• moriax

    Hur länge räcker 10 dagar?

    Jag vet att jag får ta ut 10 dagar i samband med födseln och detta ska ske inom 60 dagar.

    Men...hur länge dessa 10 dagar räcker får jag olika bud om.

    Jobbar jag 5 dagar i veckan mån-fre så räcker det till 2 veckor, javisst det fattar alla. Men långt ifrån alla arbetsplatser och scheman ser ut så.

    Om jag jobbar deltid då? 2,5 dag i veckan. Får jag vara borta från jobbet i 4 veckor då?

    Nej, säger arbetsgivaren. 10 dagar är två veckor. Det vill säga jag får en fetare ersättning under min tillfälliga föräldraledighet.

    Eller som jag som har en arbetsvecka med 4 dagar. Jag vill plocka ut 2 extra dagar i den tredje veckan, men si det får jag inte. Jag räknade kallt med 10 arbetsdagar utifrån mitt schema och de dagar jag var shemalagd. Inte utifrån nån schablon om 5 dagars arbetsvecka.

    Har min arbetsgivare rätt?

  • Svar på tråden Hur länge räcker 10 dagar?
  • PerG

    Du får ersättning endast för de dagar du avstår från arbete. Dvs du kan inte få ersättning för dagar du ändå skulle ha varit hemma. 10 dagar är således 10 arbetsdagar och inte två veckor.....

    www.fk.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/Tillfällig%20föräldrapenning%20i%20samband%20med%20barns%20födelse%20eller%20adoption.pdf

    "Vem kan få ersättningen?
    Du som är pappa eller andra förälder till barnet har rätt till ersättning med tillfällig föräldrapenning
    när du avstår från ditt arbete. Även andra personer kan få ersättningen. Det gäller
    till exempel när det inte finns någon pappa som har rätt till tillfällig föräldrapenning."

  • PerG

    Hmm..

    www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19950584.HTM
    Enligt paragraf 8 punkt 1 så står det att du har rätt till ledighet under den tid du får tillfällig föräldrapenning (ex. de 10 pappadagarna).

    Dvs. att för de dagarna du väljer att ta ut tillfällig föräldrapenning (pappadagarna) så har du rätt att vara ledig.

    Enlig paragraf 13, andra stycket står det att arbetsgivaren behöver förvarnas en vecka i förväg vilket kanske är svårt att veta vid förlossning (om man inte har kejsarsnitt).Denna regel gäller inte det vid smitta eller sjukdom utan då har man rätt att vara ledig direkt.... vet dock inte om förlossning räknas in i detta även om det känns som om det inte borde behövas någon anmälningstid.. ;)

    Så summa summarum har du ganska stort inflytande över de 10 dagarna, men jag är osäker på vad som gäller med "förvarningen" för att du ska ha rätt till det...

  • Parenthood

    Du får ta ut 10 dagar inom 60 dagar från födelsen.

    Om du nu inte skulle få fördela dagarna som du vill, vad menas då med skrivelsen "inom 60 dagar"

    Om du vill ta ut mån-tis varje vecka i 5 veckor så är det helt ok. Om du sen inte råkar jobba ons-fre så hör ju inte det till saken.

    Kolla med försäkringskassan, dom har säkert svaren, om du får tala med nån vettig där.

    Lycka till!

  • Simvin76

    Du kan ta ut dagarna i i form av heldag, halvdag, kvartsdag eller åttondelsdag. Du har 1 vecka = 40 h att ta ut, så tar du ut en kvartsdag per dag så räcker de i 20 arbetsdagar.

    Och som någon skrev tidigare så får du bara ta ut dagarna när du annars skulle jobba. Tar du ut dom när du inte skulle avstått arbete åker du på däng av försäkringskassan (om dom upptäcker dig).

    Jag jobbar också 4-dagarsvecka och har fram tills idag varit hemma i 5 veckor (fick tvillingar --> 2 X 10 dagar). Sverige är bra ibland! :)

  • gabor
    Simvin76 skrev 2009-09-15 23:28:17 följande:
    Du kan ta ut dagarna i i form av heldag, halvdag, kvartsdag eller åttondelsdag. Du har 1 vecka = 40 h att ta ut, så tar du ut en kvartsdag per dag så räcker de i 20 arbetsdagar.Och som någon skrev tidigare så får du bara ta ut dagarna när du annars skulle jobba. Tar du ut dom när du inte skulle avstått arbete åker du på däng av försäkringskassan (om dom upptäcker dig).Jag jobbar också 4-dagarsvecka och har fram tills idag varit hemma i 5 veckor (fick tvillingar --> 2 X 10 dagar). Sverige är bra ibland! :)
    Precis så är det....arbetsgivaren kan ICKE neka....

    Jag skulle ta ut 20 halvdagspass under de första 60 dagarna efter födsel...utan tvekan.
Svar på tråden Hur länge räcker 10 dagar?