• Suzy QX

Kostnad för golvslipning?

Ska slipa golvet i hus från -57. Golvet är i bra skick, men det är gulnat (gedigen ek parkett).

Kollade först runt lite på nätet och såg priser kring 100-150 /kvm inkl lack, men när jag nu ringt två lokala firmor verkar de dels inte speciellt pigga på att ens vilja slipa golv. Ena gav priset 230 kr + moms/kvm och de andra sa ett pris på 300 kr.

Golvet är 35 kvm stort och det var evt tal om att slipa även två golv till i huset.

Tycker det verkar som att de ökat på priserna iom rotavdragen?

Vad fick ni betala?

• Svar på tråden Kostnad för golvslipning?
  • TheMother

Har ej köpt den tjänsten ännu, men undersökt då vi snart ska flytta till hus. 175kr/kvm tar en firma här i stan.

• mahlin

Vi har tagit in offert på golvslipning, vårt golv är ca 30 kvm. De ville ha 140 :-/kvm eller 3000:- per jobb. Då tjänar man ju på det senare. Vi bor i norrköping.

• johandra

Man tjänar tyvärr sällan speciellt mycket på att slipa om en parkett,så har den inte sentimentalvärde för er så skulle jag slänga på nytt golv istället..

Vi tänkte slipa om vår parkett när vi flyttade in men det kostade oss bara 1/3 mer i pengar att lägga dit helt nytt golv istället..på så sätt kunde vi lägga hela nedervåningen på en gång och slippa skarvar mellan golven (vi skulle ändå lägga nytt golv i resten av huset) och idag är vi väldigt nöjda med det valet!

Så tänk en extra gång på om det verkligen är värt det..Parkettgolven idag är inte speciellt dyra.

Lycka till hur ni än gör

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • Suzy QX

Tack för alla svar!

Det låter som att det är något dyrare här, eller så är det för att de säjer priset utan att dra av rotavdraget först. Ska höra med några firmor/personer till först.

Parkettgolven idag (de flesta) är med mycket tunnare faner (inte massiva), vilket innebär att det inte går att slipa som äldre golv. De skadas lättare med.

Om man skulle sätta in ett liknande golv som det jag har nu, så skulle det kosta mellan 700-1000 kr / kvm.

Jag var också inne på att lägga klickgolv i laminat först, men blev avrådd av alla. Dels för att det är hårt och kallt, men även för att det skulle sänka värdet på huset att förstöra de "gedigna" golven. Om man slipar så får man däremot bort den gula färgen och eken kommer till sin rätt.

• TheMother

Suzy QX skrev 2009-09-30 08:28:22 följande:

Tack för alla svar! Det låter som att det är något dyrare här, eller så är det för att de säjer priset utan att dra av rotavdraget först. Ska höra med några firmor/personer till först. Parkettgolven idag (de flesta) är med mycket tunnare faner (inte massiva), vilket innebär att det inte går att slipa som äldre golv. De skadas lättare med. Om man skulle sätta in ett liknande golv som det jag har nu, så skulle det kosta mellan 700-1000 kr / kvm. Jag var också inne på att lägga klickgolv i laminat först, men blev avrådd av alla. Dels för att det är hårt och kallt, men även för att det skulle sänka värdet på huset att förstöra de "gedigna" golven. Om man slipar så får man däremot bort den gula färgen och eken kommer till sin rätt.
    Har också fått höra att laminat sänker värdet. T.o.m. i jämförelse med vanlig matta.

Vi har i princip bestämt oss för att vänta med att slipa, tills sonen inte är så liten längre. För som det är nu så skulle han slita något enormt på ett parkettgolv då han slänger saker ofta, samt skjutsar omkring på dem. Lika bra att vänta då, känns det som.
  • johandra

Ja men det är en himla skillnad på laminat och klick-parkett. Vi har ett 3-stavs ekparkettgolv på 14mm med en omslipningsbar yta som vi kan slipa ca 5ggr. Så det kommer räcka resten av vårt husboende iaf...Vi gav 198kr/kvm för det..Har haft det i 3 år nu och det ser fortfarande nytt ut.

Men har ni gammal fiskbensparkett och det matchar huset så förstår jag att ni vill behålla den,men det skrev jag ju oxå

Mamma till världens finaste Ella 060309 och Alice 071219,bebis beräknad 28/3-10
  • abnocto

Nu har Wik o Wall ett slipbart ekparkettgolv klick för 239kr/kvm. Frågan är hur kvaliten på sådana är i jämförelse med att slipa om ett gammalt?
    Funderar också på hur man ska göra.

• Suzy QX
    empresskaren skrev 2009-10-14 01:28:58 följande:
    Vi anlitade A-1 Servicekompaniet (Stockholm området) och var himla nöjd!www.121.nu/onetoone/foretag/a-1-servicekompan....Det kostade 3136:- att slippa och lacka 35kvm ekparkett. Efter ROT avdraget blir det 1568:- + 240:- resekostnad.
    Det var ju fantastiskt billigt! Konkurensen här uppe verkar verkligen inte ligga på samma nivå. 11 000 ville de ha innan rotavdrag för mina 35 kvm..

Dock så blir det att skjuta fram golvbekymren till våren. De som skulle ta min lägenhet kunde ta den tidigare. Detta ger mig 3 dgr att flytta och flyttstäda på. Dvs inget utrymme att börja slipa eller lägga golv på. Så jag får ha dem som de är tills våren kommer.
  • k girl
    johandra skrev 2009-09-30 09:36:01 följande:
    Ja men det är en himla skillnad på laminat och klick-parkett. Vi har ett 3-stavs ekparkettgolv på 14mm med en omslipningsbar yta som vi kan slipa ca 5ggr. Så det kommer räcka resten av vårt husboende iaf...Vi gav 198kr/kvm för det..Har haft det i 3 år nu och det ser fortfarande nytt ut.Men har ni gammal fiskbensparkett och det matchar huset så förstår jag att ni vill behålla den,men det skrev jag ju oxå
    Det är en himla skillnad även mellan klickparkett och massiv parkett.
Svar på tråden Kostnad för golvslipning?