• myran82

Barn tätt för att behålla föräldrapenningen?

Någon som vet hur det fungerar med föräldrapenning och barn tätt?

Har hört att om man får barn nr två inom en viss period så får man behålla sin sgi, stämmer det?

Och hur fungerar det med föräldrapenning om man får barn utanför tidsramen eller hur man ska säga?

Jag är helt ny på detta med föräldrapenning då jag bara är gravid än så länge. Men intresserad av hur det ligger till då barn tätt kan bara bra eftersom jag börjar bli till åren (enligt mig själv).

• Svar på tråden Barn tätt för att behålla föräldrapenningen?
  • krompa

Får du nästa barn innan första är 2½år så behåller du din fp.
    Tar det längre tid måste du jobba upp ny SGI. Om du jobbar mellan barnen och får nästa barn inom 2½ år kan du höja din SGI(och fp), men din fp kan inte sänkas under den tiden även om du går ner i tid.

• pigglet

Viktigt att skilja på fp och sgi, de har olika regler.

Blir du gravid igen innan första barnet är 1 år och 9 månader så får du behålla samma fp för nästa barn. Oavsett vad du gör mellan barnen.

Det är inte samma sak som att man får behålla sin sgi. Den kan man BARA skydda genom att ha någon form av ersättning 5 dagar/vecka från barnets 1-årsdag. Alltså att man tar u fp, jobbar, studerar med bidrag, är arbetssökande, sjukskriven osv, sammanlagt 5 dagar/vecka. Utan en enda dags glapp.

Skyddar man sin sgi på det sättet så spelar det faktiskt ingen roll när man blir gravid igen. Så länge din sgi är den samma så kommer din fp att vara det också.

Vill man vara hemma mellan barnen, eller jobba deltid, så kan det vara en bra idé att ta ut få fp-dagar under barnets första år. Under det året är sgi alltid skyddad. Då har man kvar dagar till att skydda sin sgi när barnet fyllt 1 år. Man måste då fortsätta skydda sin sgi ända fram tills nästa barn föds (man kan alltså inte gå hemma sista månaderna utan ersättning och ändå ha sin sgi skyddad, som man kan med första barnet).

Mycket regler att sätta sig in i...

• myran82
    pigglet skrev 2009-09-20 20:07:24 följande:
    Viktigt att skilja på fp och sgi, de har olika regler.Blir du gravid igen innan första barnet är 1 år och 9 månader så får du behålla samma fp för nästa barn. Oavsett vad du gör mellan barnen.Det är inte samma sak som att man får behålla sin sgi. Den kan man BARA skydda genom att ha någon form av ersättning 5 dagar/vecka från barnets 1-årsdag. Alltså att man tar u fp, jobbar, studerar med bidrag, är arbetssökande, sjukskriven osv, sammanlagt 5 dagar/vecka. Utan en enda dags glapp.Skyddar man sin sgi på det sättet så spelar det faktiskt ingen roll när man blir gravid igen. Så länge din sgi är den samma så kommer din fp att vara det också. Vill man vara hemma mellan barnen, eller jobba deltid, så kan det vara en bra idé att ta ut få fp-dagar under barnets första år. Under det året är sgi alltid skyddad. Då har man kvar dagar till att skydda sin sgi när barnet fyllt 1 år. Man måste då fortsätta skydda sin sgi ända fram tills nästa barn föds (man kan alltså inte gå hemma sista månaderna utan ersättning och ändå ha sin sgi skyddad, som man kan med första barnet).Mycket regler att sätta sig in i...
    Kan jag alltså ta ut fp 4 dagar/veckan och vara arbetslös de andra dagarna (så ser läget ut nu men så klart inget jag hoppas på i längden) och inskriven på ams så är min sgi skyddad då?

Som läget är nu har jag en skyddad sgi genom att jag prickfritt skött alla mina besök osv hos arbetsförmedlingen och kommer därför ha en hyffsad fp när det blir dags för det.
    Det var därför jag tänkte om jag kunde behålla den med barn två också.

Verkar riktigt krångligt det här. Kanske lika bra att boka in ett möte med FK framöver för att få lite mer info.
  • Rocktroll
    myran82 skrev 2009-09-20 19:00:40 följande:
    Någon som vet hur det fungerar med föräldrapenning och barn tätt? Har hört att om man får barn nr två inom en viss period så får man behålla sin sgi, stämmer det? Och hur fungerar det med föräldrapenning om man får barn utanför tidsramen eller hur man ska säga? Jag är helt ny på detta med föräldrapenning då jag bara är gravid än så länge. Men intresserad av hur det ligger till då barn tätt kan bara bra eftersom jag börjar bli till åren (enligt mig själv).
    Bli till åren haha...såg att du var 26 :) tyckte bara att det var lite roligt! jag följer för övrigt tråden då vi planera en liten till, våran dotter är 5 mån och vill ha ca 1 ½ år mellan barnen.
  • myran82
    Rocktroll skrev 2009-09-20 21:00:41 följande:
    Bli till åren haha...såg att du var 26 :) tyckte bara att det var lite roligt! jag följer för övrigt tråden då vi planera en liten till, våran dotter är 5 mån och vill ha ca 1 ½ år mellan barnen.
    Fyller snart 27 hehe. Vill inte ha några barn efter 30 så lika bra att ligga i.
  • pigglet
    myran82 skrev 2009-09-20 20:58:15 följande:
    Kan jag alltså ta ut fp 4 dagar/veckan och vara arbetslös de andra dagarna (så ser läget ut nu men så klart inget jag hoppas på i längden) och inskriven på ams så är min sgi skyddad då?
    Japp.

Det är mycket regler så där i början, men snart fattar du principen...
    Låt dig bara inte förvirras med att blanda ihop sgi och fp.
  • Moppsy

Hej! Jag undrar om jag får behålla barnet efter förlossningen., om jag blir gravid. Det är min killesom är mest orolig för han vill inte ha fler.

• IsabelleLi
    myran82 skrev 2009-09-20 20:58:15 följande:

Som läget är nu har jag en skyddad sgi genom att jag prickfritt skött alla mina besök osv hos arbetsförmedlingen och kommer därför ha en hyffsad fp när det blir dags för det.
    Det var därför jag tänkte om jag kunde behålla den med barn två också.

Verkar riktigt krångligt det här. Kanske lika bra att boka in ett möte med FK framöver för att få lite mer info.
    För föräldrapenningen så kan du det, precis som pigglet svarade. Men du ska nog kolla upp arbetsförmedlingens/a-kassans regler också så att det inte strular i den änden istället. Jag tror att det finns någon gräns för hur många timmar man minst måste stå till arbetsmarknadens förfogande för att få rätt till a-kassa.
Svar på tråden Barn tätt för att behålla föräldrapenningen?