrev 2009-09-30 09:04:02 följande:
    Jag frågade en tandskötare och fick till svar att dem inte lagar tänder på första besöket. Första besöket skulle kosta 1200 och andra där dem laggar tanden ca 1000 - 2000. Jag har ett pyte litet hål som knappt syns...Så jag tänker inte laga tanden hos folktandvården, ska boka tid hos en billig privatklinik.
    Då måste jag fråga dig: Är privata tandkliniker billigare än Folktandvården?
    Jag undrar, för jag har ett syndrom i hjärnan som gör att mina tänder skadas.
    Men Landstinget el tandl fattar det inte.
    Nu skulle jag få laga 2 hål för 1000kr för båda..ink bedövning.
    Hur mkt billigare är privata tandläkare då?
  • Anonym

såg nu på FK att bidraget bara är 300 kr /år för dem som är upp till 29
    och jag är 27.

men man måste använda hela bidarget på en gång dvs 300kr i mitt fall

och mitt besökgick på 315kr kanske därför det aldrig komm upp nåt meddelande om bidrag för att det var för låg summa?

Svar på tråden vad kostar det att laga en tand??