• smurfan0

Immunförsvar?

Min dotter föddes i v.27 hon är nu ca 7 veckor korrigerat, vet att prematurer har sämre immunförsvar än fullgångna. Men hur dåligt? Hon har bara fått bröstmjölk första 2 veckorna, sen ersättning. Hon väger nu 4 kg.

Aldrig haft problem med lungor, men problem med tarmar.

Hur länge har ni med prematurer "isolerat" er dvs undvikit folksamlingar osv? Har era prematurer varit mycket sjuka under det första året? Och om dom blivit sjuka, har ni klarat er hemma med näsdroppar och alvedon eller har ni behövt bli inlagda på sjukhus igen?

• Svar på tråden Immunförsvar?
  • Jessica1

Det bästa du kan göra är att ringa Neo och fråga om vad som gäller just ditt barn.

Min son född v. 27 blev "friskförklarad" när han var 2-3 månader (korr). Men vi var extremt försiktiga med honom tills han var så där 5 mån korr och inte kändes "jättepluttig" nåmer. Efter det har han i och för sig varit mycket förkyld och risig i magen. Men det kunde han varit även om han inte var född så mycket tidigt.

Du får nog känna efter själv vilken nivå du vill lägga det på. Om jag var dig så hade jag undvikit småbarn och förkylda så långt det var möjligt. Men att leva helt isolerad är lite jobbigt det också.

~~~~~~~ Gustav 080509 ~~~~~~
  • hotten

Bara för att man är prematur så behöver man ju inte alls vara speciellt mer infektionskänslig osv EFTER att man blivit fullgånget , kommit hem å dessutom inte har några ytterligare faktorer/men som spökar.

Ett gott råd är att lev som du hade gjort med ett normalfött barn! iallafall tills motsattsen bevisar å isåfall lev efter vad du lär...
    Men du hade förmodligen undvikit folksamlingar åtminstone som regel, just vid värsta influensatider osv?

Vår pematur var väldigt infektionskänslig tills hon var ca 4-5 år, kunde inte gå på dagis å dyl... Men som sagt för de allra flesta utan komplikationer är det inte väre än för nån annan..

• knäppisen

min lillknodd (född v 29) var väldigt mottaglig som liten, han åkte på sin första förkylning redan på neo och sen har infektionerna avlöst varandra, han är tre år nu och fortfarande väldigt snorig av sig. När han var ett halvår fick han diagnosen infektionsastma. Men vi har varit inlagda bara två gånger med honom, första gången var han 8 mån, andra gången 1,5 år, så vi har klarat oss rätt bra ändå.

• ISSEN

Jag har två söner, den ena född i v 30+6 och är idag 3 år. Honom isolerade vi oss med i ca 3 mån, men då var det sommar, Den andre föddes i v 26+2 och är idag 16 månader, med honom försökte vi isolera oss så mkt som det går med ett dagisbarn hemma :) Han var jättemkt förkyld under sitt första år och läkarna tyckte inte det verkade som att hans imunförsvar va så bra, men så kom sommaren och storebror fick vara hemma på semestern i 7 veckor från dagis och därmed fick lillebrors förkylning läka ut ordentligt (han hade vart förkyld i 6 månaders tid på raken då) Nu har han börjat på dagis och gått där i 4 veckor, alla hans dagiskompisar har vart sjuka eller är snoriga, han är sist ut och är inte ens snorig!
    Båda mina killar har bra imunförsvar trots sin tidaga start i livet och stora sonen var endast hemma och va sjuk 2 gånger på hela föra året så bara för att de är prematurer måste de inte ha lättare för att bli sjuka!
    Men skulle jag vara du i dessa influensa tider hade jag nog isolerat mig med sunt förnuft! Det som måste göras måste man helt enkelt göra men man kan ju i möjligaste mån försöka turas om med barnets pappa och på så sett slipper den lilla utsättas för onödiga risker!
    Lycka till!

• smurfan0

tack för alla svar =)

Jo nu är det ju svininfluensan så man isolerar sig för det. Ville bara veta på ett ungefär när ni tog ut era barn, så man har en milstolpe att se fram emot =)

• Therese33

Vår son är född 3 mån för tidigt och han har inte sämre immunförsvar än andra fullgångna barn...

• JessAnn

min kille född 27+0. Är idag 1 år. Han har heller aldrig haft problem med lugnorna. Jag pumpade också fullt 14 dagar sen sinade mjölken o han fick tillägg.

Han har bara varit sjuk några gånger sedan han föddes. 2 förkylningar o en maginfluensa. Han fixade det bra.
    Vid förkylningen var det alvedon o näsdroppar och näsfrida. Vid första förkylningen åkte jag faktiskt in till barnakuten för jag ville ha hostmedicin då han hostade o inte kunde sova. Fick brickanyl utskrivet. Kanon.
    Kräksjukan var det vätskeersättning som gällde.

Hur man och när man ska börja träffa folk tycker jag är beroende vilken årstid det är. Vi blev utskrivna i dec så vi tog det lugnt med besök o folksamlingar.
    Naturligtvis träffade vi mina föräldrar o sambons föräldrar.
    Idag så märks det inte alls att han har sämre immunförsvar än andra barn. Märker ingen skillnad mellan han o andra barn.

Svar på tråden Immunförsvar?