• Yllet

Måla om kakel?

Hej om det är någon som vet OM det går att måla om kakel och i såfall hur man gör, kom gärna med tips och råd!

• Svar på tråden Måla om kakel?
  • Mamma Bondesson

Gå ner till en färgbutik och fråga =)
    De brukar vara superduktiga och veta det mesta om det mesta =)

När vi målade om dörrar och annats mått på ovanvåningen fick vi tipset i färghandeln att köpa en burk med färg som hade extra bra fästförmåga och skulle fästa på allt inklusive kakel. Så visst finns det. När man har grundat med denna så är det bara att måla över med valfri färg =)

Jag har tyvärr inte burken kvar längre och minna inte vad den heter men om du frågar i en färgbutik så kan de med all säkerhet hjälpa dig.

Lycka till!

• Yllet

Åh vad bra!! det är räddningen då vi fått kakel i nya lägenheten som är helt hemskt..
    Tackar för tipset!

• Joico

Jag har målat om kakel ovanför diskbänken.. med helt vanlig vattenbaserad väggfärg. Det funkade jättebra. Maskerade fogen med långa smala, tillklippta bitar av maskeringstejp. Men det ska finnas riktig färg får sånt

• Mamsis

Min jobbarkompis använde överbliven våtrumsfärg.

• Pappa G

Varför måla när det är så enkelt att sätta nytt ovanpå?

• Yllet

Pappa G skrev 2009-09-17 20:12:57 följande:

Varför måla när det är så enkelt att sätta nytt ovanpå?
    Jag har aldrig satt kakel förut.. dessutom är badrummet så litet att vi inte vill göra något som kan förminska det :D
  • Yllet
    Joico skrev 2009-09-16 22:06:56 följande:
    Jag har målat om kakel ovanför diskbänken.. med helt vanlig vattenbaserad väggfärg. Det funkade jättebra. Maskerade fogen med långa smala, tillklippta bitar av maskeringstejp. Men det ska finnas riktig färg får sånt
    Tackar för tipset hade säkert glömt att tänka på att maskera fogarna mellan kakelplattorna annars.. :D
  • Mummy

Pappa G
    Jag frågade om det i färgbutiken. De sa att om man sätter nytt ovanpå gammalt så måste det uppfylla dagens krav för tex badrum.
    Det gällde även på målade väggar i badrummen

• Pappa G

Jag trodde frågan avsåg kakel i köket.

I ett badrum är ju saken en helt annan. Där gäller helt andra regler. Där skulle jag bestämt avråda från att måla. Då stänger man in eventuell fukt bakom kaklet, som normalt kan andas genom fogarna, med risk för stora fuktskador.

• Yllet

Pappa G skrev 2009-09-19 11:33:36 följande:

Jag trodde frågan avsåg kakel i köket. I ett badrum är ju saken en helt annan. Där gäller helt andra regler. Där skulle jag bestämt avråda från att måla. Då stänger man in eventuell fukt bakom kaklet, som normalt kan andas genom fogarna, med risk för stora fuktskador.
    men om man maskerat fogarna med tejp när man målat, påverkas fogarna då???
  • Ulf Harrys Farsa

Min vilda gissning är att målningen kommer att bli skitful om ett år eller två och ni kommer att ångra er, Riv ner skiten och sätt upp nytt. Hyresrätt? who cares, så länge ni inte använder nåt riktigt fult kakel med typ guldfärgade sjöhästar eller nåt skit på så är det säkert lugnt.

• Yllet

Hur gör man om man sätter nytt kakel? Ursäkta om frågorna låter dumma men jag har aldrig satt kakel..

• M Y L F

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-19 12:47:24 följande:

Min vilda gissning är att målningen kommer att bli skitful om ett år eller två och ni kommer att ångra er, Riv ner skiten och sätt upp nytt. Hyresrätt? who cares, så länge ni inte använder nåt riktigt fult kakel med typ guldfärgade sjöhästar eller nåt skit på så är det säkert lugnt.
    Fast det är ganska dyrt att kakla om och att göra det i en hyreslght som man inte får ett smack från om man flyttar. Jag skulle aldrig kakla om mitt badrum, skulle kosta alldeles för mycket även om jag gillar våran lght och inte har en tanke idag att flytta.
  • blå fisk

M Y L F skrev 2009-09-19 21:36:32 följande:

Ulf Harrys Farsa skrev 2009-09-19 12:47:24 följande:
    Fast det är ganska dyrt att kakla om och att göra det i en hyreslght som man inte får ett smack från om man flyttar. Jag skulle aldrig kakla om mitt badrum, skulle kosta alldeles för mycket även om jag gillar våran lght och inte har en tanke idag att flytta.
    Fast om man målar på kaklet i en hyresrätt finns ju stor risk att man ändå får betala för en omkakling när man flyttar. Om kaklet är nytt, fult eller inte så blir nog de flesta hyresvärdar inte så glada åt att man målat icke fackmannamässigt på kaklet. Skulle i alla fall fråga först.
  • M Y L F

blå fisk skrev 2009-09-19 21:42:20 följande:

M Y L F skrev 2009-09-19 21:36:32 följande:
    Fast om man målar på kaklet i en hyresrätt finns ju stor risk att man ändå får betala för en omkakling när man flyttar. Om kaklet är nytt, fult eller inte så blir nog de flesta hyresvärdar inte så glada åt att man målat icke fackmannamässigt på kaklet. Skulle i alla fall fråga först.
    Jag hade varken målat eller kaklat om. Målning på kakel blir aldrig bra. Jag skrev bara att kakla om ett badrum är dyrt och jag skulle aldrig lägga dom pengarna i en hyreslägenhet. Sedan får väl folk ta reda på vad som gäller när man bor i en hyreslght. Det säger ju sig själv att man absolut inte får göra vad man vill, det är ju någon annan som äger lägenheten. Jag tar för givet att människor fattat att man måste ha ett godkännade från hyres värden för vissa åtgärder man tänkt att göra.
  • essy81

jag har oxå målat om kaklet vid diskbänken, de blev jätte fint... något ömtåligt. så om du ska torka av så använd disktrasan inte svamp. Det var inte häller svårt.

• Pappa G
    Yllet skrev 2009-09-19 12:39:17 följande:
    men om man maskerat fogarna med tejp när man målat, påverkas fogarna då???
    Nej, det gör de väl kanske inte. Men fy f-n vilket jobb att maskera alla fogar.. Så smal maskeringstejp finns väl inte. Och att sedan få dessa smala strimlor att fästa på fogen.. Nja..
    Yllet skrev 2009-09-19 12:58:01 följande:
    Hur gör man om man sätter nytt kakel? Ursäkta om frågorna låter dumma men jag har aldrig satt kakel..
    Är det i ett badrum så är det ju omgärdat med en massa regler. Ska du sätta nytt kakel ovanpå det gamla så måste du veta att underliggande tätskikt är helt och godkänt enligt dagens regler. Det har du troligen svårt att säkerställa, varför allt måste göras om från grunden (befintligt kakel rivas, nya tätskikt etc.). I samband med det måste golvet också göras om. Det kan också dra med sig behov av byte av golvbrunn m.m.
  • Yllet

Pappa G skrev 2009-09-20 11:02:27 följande:

Är det i ett badrum så är det ju omgärdat med en massa regler. Ska du sätta nytt kakel ovanpå det gamla så måste du veta att underliggande tätskikt är helt och godkänt enligt dagens regler. Det har du troligen svårt att säkerställa, varför allt måste göras om från grunden (befintligt kakel rivas, nya tätskikt etc.). I samband med det måste golvet också göras om. Det kan också dra med sig behov av byte av golvbrunn m.m.
    Om det eländes kaklet inte var i den olyckliga färgkombinationen aprikos/hudfärgat hade jag aldrig varit så angelägen om att måla/kakla om...
    Får väl ringa och fråga...
Svar på tråden Måla om kakel?