• Emki

Prolaktin-Magnetröntgen...såå nere nu!

Jag har varit hos gynekologen förra veckan!!
    jag har tagit två olika prover som visar att mitt prolaktinvärde är för högt...
    Jag har fått en tid till magnetröntgen...men jag är sååå orolig.
    Jag tycker att jag fick så dålig info av gyn, så jag vet inte ens vad dom ska röntga!!
    Jag borde ha frågat men jag satt som i min egen värld efter det att hon sa om magnetröngen.
    Jag är livrädd för det och vill absolut inte göra det...jag har världens cellskräck!!
    Hur ska jag klara det här...ska jag måsta äta medecin resten av livet nu eller??
    Är så nere nu...

• Svar på tråden Prolaktin-Magnetröntgen...såå nere nu!
  • Emki

Jo tack för det =)
    Men bla. så har jag sån jäkla panik för att göra magnetröntgen!!!

• Pimpinellan
    Tiindra skrev 2009-09-17 18:24:39 följande:
    Men bla. så har jag sån jäkla panik för att göra magnetröntgen!!!
    Det kan jag i.o.f.s förstå,men då ser de ju vad det ev. beror på och en sån röntgen går ganska fort och smärtfritt och sen kan ni ta itu med orsaken och gå vidare.
    *peppar lite*
  • Emki

Joo tack tack!!
    Men jag undrar vad det igentligen kan bero på!
    Måste det vara en cysta på hypofysen som bidrar till högt prolaktinvärde??

• Pimpinellan
    Tiindra skrev 2009-09-17 18:39:20 följande:
    Joo tack tack!!Men jag undrar vad det igentligen kan bero på!Måste det vara en cysta på hypofysen som bidrar till högt prolaktinvärde??
    Kan vara annat också om man läser på länken. Men går åtgärda som sagt med medicin.
  • Kyltsi

magnetröntgen går snabbt. Det klarar du nog fint

• Emki
    Kyltsi skrev 2009-09-17 18:46:50 följande:
    magnetröntgen går snabbt. Det klarar du nog fint
    Tack!!!
    Hur länge brukar det ta då? haha snacka om nervig...
  • Kyltsi
    Tiindra skrev 2009-09-17 18:58:04 följande:
    Tack!!! Hur länge brukar det ta då? haha snacka om nervig...
    Jag minns faktist inte på rakarm, men det gick snabbt. Var själv som ett nervvrak innan, men det gick bra. Nu gjorde inte jag magnetröntgen av samma anledning som du ska göra, men det borde inte vara så storskilnad rent tidsmässigt.
    Som jag sa, du kommer att klara det fint
  • hoppsanhejsan

Förvarna annars kliniken att du är klaustrofobisk så kanske du kan få något lugnande innan! Det är inte ovanligt att tycka magnetröntgen är obehagligt, jag har gjort det en gång, tog ca 20 minuter i "röret", tyckte det var jobbigt. Det är ju dock inget stängt rör, får man panik kan man kravla sig ut (fast då pajar man bilden förstås). Lycka till!

• Liv73

Tiindra, om du känner att undersökningen är allt för jobbig och du känner att du kan gripas av panik så tycker jag att du ska berätta det för läkarna eller sjuksköterskorna och då kan du få lugnande medicin innan. Stesolid eller sobril hjälper så att du kommer känna dig lugnare och tryggare.
    Du kommer ju vara på sjukhus och de människor som jobbar med dig där vet att många är rädda och de har vana att hantera det.

Jag vet att du grejar det!

• Emki
    Liv73 skrev 2009-09-19 12:51:42 följande:
    Tiindra, om du känner att undersökningen är allt för jobbig och du känner att du kan gripas av panik så tycker jag att du ska berätta det för läkarna eller sjuksköterskorna och då kan du få lugnande medicin innan. Stesolid eller sobril hjälper så att du kommer känna dig lugnare och tryggare.Du kommer ju vara på sjukhus och de människor som jobbar med dig där vet att många är rädda och de har vana att hantera det.Jag vet att du grejar det!
    Tack tack!!
    Jag kanske får be om nåt lugnande då! Då kanske det inte känns lika hemskt...hade varit skönt och göra bort det nuuu, istället för att gå och vänta på att göra det!!
  • Johanna03

Hej!

Jag och min sambo håller också på att försöka få barn. Har hållt på sedan juli förra året då jag tog ut min hormon spiral. Men ännu har inget hänt har nu börjat en barnlöshetsutredning usch va det låter hemskt "barnlöshet".. Har inte fått svar på hans sperma prov ännu men fick idag reda på att jag har för högt prolaktin värde.. Hade ju ingen aning vad det innebar och bm jag pratade med i telefon ville inget säga mer utan ville överlåta det till läkaren men dit kommer vi inte fören min sambo fått sina provsvar..Så orolig som tusan började jag söka på nätet vilket inte var någon vidare positiv läsning..
    Hur kan man lämna ut ett sådant besked på telefon och sedan inte säga ngt mer???Får man verkligen göra så?
    Läser att många inte har varken mens el ägglossning men min mens kommer som en klocka varje månad å ägglossnings testerna ger utslag varje gång, Är inte det konstigt isåfall??

Förvirrad och orolig..

• Emki
    Johanna03 skrev 2009-10-19 14:53:36 följande:
    Hej!Jag och min sambo håller också på att försöka få barn. Har hållt på sedan juli förra året då jag tog ut min hormon spiral. Men ännu har inget hänt har nu börjat en barnlöshetsutredning usch va det låter hemskt "barnlöshet".. Har inte fått svar på hans sperma prov ännu men fick idag reda på att jag har för högt prolaktin värde.. Hade ju ingen aning vad det innebar och bm jag pratade med i telefon ville inget säga mer utan ville överlåta det till läkaren men dit kommer vi inte fören min sambo fått sina provsvar..Så orolig som tusan började jag söka på nätet vilket inte var någon vidare positiv läsning.. Hur kan man lämna ut ett sådant besked på telefon och sedan inte säga ngt mer???Får man verkligen göra så?Läser att många inte har varken mens el ägglossning men min mens kommer som en klocka varje månad å ägglossnings testerna ger utslag varje gång, Är inte det konstigt isåfall??Förvirrad och orolig..
    Hejsan!
    Det låter ju lite konstigt att hon berättar det på telefon och sedan inte förklarar vidare...
    Att du har regelbunden mens varje månad och utslag på ÄL testen är tydligen inget konstigt...
    Jag har fått bekräftat att jag har PCO så jag har ingen egen ÄL, men får ändå mens varje månad osv. Har ju även för högt prolaktinvärde...Har även Äl smärtor varje månad, men ändå ingen ÄL.
    Så kroppen kan verkligen spela en ett spratt ibland!!
    Jag tycker ändå att det är bra att dom har hittat en möjlig orsak, coh att ni påbörjat en utredning för då är ni ju ett steg närmare bebis!!
    Lycka till
  • Johanna03
    Tiindra skrev 2009-10-19 21:00:49 följande:
    Hejsan!Det låter ju lite konstigt att hon berättar det på telefon och sedan inte förklarar vidare...Att du har regelbunden mens varje månad och utslag på ÄL testen är tydligen inget konstigt...Jag har fått bekräftat att jag har PCO så jag har ingen egen ÄL, men får ändå mens varje månad osv. Har ju även för högt prolaktinvärde...Har även Äl smärtor varje månad, men ändå ingen ÄL.Så kroppen kan verkligen spela en ett spratt ibland!!Jag tycker ändå att det är bra att dom har hittat en möjlig orsak, coh att ni påbörjat en utredning för då är ni ju ett steg närmare bebis!!Lycka till
    Tack för ditt svar!
    Ja tyckte också det va väldigt konstigt att hon sa det på telefon utan att berätta mer..måste ringa imorgon igen. Man har ju tusen frågor efter detta..
    Å jag som trodde att det kanske inte va så farligt ställt med mig nu då eftersom jag ändå har mens och äl..
    Jovisst är det skönt att man har börjat i någon ände men det känns ändå jobbigt! Det tar på psyket å hoppas å vänta varje månad utan resultat. Men hur går det för dig då?Får du tablett behandling?
  • Melnics mamma

Hej!
    Jag har själv för höga prolaktinvärden men med tabletter så håller jag dom nere på normal nivå

Jag har gjort 3 magnetrötgen, jag är inte klaustrofobisk men måste erkänna att det var lite läskigt första gången, men som dom andra skriver, det går ganska snabt och smärtfritt. Tror säkert att du kan be om lite lugnande innan. På-mig har dom inte kunnat se någon tumör på min hypofys.

Jag började äta pravidel för ca 2,5-3 år sedan och det tog ca 7måndader innan vi blev gravida med vår underbara son!

Kramar

Svar på tråden Prolaktin-Magnetröntgen...såå nere nu!