• Katri

När ska man ge upp?

Hej!

Jag har varit in och läst många trådar under några år nu, men inte vetat hur jag ska ge mig till känna. Vi har kämpat i drygt fyra år med barn. Vi fick en fantastisk liten kille för några år sedan. Han fick tyvärr inte stanna mer än ett par månader hos oss. Har endometrios och är opererad tre gånger. Har gjort två ivf försök. Har precis fått mens efter senaste försöket. Detta skulle vara vårt sista försök. Min man vill/orkar inte mer. Jag har drömt om barn sen jag var 16, drygt 10 år alltså. Hur släpper man drömmen? Kan man det? Då jag inte har några äggledare kvar, går det ej på naturlig väg nå mer..

Finns det någon som har varit/är där vi är? Några råd eller komentarer?

• Svar på tråden När ska man ge upp?
  • Jennie med ie

Man "ska" ge upp när man känner att det är det rätta för en själv. Att andra gjort sjutton IVF-försök eller försökt i 25 år eller vad det nu kan vara spelar ingen avgörande roll för när ni själva ska sluta försöka. det handlar bara om er, och det är bara ni som kan komma fram till det genom att känna, känna och känna ännu mer.. och ställa chansen att få ett barn till slut emot hur det påverkar er negativt att försöka.

Är adoption ett alternativ? Ibland är det inte "ge upp" man ska utan helt enkelt byta väg...

• Hjartesjalen

Ohhh, jag kanner verkligen med dig, o jag forstar hur fruktansvart jobbigt det maste vara....(har ocksa en historia bakom mig....)

Om du bara e 26 ar gammal sa tycker inte jag att ni ska ge upp.....har du aggstockarna kvar o aggproduktion sa kan ni ju gora fler IVF?? Om din man skulle orka saklart. Adoption? Hur staller ni er till det?

Fran en som ocksa drommer om barn men ar 37....

Kramar om dig!!

• candycandy

Usch vilken jobbig sits du sitter i :(
    Jag känner med dig och det gäller att aldrig tappa hoppet.

Vi har också haft en jobbig tid med 7 st missfall och längtan efter barn var ju så stark så man hoppade mellan lycka och förtvivlan om och om igen.
    Våran lösning blev att vi skaffade en hundvalp för att kunna fokusera på något annat som var positivt.
    Hunden fyllde det tomrum som fanns och jag fick vara omhändertagande och kärleksfull mot hunden ist.
    Under denna perioden blev jag gravid igen och jag var livrädd att förlora även detta barnet men nu sitter jag här och skulle haft bf 22/9.

Jag funderade även på adoption och det är ju ett bra alternativ.

• Jennie med ie
    candycandy skrev 2009-09-26 10:29:21 följande:
    Jag känner med dig och det gäller att aldrig tappa hoppet.
    Jag håller inte med. Ibland är det bara destruktivt att hålla kvar vid hoppet. Men var den gränsen går är så oerhört individuell, den går inte vid ett visst antal missfall eller visst antal år eller visst antal IVF t ex...
  • candycandy

Nej men jag menar att om jag hade givit upp så hade det ju inte blivit någon bebis. Trots att jag kände mig totalt deprimerad så var det värt att försöka med tanke på vad resultatet blev.

Det är ju individuellt som du säger men när man är så ung som ts är så har hon all andledning att inte ge upp.

• Hjartesjalen
    candycandy skrev 2009-09-26 10:40:52 följande:
    Nej men jag menar att om jag hade givit upp så hade det ju inte blivit någon bebis. Trots att jag kände mig totalt deprimerad så var det värt att försöka med tanke på vad resultatet blev.Det är ju individuellt som du säger men när man är så ung som ts är så har hon all andledning att inte ge upp.
    Jag haller fullstandigt med dig! Ar man bara 26 ar o om det finns mojlighet till att fortsatta forsoka sa tycker jag att man ska gora det.
  • Jennie med ie
    candycandy skrev 2009-09-26 10:40:52 följande:
    Nej men jag menar att om jag hade givit upp så hade det ju inte blivit någon bebis. Trots att jag kände mig totalt deprimerad så var det värt att försöka med tanke på vad resultatet blev.Det är ju individuellt som du säger men när man är så ung som ts är så har hon all andledning att inte ge upp.
    Det hänger inte på ålder heller... utan är just individuellt ut i fingerspetsarna.
  • Hjartesjalen

Jennie med ie skrev 2009-09-26 10:42:26 följande:

Det hänger inte på ålder heller... utan är just individuellt ut i fingerspetsarna.
    Nej det hanger inte pa aldern helt o hallet, men den spelar en valdigt stor roll efterom bara den i sig kan gora sa att det ar for sent, specifikt for oss kvinnor.
  • candycandy

Ja men man har bara ett liv och det gäller att kämpa i vissa situationer trots att det är tufft.

• Jennie med ie
    Hjartesjalen skrev 2009-09-26 10:44:00 följande:
    Nej det hanger inte pa aldern helt o hallet, men den spelar en valdigt stor roll efterom bara den i sig kan gora sa att det ar for sent, specifikt for oss kvinnor.
    Åldern spelar antagligen stor roll för den enskilda personens känslor och beslut givetvis eftersom åldern är en del av ens individ. Men att en viss ålder gör att det inte finns anledning att "ge upp" håller jag som sagt inte med om. Det finns inga sådana gränser, det kan bara komma inifrån den egna individen (i samspel med partnern givetvis) oavsett ålder. "man ska aldrig ge upp"-grejen har jag, som synes, svårt för. För ibland är det som sagt bara destruktivt att hålla sig kvar vid försöken....
Svar på tråden När ska man ge upp?