• saltflingan

Amning och amningsbh för STORbystade

Det är så mycket jag är nyfiken på och skulle vilja ha svar på, från er mammor som har stora bröst dvs minst F-kupa innan graviditeten.

Hur många kupstorlekar växte brösten?
    Växte de under graviditeten eller bara när mjölkproduktionen drog igång?
    Var hittade ni amningsbhar?
    Vilka amningsbhar kan ni rekommendera?
    Finns det någon billig variant som man kan köpa och ha med sig till bb innan produktionen har dragit igång och man ser hur mycket de växer? (För jag antar att apotekets bara är att glömma för oss med stora bröst?)

Hur har det fungerat med amning för er?
    Vilka ställningar funkar bäst för stora hängbröst?
    Har ni kunnat amma liggandes?

Själv har jag i normala fall G-kupa och affärerna här i Linköping har bara upp till H-kupa i amningsbhar. I Norrköping har de en butik som har bhar i lite större storlekar, tex Change. Men deras bhar passar inte formmässigt på mina bröst, iaf inte de vanliga bharna så jag har inget större hopp om att deras amningsbhar skulle passa bättre.

Jag har hängbröst (ner till midjan) och är lite orolig hur det ska fungera med amningen. När man har små bröst sitter ju barnet mer eller mindre upp när det ammas men i mitt fall kommer det snarast bli att bebisen ligger horisontellt. Påverkar det barnet på något sätt, dvs att det skulle vara svårare att äta? Mina bröstvårtorna pekar snett ut från kroppen, vilken position är då bäst när det gäller att amma bebisen?

Det enda jag har lyckats hitta om stora bröst och amning är att man ska ha barnet bakom ryggen och stödja huvudet med motsatta sidans hand. Men jag fattar nog inte riktigt hur det är tänkt att fungera. Jag menar det kan väl inte vara tanken att man ska sitta spikrakt upp när man ammar, utan stöd? Och om man lutar sig bak så är ju barnet i vägen?

Alla tips, råd och erfarenheter av andra STORbystade kvinnor mottages tacksamt!!

• Svar på tråden Amning och amningsbh för STORbystade
  • Scraptroll

När jag fick dottern så köpte jag bh:ar på lindex men dessa gav ju inget som helst stöd utan hela bröstet ramlade ju fram när jag knäppte upp den.
    Nu är mina bröst större än den gången för 4½år sedan och min normala bh-storlek är 80HH men har varit till min bh-försäljare och provat amnings-bh från AgnesCecilia och då i 70-75G som passade hur bra som helst...den ger mycket mycket mer stöd en de andra skitbharna från lindex men kostar såklart därefter.

p.g.a min stora bröst så lärde jag mig aldrig amma liggandes eller ståendes utan satt alltid och ja när man har hängiga bröst så blir bebisen i ett mer horisontalt läge men inget vi hade några problem med iaf

• lindalake

tänkte på det du sa att brösten hänger. jag lägger alltid mitt barn tvärsöver min mage (under brösten). Barn kan äta när de ligger på rygg, så det är inget som stör amningen.

Kan inte ge nåt bra tips om BH, men se till att du får hjälp med amningen direkt på BB. De kan hjälpa till redan vid första amningen, vet dock inte hur de gör på förlossningen men de borde ju kunna veta där också.

och nej, man kan ju inte sitta rätt upp och ned och amma utan stöd för ryggen. det orkar man inte!

• kattis b

www.4mom.se har åtminstone en amningsbh som går upp till K-kupa. Sen finns det min personliga favorit "baolboa nursing bra" som finns till F-kupa. De är jättesköna och har breda axelband för att avlasta.
    Baolboa nursing bra har jag köpt på mig typ.. fyra stycken, för de är så snygga att de går att använda sen också. :)

• Mikkla

Hej!
    Du kommer få all hjälp du behöver med amningen på eftervården så du kan vara lugn!! Jag är också storbystad och de rekommenderade att barnet skulle ligga horisontellt med mage mot mage och att barnets huvud skulle vara lutat bakåt så att de öppnar upp strupen lite. Liggandes fungerar också bra.

Mitt största problem var att hitta en amnings bh, hittade tillsist på www.figleaves.com kan varmt rekommendera dem!

• Rocky 79

Jag hittade några amningsbh:ar på Lindex, tror att det är Triumph. De funkar ok för mig. Har F-kupa. Mina bröst växte inte så himla mkt när jag började amma, tror att de växte mer under graviditeten.
    För mig funkade det inte att amma liggande till en början. Trots att jag bad om hjälp på bb för att kunna amma sittande hjälpte de mig inte. De sa bara att dottern hade ett bra tag och att det löser sig automatiskt med sittande amning. Ja, det löste sig, men jag hade nog haft lite mindre ont om de bara hade visat mig. Nu när dottern är nästan 4 månader funkar det att amma liggande.
    Jag brukar lägga nåt under bröstet för att få ut det lite från kroppen, typ en hoprullad liten handduk.

• 071001

Jag fick från DD/E till G. Köpte på 4mom.se där de har amningsbh med bygel.

• Radha

De växte från 70 F till 75 H under graviditeten, nu när jag ammar har jag 70 J. Har köpt mina på Change, men de har ju bågar vilket egentligen inte är så bra för brösten när man ammar, speciellt inte i början. Antagligen kommer du att få bra råd på BB om amningsställningar och antagligen kommer du inte att vilja ha nån bh alls i början (om du får såriga bröstvårtor.) Lycka till!

• ÅÅsaGGåsa

En till två kupstorlekar. Välsorterade underklädsbutiker borde ha (räknar inte Twillfit och Lindex som välsorterade) AgnesCecilia och Anita har storlekar.

• 071001

Inte skulle vilja ha bh alls? Inte en chans Radha att jag skulle ha gått utan bh, ont eller ej.
    Vad gäller bygel-bh tycker jag att det funkade alldeles utmärkt och skulle inte ha tagit på mig utan bygel. Fick inte nån info om att det inte skulle passa sig.
    Lycka till ts!

• colanappen

mina har växt tre storlekar ungefär beror ju på vilket märke på bh och de växte redan under graviditeten för att bli gigantiska när mjölken rann till nu har de lugnat sig lite sonen är 3 månader
    Jag gick till en riktig bh butik ingen kedja köpte en bh innan sonen föddes då lite för stor sen har jag gått tillbaka nu när det är lite stabilt... de var dyra men så värt det finns inget värre än en bh som sitter illa.
    Jag hade ingen bh med mig till bb använde sportbh.
    Amningen har fungerat bra dock får jag hålla undan så lillen kan andas och om brösten är väldigt fulla så hjälper jag till och formar bröstet och håller i lite tills han får bra tag.
    Det funkar jättebra att ligga och amma.

• Baby

Jag växte från 85E till 85G nu när jag ammar. Försökte leta "billigare" bhar på alla kedjor men det gick inge vidare så det slutade med att jag handlade på Guldklimpen i Eskilstuna. Köpte en KANONBRA bh där för 499:- som jag bara älskar.

• saltflingan

Tack så mycket för alla svar! Känns skönt att få höra att det inte är något problem för dem att äta liggandes. Och när man tänker efter (lätt att vara efterklok) så ammar ju många liggandes och då är ju barnen på rygg/sida och äter.

Kommer självklart be om hjälp med amningen redan på förlossningen, för jag är fast besluten om att amma. Tipset med handduk under brösten var jättebra, det ska jag ta med mig.

Problemet med bh är lite större. Nästan alla kedjor har till g-kupa (även om man kan behöva be om hjälp då de inte har dem ute i butiken) men sen är det stopp. Vi har 3 fristående underklädesbutiker i stan men det är samma visa där, de har bara upp till G-kupa i amningsbh. Vilket är lite konstigt eftersom de har vanliga bhar upp till iaf H. Mitt hopp står till norrköping. Min förhoppning är att de har iaf någon bh att prova i större kupa så att man kan få ett hum om vilken storlek man ska beställa på nätet. Hittade en på 4mom (tack för länken) för bara 300 kr så den tänkte jag nästa beställa och ha till dess att man kan köpa de "riktiga". Men problemet är just att veta vilken storlek man ska beställa.

Den här engelska sidan, hur är de bharna i storlek? Tänker tex på deras halvstorlekar, de har ju både G, GG och H....är det stor skillnad eller ska man tänka som hemma och bara gå efter helstorlekarna? Och blir det inte väldigt dyrt om man måste skicka tillbaka för att de inte passar? Jag menar de flesta märken skiljer sig åt i storlek trots att de samma enligt lappen. (Undantaget change där storleken skiljer sig åt mellan alla olika modeller.)

Det var någon som skrev att de hade sportbh med sig till bb. Var hittar man det i g-h kupa?? Jag har aldrig sett större än F, vilket jag innan grav tvingade ner mina bomber i trots att de var för små.

• tuzenfouting
    Radha skrev 2009-09-29 13:54:28 följande:
    De växte från 70 F till 75 H under graviditeten, nu när jag ammar har jag 70 J. Har köpt mina på Change, men de har ju bågar vilket egentligen inte är så bra för brösten när man ammar, speciellt inte i början. Antagligen kommer du att få bra råd på BB om amningsställningar och antagligen kommer du inte att vilja ha nån bh alls i början (om du får såriga bröstvårtor.) Lycka till!
    Exakt som för mig! Jag har egentligen 65F under graviditeten har jag haft 75H och under amningen gissar mina "bhexperter/tuttexperter" där jag alltid köper bh i vanliga fall att jag kommer ha 70H, om jag går ner mkt i vikt 65I. Var fasen ska man hitta sköna mjuka bhar liksom!
  • Flickan och kråkan
    tuzenfouting skrev 2014-04-20 11:03:17 följande:
    Exakt som för mig! Jag har egentligen 65F under graviditeten har jag haft 75H och under amningen gissar mina "bhexperter/tuttexperter" där jag alltid köper bh i vanliga fall att jag kommer ha 70H, om jag går ner mkt i vikt 65I. Var fasen ska man hitta sköna mjuka bhar liksom!
    Den här ger fantastiskt bra stöd tycker jag (har den i 65F):

www.bh-butiken.se/sv/bh/freya-rosie-amningsbh-fuchia.html
  • tuzenfouting
    Flickan och kråkan skrev 2014-04-20 13:25:17 följande:
    Den här ger fantastiskt bra stöd tycker jag (har den i 65F):

www.bh-butiken.se/sv/bh/freya-rosie-amningsbh...
    Gud vad roligt jag har PRECIS köpt den också :) Underbar bh, alltså så bra bygellöst kan bli för oss storbystade tycker jag. Jag köpte den i 70GG, den ramar in bysten bra, ger skönt lyft, separerar dem bra (ingen unikorvboob) och ger en helt ok form på bysten. Fin är den också :) Verkligen min lättnads och lyckas dag när jag provade denna, hittade äntligen i amnings-bh-djungeln och den är ännu skönare än mina bygelbhar som jag också är VÄLDIGT noga med också. Jag borde ge den ett omdöme efter användning också. 

Jag har provat Freya Dotty också, tyget var för tunt och ej sytt att ge samma bra stöd, det gjorde lite ont och kändes hängigt i bröstet, tyvärr så den åkte hem. Freya Polyanna har jag också provat och tyckte den gav för mycket uniboob och inte riktigt samma stöd, den är sydd lite annorlunda än Rosie. Dessutom har jag provat Carriwell och något mer märke, meeeeen man ska inte låta sig luras av deras "size-charts", har du stor byst men med omkrets lägre än 75 så verkar det endast finnas Freyas Dotty och Rosie eller Polyanna att välja mellan :)
Svar på tråden Amning och amningsbh för STORbystade