• Mingzhi09

Tabubelagt - planerat snitt

Varför anser så många (ofta andra kvinnor) att det är så fel att vilja föda med planerat snitt? Varför måste det ligga någon slags prestation i att föda barn vaginalt även för dem som är livrädda...
    Själv vill jag inte berätta för släkt och vänner att jag kommer föda med planerat snitt just av den anledningen.

• Svar på tråden Tabubelagt - planerat snitt
  • Skogsflickan

Här har du en som är FÖR kejsarsnitt. Dessutom finns INGA siffror eller statistik över att det ena är bättre än det andra. Jag irriterar mig oxå på kvinnor som ser ner på de som gör kejsarsnitt. Säger bara sköt ditt o skit i andra (till dom kvinnorna). Sen har vi skitsnackarna att du inte har fött på riktigt om du inte krystat ut barnet..Bullshit säger jag, du har fött oavsett hur du än väljer att göra.

Sen har vi den andra kategorin (de som tror sig vara överlägsna) som tycker att man inte ska ta smärtstillande under förlossning för vaddå man har fött barn i alla tider...Ja hade de funnits EDA eller annat så tro mig kvinnorna hade tagit till alla medel. Sen har vi halleluja kvinnorna som läser en bok och föder efter den och de andra som fött på annat sätt är inte riktiga kvinnor...

Så nej Fram för kejsarsnitt!! Jag kommer själv att fajtas för att få ett planerat men det är av privata skäl. Går de inte med på det så åker jag till ngn öststat och gör kejsarsnittet.

• First baby

Jag vill osså snitta mig, men sen efter en MA skrapning då läk "kom in fel" och nästan gjorde hål i livmodern. Efter det på en Uljud sa den läakren att om en befruktad ägg sätter sig i snitten får man lättare mf.

Sen var jag med i en tråd. LÄS UMP´s inlägg.

www.familjeliv.se/Forum-7-132/m44369400-1.html?search=ump&searchField=2&searchRange=5&searchSort=1&searchLocation=2&doSearch=S%F6k&searchDisplay=2

Jag kommer föda vaginalt, men på bra sjukhus i annan ort där man inte spricker.

♥♥♥♥♥♥
  • MsMe

Hejsan.

Jag fick planerat snitt den 8/9, och jag kände samma sak som TS. Folk tittade konstigt på mig när jag berättade att det skulle bli planerat snitt, och jag upplevde att jag fick "försvara" mig hela tiden. Ingen kunde någonsin bara "acceptera" mitt val, utan ALLTID kom frågan "Men varför blir det snitt?" Jag hade kunnat vråla rakt ut vid ett antal tillfällen.......

Känn efter själv vad som känns rätt för dig, TS. Vill du inte berätta, så låt bli. När det väl är över, så kanske det känns lättare att berätta, för då är det redan gjort, och förhoppningsvis är du glad och nöjd och mår bra.

Hälsningar från Linda med världens finaste Isak.

• anemonasussegotta

Japp - det ÄR tabubelagt och mååånga är så himla emot detta att det i mångt och mycket är lika bra att vara tyst. Det är inte värt kommentarerna man kan få ibland. Tyvärr, men den inställningen har många kvinnor i Sverige ännu..

• straw2008

haha jag är TOKFÖR snitt o tycker att det borde vara så enkelt som att kryssa i ett kryss "vaginalt/KS"

Jag berättade bara för de som jag visste skulle förstå, men endel berättade jag för ändå (den typen som tappar hakan då man nämner planerat snitt) tyckte mest att det var kul.

Det blir ju fler o fler som får planerat snitt o det är bra en tidsfråga innan alla som vill ha får välja utan att behöva grina sig till det.
    Jag tycker det är en modernisering av att föda barn.

• Lonicera
    MsMe skrev 2009-09-23 17:09:50 följande:
    Folk tittade konstigt på mig när jag berättade att det skulle bli planerat snitt, och jag upplevde att jag fick "försvara" mig hela tiden. Ingen kunde någonsin bara "acceptera" mitt val, utan ALLTID kom frågan "Men varför blir det snitt?"
    Så var det för mig med. Jag födde med medicinskt motiverat planerat snitt pga skador som uppstod vid min första vaginala förlossning, men det traumat är ju inte direkt något man vill prata om med alla. Folk tyckte att jag hade ju redan fött vaginalt en gång, "andra gången går ju alltid lättare".
  • virretristan

Min pojke är född med snitt eftersom allting stannade av när jag var öppen 6 cm.
    Jag vill gärna ha syskon till min pojke någon gång men jag är rädd för att bli gravid då min BM sa att man bara inte kunde välja att man vill ha ett snitt.. Hur är det egentligen?? får man bestämma att man vill ha snitt??

• anemonasussegotta

virretristan

Tyvärr får man inte själv bestämma detta utan det ligger i läkarens bedömning om du ska få snitt eller inte. Läkarens PERSONLIGA bedömning ska jag tillägga, för det skiljer så himla mycket beroende på vilken läkare och i vilket landsting man är bosatt i, så några generella riktlinjer angående detta verkar saknas totalt.

Så... är du en god talare som kan prata för dig ordentligt har du stora chanser, men är du enbart förlossningsrädd men saknar talets gåva-då kan du nog glömma snitt om du inte har en fysiskt medicinsk orsak.

• virretristan

då är det nog så att det inte blir några fler barn..

• Malinka1984

tycker det är bra att man får välja. och vill du snittas så ska du självklart göra det. det jag tänkte på innan jag födde min son var hur det skulle va efteråt. och där är väl snitt lite negativt då det tar längre tid att återhämta sig efteråt, annars ser jag inget fel med de.

Svar på tråden Tabubelagt - planerat snitt