• MammaTillDomFinaste

Missfall igen...

Hej!
    Blev gravid i slutet på februari första gången, fick missfall i vecka 5+3, blev gravid igen nu i mitten på juli, har nu fått ett till missfall i vecka 7+4

På första missfallet blödde jag i 11 dagar, denna gång bara 6 dagar. Och jag har ännu inte känt någon "klump" komma ut, som jag kände förra gången. Så jag har inte fått nåt känslomässigt avslut än.

är det någon här som vet om man får göra undersökning efter 3 missfall? Jag har läst det, men på kvinnokliniken sade dom att man måste ha 3 läkar registrerade missfall för att man ska få undersökninge, någon som vet hur det blir det? läkarregistrerat alltså. Vill ju veta varför jag inte kan behålla barnen, vill ju inte att detta ska behöva upprepas igen.
    Någon som vet något om det? hur går undersökningen till?

• Svar på tråden Missfall igen...
  • AnnelieTyresö

Har du kollat din Sköldkörtel?

• AnnelieTyresö

Du kan ha Hypo eller hyper thyreos.

Googla å kolla om du har några andra tecken.

Ankelt blodprov, stick i armen bara.

• Linsen

Det är faktiskt inte helt ovanligt att gå igenom två missfall på raken utan att något är fel. Vi har en uppsättning ägg och vissa ägg är "dåliga" och några är guldägg.
    Pga att det är så vanligt med 2 mf i rad så görs det aldrig några undersökningar, det är inte förrän ett tredje skett som det börjar bli mer ovanligt. Jag tror ej det behövs vara registrerat. Många får ju inte ens komma in och få det konstaterat.
    Det du skulle kunna göra är att försöka få ett vul för att se så det inte var 2 därinne och du fått behålla ett.

Statistiskt ser det ut så här med mf på rad.

1 mf = 33%
    2 mf = 20%
    3 mf = 1-3%

Det som är positivt för dig är att du har lätt att bli gravid, du behöver inte vänta år mellan graviditeterna och det är kanonbra. För till slut sätter sig det där guldägget.

Jag har varit i din sits och jag vet hur fruktansvärt jobbigt det är och man är nästan livrädd för att bli gravid igen fastän det är det man önskar sig mest av allt.

Det enda som kan fungera mot oron är upprepade vul, från ca v7+0 tills du passerat v12.

• MammaTillDomFinaste

tack det hjälper att höra att det finns människor som har varit med om samma sak och klarat det, att få höra statestik och historier som slutar lyckligt.
    man får inte höra så mycket av "proffsen" så sjukhus m.m utan man får dra ut svaren och då är det inte ens bra svar.
    ska på vul på tisdag men när jag ringde i dag och ville ha tid så gick det inte det var bara att vänta sa dom men sen pratade jag med mamma så hon ringde då fick jag tid på tisdag. att det ska vara så svårt att hjälpa en 24 årig tjej så hon måste be mamma ringa.

• Linsen
    MammaTillDomFinaste skrev 2009-09-16 14:52:55 följande:
    tack det hjälper att höra att det finns människor som har varit med om samma sak och klarat det, att få höra statestik och historier som slutar lyckligt. man får inte höra så mycket av "proffsen" så sjukhus m.m utan man får dra ut svaren och då är det inte ens bra svar. ska på vul på tisdag men när jag ringde i dag och ville ha tid så gick det inte det var bara att vänta sa dom men sen pratade jag med mamma så hon ringde då fick jag tid på tisdag. att det ska vara så svårt att hjälpa en 24 årig tjej så hon måste be mamma ringa.
    Det är väl just det där med att det kostar resurser och pengar som gör att de kan vara lite restrektiva mot att man får komma in på vul. Det är hemskt att det ska behöva vara så eftersom ett mf är nog bland det värsta en människa kan utsättas för psykiskt och för vissa även fysiskt.
    Vad skönt att det löste sig för dig och att du får komma in och misströsta inte... jag läste din pres och såg att du nyligen fått ett litet hjärta. Du har åldern med dig, du har lätt för att bli gravid och jag är helt övertygad om att du kommer orka gå igenom det här och landa med en ny liten sötnos inom snar framtid.
    Lycka till!
  • taloola

men nu är det så att jag har inte fått ett litet hjärta för jag fick låna min kompis sida när jag inte var hemma och inte kom ihåg mitt lösenord så något barn har jag inte =(. skulle kanske ha skrivit det tidigare. men jag uppskattar allt som man kan läsa här det är det bästa med denna sida.

• Linsen
    taloola skrev 2009-09-16 18:36:27 följande:
    men nu är det så att jag har inte fått ett litet hjärta för jag fick låna min kompis sida när jag inte var hemma och inte kom ihåg mitt lösenord så något barn har jag inte =(. skulle kanske ha skrivit det tidigare. men jag uppskattar allt som man kan läsa här det är det bästa med denna sida.
    Förlåt... jag visste inte och hade nog inte kunnat gissa heller, men reagerade kanske lite på att du var på väg att skaffa barn igen så fort efter, men nu förstår jag.

Skriv gärna in på tisdag hur det har gått om du orkar och vill.
    kram//linsen
  • taloola

det ska jag göra om inte för mej så för andra som jag som är oroliga och mår dåligt psykiskt och behöver höra att det finns andra som har gått igenom samma som dom kommer att göra.

känns skönt att det finns forumar på internet som handlar om detta så att människor som behöver hjälp och inte får svar från läkare kan komma ut hit och få hjälp och svar av andra som gått igenom samma sak.

jag hyllar familjeliv och andra liknande sajter!

Svar på tråden Missfall igen...