Vill skolan dölja mobbing?
Min familj har råkat ut för något anmärkningsvärt!
Vår son som är 11 år satt och läste en bok under skolrasten, 3 stycken större pojkar kommer fram och börjar reta honom, pojkarna stoppar in saker i nacken på honom, han säger nej sluta ett flertal gånger och flyttar på sig. Pojkarna följer efter och fortsätter. Till slut klättrar min son upp på ett litet tak, där han hoppas att de ej ska nå honom och att de ska sluta, då börjar pojkarna kasta sand, grus och till slut sten på min son. Det hela eskalerar och min son tvingas till slut att försvara sig ....
Till slut hör en lärare detta och ingriper.
Skolan ringde upp mig, vilket jag uppskattade, men den spontana känslan som jag fick var att skolan ville släta över händelsen. De hävdade att barnen lämnade en ursäkt och att det hela var över. Då jag ansåg händelsen som kränkande, begärde vi en skriftlig beskrivning från skolan av vad som hänt. De kunde mycket motvilligt tänka sig att skriva detta.
På kvällen pratade jag med min son, som var upprörd och ledsen. Han var inte nöjd med ursäkten och han kände sig fortfarande kränkt.
Dagen efter följer jag min son till skolan för att ta upp händelsen och få den skriftliga beskrivningen av det inträffade. Lärarinnan var mycket motvillig att lämna från sig något och det var tydligt att hon ej var klar med rutinerna och skolans ansvar och skyldigheter. Jag fick återigen förklara mig varför jag såg allvarligt på händelsen och mitt krav på skriftlig dokumentation, så att inget missförstånd skulle ske.
Till slut får jag ett "slarvigt" nedskrivet papper, utan skolans logga och utan underskrift av läraren. När jag påpekar detta vägrar hon att skriva under. Hon ringer till rektorn och tydligen fick hon direktiv att ej skriva under. Jag blev givetvis upprörd och gick till polisen.
På polisstationen lämnade jag skolans slarviga redogörelse och blev utfrågad om min sons syn på händelsen. Efter en intern juridisk avstämning på polisstationen, så fick jag beskedet att polisen klassar händelsen för brott minst under rubriken ofredande. Jag uppmanades att lämna in en rapport om händelsen vilket jag gjorde.
(Till saken hör att det är problem på skolan och att min son har varit utsatt tidigare. Skolan är också en friskola, där det ibland känns som om vinsten styr prioriteten på vissa frågor...)
Har ni också råkat ut för något liknande och hur hanterades detta i så fall av Er skola?