-
-
Svar på tråden Hur många ord kan din 18 månaders?
-
Min äldsta son kunde 8 ord om vi räknade med hans ljud (o-o=apa, u-u=mormor, i-i=välling osv...)
Bebben är 14 månader nu och kan måånga fler ord! härmar allt man säger -
Stora dottern kunde hur många ord som helst vid den åldern och satt ihop små meningar.
Lilla dottern på dryga året säger än bara 4-5 ord. Så tror hon blir senare. Men 8-10 ord är dom "godkända" om dom klarar vid 18 månader.
Av erfarenhet ( syskonbarnen och andra ) så har första barnent varit mycket tidigare än andra barnet på att prata. -
Inte många. Mamma, pappa och lite djurläten. Han är nu 21 månader och har lagt till "där". Förstår jättemycket och vill kommunicera, men ord blir det inte.
Får se om lillebror pratar innan storebror....känns nästan så nu -
Min äldsta dotter kunde precis de ca 8 ord man "skulle kunna" på månaderskontrollen. Då var även bä och mu inräknat!
Lillasyster kunde vid samma tid ca 70-80 ord och satte ihop tvåordsmeningar typ "ha den" och "mea lälling"-
Min minsting (pojke) som nu är snart 17 månader kan nog ca 15-20 ord.
Kan tillägga att det inte verkar ha något samband mellan tidigt ordförråd och den fortsatta språkutvecklingen, iaf inte för våra tjejer. Storasyster som hade ett torftigt ordförråd fram till ca 2 år har därefter varit otroligt språkbegåvad och haft lätt för sig. Skrev sitt namn vid 3 år och lärde sig läsa klockrent vid 5. -
Min son, iofs 21 mån kan massor av ord, har slutat räkna för länge sedan...nu börjar han sätta ihop två och tom tre ord tex " Albin äta den"
-
Den 18månaders jag jobbar med nu kan hur många ord som helst. Hon får nya ord varenda dag känns det som. Dagens nya ord var mamma - ett ord som brukar komma långt tidigare
Men idag har det varit "mummy", "mummy", "mummy" hela dagen. Och "help me" och "MEEE!" när hon tycker att hon ska göra något själv. Det är veckans nya ord
När jag kom hit (jag jobbar som au-pair) så hade jag en 20 månaders och det enda ord han sa var "daddy" så det är gigantisk skillnad dom två syskonen emellan.Den yngsta pratar bättre, har större ordförråd och pratar renare än honom. Han fyller tre år i november och hon är 18 månader precis idag. -
Ca 20 ord men hon använder bara fyra i taget. När ett nytt kommer till "tappar" hon ett annat. Annars säger hon en fras om och om igen: "Va e de?" Hon har också börjat kombinera ord med nej/no (vi pratar engelska hemma). "No poo" eller "nej poo" betyder att hon inte har bajsat - även om hon visst har gjort det.
-
Runt 20 tror jag. Och sa sager han What's that? (tresprakig) sa jag kan skryta med att han pratar i treordsmeningar
.
-
Ingen aning, har slutat räkna för hon pratar i 3-ords meningar.
-
Min misting säger bara mamma åt allt. Så ett ord. Storebror var likadan. Han var nästan 2,5 när han var uppe i 8 ord.