• myrstacken

Plugga för att slippa lämna sitt barn på dagis!

Jag fick tips av en Barnmorska att försöka plugga för att inte behöva lämna sitt lilla barn på dagis i tidiga år. Men är det verligen så smart? Då drar man ju på sig en massa mer CSN-lån och jobbet man pluggar till kanske inte ger så hög lön. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Plugga för att slippa lämna sitt barn på dagis!
  • lunkentuss

Vart ska barnet vara medan du är i skolan då?

• myrstacken

Tänkte isåfall plugga på kvällarna och vara med mitt barn om dagarna. Dålig idé?

• myrstacken

Alltså plugga på distans.

• SeriousGangBang

ja har du energi nog att både plugga heltid OCH ta hand om ditt barn på heltid så är det väl inga bekymmer...

lånen kanske du inte skulle komma undan i vilket fall om du skulle läsa och ha barnet på dagis...

• April Mamma

Du ska ju plugga för att du vill det och inte för att kunna vara hemma längre...Att plugga är ju inte så lätt när man har småbarn...ständigt med prov o tentor osv.

Om du verkligen känner för att studera så ska du ju göra det..annars inte.

• myrstacken

Tänkte int läsa till Kemist direkt men en mer lättare utbildning isåfall på kanske deltid.

SeriousGangBang skrev 2009-09-23 11:58:18 följande:
    ja har du energi nog att både plugga heltid OCH ta hand om ditt barn på heltid så är det väl inga bekymmer...lånen kanske du inte skulle komma undan i vilket fall om du skulle läsa och ha barnet på dagis...
  • 071001

Det är nog inte så enkelt att studera med en 2-åring hemma om dagarna. Eller har du tänkt läsa på distans och plugga om kvällarna när pappan är hemma?
    Du ska bara utbilda dig om det är något du vill annars är det väl ingen nån bra lösning alls?

• myrstacken

Man tror väll att det är lätt att plugga och vara mamma men när man väll siter där kanske det är svårt.

April Mamma skrev 2009-09-23 11:58:39 följande:

Du ska ju plugga för att du vill det och inte för att kunna vara hemma längre...Att plugga är ju inte så lätt när man har småbarn...ständigt med prov o tentor osv.Om du verkligen känner för att studera så ska du ju göra det..annars inte.
  • myrstacken

Ja på kvällarna och helgerna när vår flickas pappa har kommit hem.
    Tänkte först läsa ett löneprgram på distans men frågan är om det är så kul att jobba med.

071001 skrev 2009-09-23 11:59:07 följande:
    Det är nog inte så enkelt att studera med en 2-åring hemma om dagarna. Eller har du tänkt läsa på distans och plugga om kvällarna när pappan är hemma?Du ska bara utbilda dig om det är något du vill annars är det väl ingen nån bra lösning alls?
  • 071001

Jag skulle inte kunna plugga om kvällarna hemma heller. Skulle inte få en lugn stund innan Siri somnat, runt åtta. Då kanske du vill umgås lite med din sambo också?
    Jag ska inte vara jättenegativ, tänker bara på hur det skulle te sig i mitt liv.

• myrstacken

Ja praktiskt är det kankse svårare än man tror men undrar hur dem som pluggar får det att fungera.

Den barnmorskan som tipsade mig om att plugga hade två små barn och verkat klara det galant. Hon sa att barnen är bara små en gång..

071001 skrev 2009-09-23 12:02:06 följande:
    Jag skulle inte kunna plugga om kvällarna hemma heller. Skulle inte få en lugn stund innan Siri somnat, runt åtta. Då kanske du vill umgås lite med din sambo också?Jag ska inte vara jättenegativ, tänker bara på hur det skulle te sig i mitt liv.
  • 071001

Ps, Löner tycker jag var roligt att jobba med. Speciellt som jag kom från en recetionstjänst då ts. Ds

• myrstacken

Jaha, jobbar du med löner. Vad spännande. Så tror du det är lätt att få jobb om man bara kan löneutbetalningar och tror du man kan jobba lite hemifrån eller är det vanligt att företag vill ha en på plats? :)

071001 skrev 2009-09-23 12:03:59 följande:
    Ps, Löner tycker jag var roligt att jobba med. Speciellt som jag kom från en recetionstjänst då ts. Ds
  • 071001

Nej, gör det inte längre. Det var på ett jobb jag hade för några år sen. Halkade in på det då en tjej slutade. Lärde mig själv att köra löner i Hogia. Hade gärna fortsatt med det.

• echobananas
    myrstacken skrev 2009-09-23 11:56:12 följande:
    Jag fick tips av en Barnmorska att försöka plugga för att inte behöva lämna sitt lilla barn på dagis i tidiga år. Men är det verligen så smart? Då drar man ju på sig en massa mer CSN-lån och jobbet man pluggar till kanske inte ger så hög lön. Vad tycker ni?
    Nej, jag vet inte om jag tycker att det var ett så bra råd faktiskt... Definitivt inte att bara plugga för att barnen ska vara hemma längre, det kommer ju att bli jättejobbigt, hur motiverad är man då till att klara av studierna?

Jag studerar på universitetet och har en 2-åring. Men han går på dagis på dagarna, annars skulle det ju aldrig gå. OM man ska vara hemma med sina barn och ändå plugga då måste man ju plugga deltid på distans iaf, och jag tror det kan vara tufft ändå. Man kan ju inte plugga när barnen är med och vakna, och om man pluggar på kvällarna så blir det ju ingen egentid.

Om du verkligen vill plugga så kan jag rekommendera dig att göra det! Men gör det inte för att barnen ska få vara hemma ist för att gå på dagis. Om du pluggar heltid, så ah barnen inom barnomsorgen några timmar iaf. Barn mår inte bra att ha stressade föräldrar, då är det nog bättre med dagis!
  • Izcee

Mja... det är ju ett bra förslag på så sett om man har tänkt sig att plugga just för att man vill plugga. Jag har en 2½ åring som går på dagis 4 timmar varje dag och en 4 månaders hemma. Jag pluggar heltid på distans och det funkar kanon för mig, men det är för att jag har en väldigt snäll liten 4 månaders som inte gör så mycket väsen av sig och han har heller inga problem att ligga för sig själv och leka. Så de 4 timmarna som äldsta sonen är på dagis pluggar jag och pysslar om hemmet och yngsta sonen. Sen när det är dags att hämta äldsta sonen är det high life här hemma ^^ Först runt 20 - 21 är det lugnt igen och då brukar sambon vilja ha lite "egen tid" framför datorn så då passar jag på att plugga en timme eller 2 till. Efter det slappar jag och sambon i soffan innan det är dags för sängen. Tråkiga med det är ju att man inte får direkt ledigt på helgerna utan då har man ju massor med tid på sig för plugg eftersom sambon är hemma. Men det funkar, och jag tycker inte det är så jobbigt. Man vänjer sig och hittar rutiner som funkar för en.

ღ ♥ Oliver 070104 & Samuel 090505 ♥ ღ
  • RosaNapp

Har man tänkt plugga kan man ju göra det när barnen är små. Många gånger kan man ju faktiskt kolla vilka kurser som krävs i ett program och läsa dom löst för att sen få dom medräknade om man vill läsa på distans och programmet inte finns på distans exempelvis. Då behöver man ju kanske inte läsa hela programmet på plats sas, eller ens alls. Man kan ordna det mesta, men man får tänka till lite.

Men att plugga för att vara hemma är ju ingen bra idé.

Jag har precis börjat studera på distans, deltid med två små hemma. Den tredje har börjat förskolan. Jag passar på att läsa när dom sover mitt på dagen och på kvällarna när dom lagt sig. Jag är dock kvällsmänniska så det passar mig utmärkt. Jag tror det här kommer gå bra, men det kommer bli tufft i perioder. Speciellt som jag väntar nummer 4 till våren. Kruxet där kan bli att hinna med sista tentamen den terminen, men det löser sig det med. Iom att det är på distans hoppas jag ändå ha ork att fortsätta till hösten och inte ta ett avbrott.

Svar på tråden Plugga för att slippa lämna sitt barn på dagis!