• kixet

Lite hyfs och uppfostran

Hej!
    Jag träffade min underbara kille för ett och ett halvt år sedan och på köpet fick jag 3 barn på 7,11 och 14 år. Jag har 2 barn som är stora nu, ena har flyttat hemifrån och den andra går i gymnasiet. Vi har samtliga flickor.
    Mitt stora problem är att vi har så olika syn på uppfostran! Mina barn har haft en matlagningsdag och en diskdag i veckan, och att de får hjälpatill med olika saker. De har haft lite regler att inte sitta framför datorn och tv n för mycket. Inte läsk till maten utan mjölk, att lyda och reskpektera andra osv.
    Min killes barn har aldrig haft regler! De rapar högtoch ljudligt vid matbordet, de gnäller jämt, lyder inte, äter inte vad som helst, de ska bestämma maträtterna, sitter jämt framför datorn/tv.n är överviktiga och får gå och äta jämt utan att fråga först om de får ta glass eller dyl. Jag har en regel att det är vuxna fram i framsätet och barn ibaksätet, det är konstigt för dem! Jag skulle inte låta min dotter på 13 år sova över hos killar, de tillåter de. Barnens mamma vill att 7 åringen ska få köpa en fyrhjuling som går i 70 km i timmen som hon ska använda hos pappan på en liten grusväg som är allmän där det finns grannar som åker några ggr per dag. Jag tycker det är helt idiotiskt! Och min kille kan aldrig säja ifrån, han är alldeles för mesig/snäll, han kommer säkert att köpa den....
    Jag orkar inte mycket mera, är det jag som är helt ute med lite regler? Min kille får ofta höra att han är så gammalmodig som försöker att sätta regler och han säjer i sin tur att jag är det... Är det helt fel av mig att försöka att fostra barn så att de vet hur man ska bete sig? Varför får man inte säja nej till ett barn längre?
    Hur ska man orka gå vidare med den här relationen? Jag älskar honom, jag vill ju dela mitt liv med honom.

• Svar på tråden Lite hyfs och uppfostran
  • momma c

Hej!

Jag tycker verkligen ni har rätt till andra "regler" i ert hem än vad mamman väljer att ha i sitt. Låter hemskt att din kille inte står bakom dig i dina önskemål. Jag är bonusmamma till en 9-åring och det är alldeles omöjligt att ha en dialog/samarbete med hennes mamma så jag och min man(barnets pappa) har helt kört på spåret "Hos oss funkar det såhär".

Det funkar oftast jättebra, och om dottern ifrågasätter något "tråkigt" hon behöver göra hos oss brukar vi belysa någon av de skojiga saker vi ser till att hitta på emellanåt...som hon aldrig får göra hos sin mamma.

Jag tror dock det är svårt att införa regler i den åldern om ni inte också inför annat positivt. -Ökad månadspeng, göra saker med dom (shoppa med tjejerna, gå på spa eller annat mys). Och det är ju SUPERVIKTIGT att pappan och du är en enad front. Tofflar man för barn, oavsett ålder, så mår barnen dåligt av det i längden. ALLA barn mår bra av struktur och regler i måttliga mängder.

Vad gäller "sitta fram i bilen" är vi dock fortfarande oense ;) Pappan verkar tycka det är orättvist att hon ska sitta ensam bak -men heee reee guuud! :)

Hoppas det var till lite hjälp

• kixet

Tack för ditt svar!
    Du har så rätt, det känns så skönt att det är någon som förstår! Tyvärr känns det som min kille inte håller med mig utan ska vara alla till lags hela tiden barnens mamma, barnen, mig och hans föräldrar. Ja, när du säjer det så går det upp för mig hur viktigt det är att vi är enade först! Det är nog en bra början att försöka börja därifrån. Påminner mig en gång när vi är så hemskt enade om att stora tjejen ville pierca sig (13år)att det var helt idiotiskt och han sa ifrån i flera veckor sen så tillåter han det iallafall för barnens mamma tjatade på han så mycket! Hon kallade honom gammmalmodig....
    Ja, då förstod jag att vi inte var så starka tillsammans. Men jag har nog inte förstått förrens nu att hans sviker mig hela tiden. Jag skiter i piercingen i sig, det är inte mitt barn, utan att han och jag inte håller enad font som du skriver!
    Tack snälla du för svaret!

• momma c
    kixet skrev 2009-09-16 13:08:02 följande:
    Tack för ditt svar! .......
    Vad bra att man kan vara till någon hjälp. Jag kom på en till grej. Kanske kan ni tillsammans börja skriva på något forum (typ här) och fråga "allmänheten" vad de tycker är OK för barn.

Om din man får läsa att 99% tycker det t.ex är galet att en 13-åring får pierca sig så kanske han orkar stå emot barnen och mamman.

Jag hoppas att du får en bättre relation till dina styvbarn. Ibland kommer jag in i en "ond cirkel" med min bonusdotter...jag är inte hemma på några kvällar...hon slutar lyssna på mig...jag börjar tycka illa om henne (på riktigt önskar jag att hon inte skulle finnas) och skäller mer...hon lyssnar ännu mindre för att jag bara är tråkig.

Då brukar jag bryta cirkeln med att göra någonting positivt, vilket oftast är lättare för mig att göra när pappan inte är med, dvs att vi "tjejer" hittar på någonting. Så vips är jag poppis igen och har rätt att lägga mig i uppfostran.

Man behöver inte älska sina bonusbarn...men livet blir så mycket enklare när man tycker om dom :)

(Gud vad jag surrade nu, vet inte riktigt vad jag försöker få fram, det är nog för att jag har såååå mycket tankar om det här :))
Svar på tråden Lite hyfs och uppfostran