Min dotter är elak mot andra barn.
Min dotter som är 4 år är så elak mot andra barn. Ja ibland tycker jag nästan att hon mobbar. Hon dyker på och ska alltid ta saker från de andra, eller förstöra de dem har gjort, knuffas, kasta sand osv. Hon har också fått för sig att hon ska gå runt och viska hemligheter till några, och hon talar om för barnen vem som ska få komma på hennes kalas och vem som inte ska få komma. Det bestämmer givetvis jag, och jag bjuder in alla från dagis, så det där har hon hittat på helt själv. Periodvis har hon många kompisar och periodvis är hon utfryst. Varje gång jag ser att hon är elak eller gör något trots att det andra barnet säger nej, så säger jag till henne ordentligt. Vi har också snackat mycket om att vänner är viktiga, de ska man vara snäll mot och att vänner ska man ha hela livet. Vi snackar mycket om det med att inte vara elak, och jag frågar hur hon skulle känna om någon gjorde sönder hennes saker eller sa att hon inte fick komma på det barnets kalas osv. Men ingenting verkar hjälpa.
Igår var hon jätteledsen när hon skulle lägga sig och sa att hon inte ville gå till dagis mer för hon hade ingen att leka med där. Det förstår jag när hon beter sig så, men det vill jag helst inte säga. Jag säger i stället att om hon är snäll mot de andra barnen så vill de säkert leka med henne.
Men vad ska jag göra för att få henne att förstå? Det är ju varken bra för henne att bli utfryst eller för något av barnen att bli mobbad av henne.