Amning och amningsbh för STORbystade
Det är så mycket jag är nyfiken på och skulle vilja ha svar på, från er mammor som har stora bröst dvs minst F-kupa innan graviditeten.
Hur många kupstorlekar växte brösten?
Växte de under graviditeten eller bara när mjölkproduktionen drog igång?
Var hittade ni amningsbhar?
Vilka amningsbhar kan ni rekommendera?
Finns det någon billig variant som man kan köpa och ha med sig till bb innan produktionen har dragit igång och man ser hur mycket de växer? (För jag antar att apotekets bara är att glömma för oss med stora bröst?)
Hur har det fungerat med amning för er?
Vilka ställningar funkar bäst för stora hängbröst?
Har ni kunnat amma liggandes?
Själv har jag i normala fall G-kupa och affärerna här i Linköping har bara upp till H-kupa i amningsbhar. I Norrköping har de en butik som har bhar i lite större storlekar, tex Change. Men deras bhar passar inte formmässigt på mina bröst, iaf inte de vanliga bharna så jag har inget större hopp om att deras amningsbhar skulle passa bättre.
Jag har hängbröst (ner till midjan) och är lite orolig hur det ska fungera med amningen. När man har små bröst sitter ju barnet mer eller mindre upp när det ammas men i mitt fall kommer det snarast bli att bebisen ligger horisontellt. Påverkar det barnet på något sätt, dvs att det skulle vara svårare att äta? Mina bröstvårtorna pekar snett ut från kroppen, vilken position är då bäst när det gäller att amma bebisen?
Det enda jag har lyckats hitta om stora bröst och amning är att man ska ha barnet bakom ryggen och stödja huvudet med motsatta sidans hand. Men jag fattar nog inte riktigt hur det är tänkt att fungera. Jag menar det kan väl inte vara tanken att man ska sitta spikrakt upp när man ammar, utan stöd? Och om man lutar sig bak så är ju barnet i vägen?
Alla tips, råd och erfarenheter av andra STORbystade kvinnor mottages tacksamt!!