• mstar77

Recept på pannkakor utan mjölk och ägg sökes

Söker bra recept på pannkakor utan ägg och mjölk till min 3,5åring.

• Svar på tråden Recept på pannkakor utan mjölk och ägg sökes
  • Amulett

Här kommer ett recept! Det är viktigt att smeten får svälla.

Tunnpannkaka eller plättar (ca 7-8 tunnpannkakor)

4 dl vätska (havremjölk)
    2,5 dl mjöl
    2 tsk bakpulver
    1 krm salt
    2 msk olja

Vispa ut mjölet i vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till jämn smet. Låt smeten stå och svälla, gärna ett par timmar.
    Behöver tid för att svälla, får annars svårt att hålla ihop när man ska vända pannkakan.

• Eliama

Det receptet måste testas, har inte lyckats göra goda ägg- och mjölkfria pannkakor än så nu är det på tiden!

• Amulett

Lycka till!
    Vi tycker att dessa har blivit bra. Behöver lägga mjölkfritt margarin i pannan efter ca varannan tunnpaka upptäckte jag ...

• Tittis mamma

Ett till recept. Det innehåller inte ägg men görs med äggersättning. Vi använder Loprifin.

Dessa pannkakor är lite tjockare, inte riktigt som amerikanska utan som ett mellanting mellan tjocka och tunna.

Till ca 20 plättar:
    3 dl Oatly IMat
    2 dl mjöl
    2 tsk bikarbonat
    1 tsk bakpulver
    Äggersättning till motsvarande 2 ägg.
    ev lite socker o salt.

Låt stå svalt i minst 15 minuter, gärna längre.
    Stek i mjölkfritt margarin på medelvärme.

Som variation har jag ibland i lite kanel eller mosad banan.

Lycka till.

• mstar77

Tack för tipsen!
    Testade tunnpannkakor. De blev jätte goda!

• Amulett
    mstar77 skrev 2009-10-09 17:02:08 följande:
    Tack för tipsen! Testade tunnpannkakor. De blev jätte goda!
    Vad bra!!! Sonen älskar dem även kalla, så det blir en del pannkakor hos oss nu för tiden.
  • vinterkatt

jag brukar ta vanligt grundrecept och byta ut mjölk mot alprosoja (ej light) och varje ägg mot ca 1/2 dl sojamjöl. När man väl mixat det och det känns för tunt så kan man lägga i lite mer sojamjöl.

• HemmaHosSofi

Min dotter är äggallergiker så våra pannkakor har följande recept;

6st pannkakor

3dl mjölk
    2 dl mjöl

Steker sedan i mkt smör. Blir jätte goda och krispiga i kanterna. Går säkert bra att byta ut den vanilja mjölken mot t ex havremjölk.

• Ninno

Har inte Oatly en färdig smet som man kan köpa i affären? Eller den kanske innehåller ägg?

• Amulett
    Ninno skrev 2009-11-03 14:56:09 följande:
    Har inte Oatly en färdig smet som man kan köpa i affären? Eller den kanske innehåller ägg?
    Den färdiga från Oatly innehåller ägg. Ca 20% om jag minns svaret från Oatly korrekt.
  • Miralicia

Kokospannkakor är nästan de enda som dottern äter här hemma i pannkaksväg

lite ungefärliga mått för 1-2 personer

1½ dl kokosmjölk
    1½ dl vatten
    ca 2 dl vete-/dinkelmjöl
    1 tsk bakpulver
    en gnutta salt
    en nypa socker (främst för lite finare färgs skull)
    en skvätt olja

Steks bäst som plättar/mindre pannkakor. Blir typ som amerikanska pannkakor.

• principesa
    Amulett skrev 2009-09-23 13:28:46 följande:
    Här kommer ett recept! Det är viktigt att smeten får svälla.Tunnpannkaka eller plättar (ca 7-8 tunnpannkakor)4 dl vätska (havremjölk)2,5 dl mjöl2 tsk bakpulver1 krm salt2 msk oljaVispa ut mjölet i vätskan. Tillsätt övriga ingredienser och vispa till jämn smet. Låt smeten stå och svälla, gärna ett par timmar.Behöver tid för att svälla, får annars svårt att hålla ihop när man ska vända pannkakan.
    Vi gör likadant. Prova att ha i finrivna morötter. Supergott! :)
  • kasi

Det här receptet gillar vi. Är man bara äggallergiker kan man ta vanlig mjölk istället för havremjölk.

5 dl vetemjöl
    1 tsk bakpulver
    5 dl havremjölk
    2½ dl vichyvatten eller kolsyrat vatten
    100 gr Milda culinesse
    ½ tsk salt

Man får inte göra de sådär jättetunna för då är de svåra att vända. Det är ganska mycket fett i smeten så man behöver bara ha fett i pannan första gången.

• Liona

Är det inte mjölk i Milda culinesse?

kasi skrev 2009-12-01 22:29:46 följande:
    Det här receptet gillar vi. Är man bara äggallergiker kan man ta vanlig mjölk istället för havremjölk.5 dl vetemjöl1 tsk bakpulver5 dl havremjölk2½ dl vichyvatten eller kolsyrat vatten100 gr Milda culinesse½ tsk saltMan får inte göra de sådär jättetunna för då är de svåra att vända. Det är ganska mycket fett i smeten så man behöver bara ha fett i pannan första gången.
  • Kusin Knase
    Liona skrev 2009-12-01 21:10:55 följande:
    Gott att ha i lite vaniljpulver också
    Ja! Eller Oatley färdig vaniljkräm istället för ltie av mjölken! Mmmm!

Pannkakor gjorda på sojamjölk brukar förresten bli bättre än de på havremjölk, har jag märkt. Sojamjölken är ofta lite tjockare, kanske därför.
  • mian75

Många mjölkallergiker klarar Milda Culinesse men om man är jättekänslig bör man välja produkter som är märkta "Mjölkfri". Milda Culiness tillverkas förmodligen inte i ett separat mjölkfritt system eftersom den inte är märkt mjölkfri.

• kasi
    Liona skrev 2009-12-01 22:54:03 följande:
    Är det inte mjölk i Milda culinesse?
    Du kan ju byta ut det till mjölkfritt margarin om du är känslig. Min son har inte haft några problem med det.

Kusin Knase skrev 2009-12-01 23:00:47 följande:
    Ja! Eller Oatley färdig vaniljkräm istället för ltie av mjölken! Mmmm!Pannkakor gjorda på sojamjölk brukar förresten bli bättre än de på havremjölk, har jag märkt. Sojamjölken är ofta lite tjockare, kanske därför.
    Min son (och inte jag heller) gillar inte sojaprodukterna så här kör vi med havre.
Svar på tråden Recept på pannkakor utan mjölk och ägg sökes