pigglet skrev 2009-09-20 20:07:24 följande:
Viktigt att skilja på fp och sgi, de har olika regler.Blir du gravid igen innan första barnet är 1 år och 9 månader så får du behålla samma fp för nästa barn. Oavsett vad du gör mellan barnen.Det är inte samma sak som att man får behålla sin sgi. Den kan man BARA skydda genom att ha någon form av ersättning 5 dagar/vecka från barnets 1-årsdag. Alltså att man tar u fp, jobbar, studerar med bidrag, är arbetssökande, sjukskriven osv, sammanlagt 5 dagar/vecka. Utan en enda dags glapp.Skyddar man sin sgi på det sättet så spelar det faktiskt ingen roll när man blir gravid igen. Så länge din sgi är den samma så kommer din fp att vara det också. Vill man vara hemma mellan barnen, eller jobba deltid, så kan det vara en bra idé att ta ut få fp-dagar under barnets första år. Under det året är sgi alltid skyddad. Då har man kvar dagar till att skydda sin sgi när barnet fyllt 1 år. Man måste då fortsätta skydda sin sgi ända fram tills nästa barn föds (man kan alltså inte gå hemma sista månaderna utan ersättning och ändå ha sin sgi skyddad, som man kan med första barnet).Mycket regler att sätta sig in i...
Kan jag alltså ta ut fp 4 dagar/veckan och vara arbetslös de andra dagarna (så ser läget ut nu men så klart inget jag hoppas på i längden) och inskriven på ams så är min sgi skyddad då?
Som läget är nu har jag en skyddad sgi genom att jag prickfritt skött alla mina besök osv hos arbetsförmedlingen och kommer därför ha en hyffsad fp när det blir dags för det.
Det var därför jag tänkte om jag kunde behålla den med barn två också.
Verkar riktigt krångligt det här. Kanske lika bra att boka in ett möte med FK framöver för att få lite mer info.