• Anonym (cicci)

Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????

Har barnens farmor någon laglig rätt att träffa sina barnbarn ???
    Ska tillägga att hon absolut inte är lämplig att ha barnen själv då hon är alkoholist och dricker mängder varje dag + att hon kedjeröker inomhus och överallt.
    Vill absolut INTE lämna barnen där!!

• Svar på tråden Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????
  • dendertina

Nej, mor eller farföräldrar har ingen laglig rätt att träffa sina barnbarn.

• theesi

nej det tror jag inte. speciellt om hon är i det tillståndet. en förälder med dom problemen ses int elämplig som förälder så varför skulle en person utan vårdnad ses som lämplig att ta han om barn i den situationen??

• Anonym (Nej)

Nej hon har ingen laglig rätt att träffa barnbarnen men kanske man skulle kunna gå lite till mötes och träffas i en park eller nått så hon ändå får se och prata med dom

• Anonym (cicci)
    dendertina skrev 2009-09-17 09:13:37 följande:
    Nej, mor eller farföräldrar har ingen laglig rätt att träffa sina barnbarn.
    Ok! Hon ringer och gapar & skriker i telefon att hon minsann ska ha barnbarnen
    Jag skulle för allt i världen inte lämna dem där, men ändå skönt att veta att man inte förbjuder nåt som man inte har rätt till.
  • Anonym (cicci)
    Anonym (Nej) skrev 2009-09-17 09:15:08 följande:
    Nej hon har ingen laglig rätt att träffa barnbarnen men kanske man skulle kunna gå lite till mötes och träffas i en park eller nått så hon ändå får se och prata med dom
    Jo, men så har vi gjort. Hon har fått träffa dem när vi varit med. MEn det var just detta att lämna barnen ensamma med farmor.....
  • Willhellmina

Nu verkar inte farmodern vara någon bra förebild men JO, barnet har rätt till umgänge med andra närstående personer

"Ett barn har behov av umgänge inte bara med föräldrar utan även med andra personer som står det särskilt nära. I FB slås fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med andra närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket FB)."

• Anonym (cicci)
    Willhellmina skrev 2009-09-17 09:22:08 följande:
    Nu verkar inte farmodern vara någon bra förebild men JO, barnet har rätt till umgänge med andra närstående personer"Ett barn har behov av umgänge inte bara med föräldrar utan även med andra personer som står det särskilt nära. I FB slås fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med andra närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket FB)."
    Men jag som förälder måste väl ändå veta vad som är bäst för mina barn? Hon får gärna träffa dem och gör så ibland när vi är med. Dock inte hemma hos henne då det är så mycket cigarettrök och våra barn har astma.
  • Kjell2
    Willhellmina skrev 2009-09-17 09:22:08 följande:
    Nu verkar inte farmodern vara någon bra förebild men JO, barnet har rätt till umgänge med andra närstående personer"Ett barn har behov av umgänge inte bara med föräldrar utan även med andra personer som står det särskilt nära. I FB slås fast att vårdnadshavaren har ett ansvar för att barnets behov av umgänge med andra närstående så långt möjligt tillgodoses (6 kap. 15 § tredje stycket FB)."
    Rätt men i praktiken innebär det att om inte
    barnet far illa av att inte träffa farmor OCH
    farmor eller någon annan vill driva det till rätten OCH
    det blir ett beslut om umgänge i rätten

så kan TS vägra låta barnet träffa farmor
  • Willhellmina
    Anonym (cicci) skrev 2009-09-17 09:28:03 följande:
    Men jag som förälder måste väl ändå veta vad som är bäst för mina barn? Hon får gärna träffa dem och gör så ibland när vi är med. Dock inte hemma hos henne då det är så mycket cigarettrök och våra barn har astma.
    Helt klart är det vårdnadshavaren/havarna som bestämmer hur umgänget ska ske. Dessutom så är det barnets rätt, inte farmoderns rätt. Om du anser att det bästa för dina barn är att träffas en stund i parken så är det det bästa.
  • Kjell2
    Willhellmina skrev 2009-09-17 09:30:47 följande:
    Helt klart är det vårdnadshavaren/havarna som bestämmer hur umgänget ska ske. Dessutom så är det barnets rätt, inte farmoderns rätt. Om du anser att det bästa för dina barn är att träffas en stund i parken så är det det bästa.
    Helt klart att det är barnets rätt att få träffa farmor som är det viktiga och att i de flesta fall så är det vårnadshaveren som bestämmer.

Men det finns fall där tingsrätten beslutat om ungänge för utomstående mot vårndashaverns vilja. Dvs det har legat i barnets intressa att umgås med en utomstående.
Svar på tråden Har barnens farmor laglig rätt att träffa sina barnbarn????