• Hoppentoss

    köer

    Idag fick vi rundbrev.

    Vi vart superdeppiga. Köerna har ökat med 1 år mot vad dom sa när vi skickade papperna.
    Istället för att ha kommit ett ½ år frammåt i väntan har vi kommit ½ år bakåt.

    Jag vart superdeppig.

    Är det fler som stått i länder där köerna ökar i längd.

    Berätta hur det gick. Hur länge sa dom att ni skulle vänta och vad vart resultatet?

    Vi har papperna i Filipinerna.

    Behöver pepptalk.

  • Svar på tråden köer
  • Solvår H

    De som fick barn från Kina nu har väntat 3,5 år fast det sas att det skulle ta ett år ungefär... Men det är ju inte ni direkt hjälpta över.

    Jag vet inte något om Filippinerna, vad är anledningen till att det tar längre tid? Färre barn? Fler ansökningar i landet?
    Har ni möjlighet att höja ert medgivande? Fundera på barn med särskilda behov? Förstår att det känns jättejobbigt men det blir er tur, förr eller senare.

    Skickar styrkekramar!

  • Hoppentoss

    Det ser ut som filipinerna är nya kinalandet. Många ansökningar har kommit till landet från andra länder.

    Solvår H skrev 2009-09-10 19:47:08 följande:


    De som fick barn från Kina nu har väntat 3,5 år fast det sas att det skulle ta ett år ungefär... Men det är ju inte ni direkt hjälpta över. Jag vet inte något om Filippinerna, vad är anledningen till att det tar längre tid? Färre barn? Fler ansökningar i landet?Har ni möjlighet att höja ert medgivande? Fundera på barn med särskilda behov? Förstår att det känns jättejobbigt men det blir er tur, förr eller senare. Skickar styrkekramar!
  • Hoppentoss

    Det ser ut som filipinerna är nya kinalandet. Många ansökningar har kommit till landet från andra länder.

    Solvår H skrev 2009-09-10 19:47:08 följande:


    De som fick barn från Kina nu har väntat 3,5 år fast det sas att det skulle ta ett år ungefär... Men det är ju inte ni direkt hjälpta över. Jag vet inte något om Filippinerna, vad är anledningen till att det tar längre tid? Färre barn? Fler ansökningar i landet?Har ni möjlighet att höja ert medgivande? Fundera på barn med särskilda behov? Förstår att det känns jättejobbigt men det blir er tur, förr eller senare. Skickar styrkekramar!
  • Hoppentoss

    Tack för styrkekramar.

    Solvår H skrev 2009-09-10 19:47:08 följande:


    De som fick barn från Kina nu har väntat 3,5 år fast det sas att det skulle ta ett år ungefär... Men det är ju inte ni direkt hjälpta över. Jag vet inte något om Filippinerna, vad är anledningen till att det tar längre tid? Färre barn? Fler ansökningar i landet?Har ni möjlighet att höja ert medgivande? Fundera på barn med särskilda behov? Förstår att det känns jättejobbigt men det blir er tur, förr eller senare. Skickar styrkekramar!
  • Miss TN

    När vår ansökan lämnade Sverige och landade i Bolivia så var kötiden för bb ca 1år. Idag har vi snart väntat i 1 år 9 månader... inget bb på G än.
    Väntetiden är idag förlängd upp till 2½ ÅR!!!!!!!

    Jag tror väntetiderna har ökat i stort sett alla länder tyvärr (om man ska följa statistikerna). Det är fler som adopterar och färre barn till adoption.

    Men vi håller ut!!

  • xena

    När vi fått klart att skicka till Thailand var kötiden ca 1 år. Innan vi skickat hade vi sett tendensen på att den ökat och då låg på ca 18 månader. Eftersom vi följer utevcklingen via Thailandslistan på nätet så har vi hela tiden sett att kötiderna drar ut på tiden. Väntan ligger nu på ca 2 år. Själv så spår jag att vi nog kommer landa på drygt 2,5 års väntan innan vi är hemma med barn. Vi har alltså sluppit "chocken" med att inte vara beredd på ökad väntetid, men det är lika tråkigt ändå.

    Så tyvärr tror jag att många, liksom oss, som  i dagens lägen väntar BB får vara beredda på ökade väntetider. De flesta länder har ju färre barn tillgängliga och fler ansökningar.

  • Hoppentoss

    Tack alla för era beskrivningar...

    Jag fick nästan panik och trodde att vårt land var det ända landen som hade dragit ut på tiden.

    Även om det är trist så känns det iallafall som om det inte var et "felval" av oss att välja filipinnerna..

    Det känns lite som i matkön och du alltid väljder fel kö till kassan. Lite så har vår resa mot barn vart i övrigt.

    Finns det fler som vill dela med sig av eran väntettid och resultat så skulle jag vara glad.

    Kram på er.

  • smufsen

    Nu har vi väntat i Bolivia i två år. När vi skickade handlingarna skulle det ta 1 år ungefär. Vill det sig illa får vi vänta ett år till.
    Måtte det hända nåt snart!!!

    Kram K

  • xena
    Hoppentoss skrev 2009-09-11 14:43:14 följande:
    Tack alla för era beskrivningar... Jag fick nästan panik och trodde att vårt land var det ända landen som hade dragit ut på tiden. Även om det är trist så känns det iallafall som om det inte var et "felval" av oss att välja filipinnerna.. Det känns lite som i matkön och du alltid väljder fel kö till kassan. Lite så har vår resa mot barn vart i övrigt. Finns det fler som vill dela med sig av eran väntettid och resultat så skulle jag vara glad. Kram på er.
    Rolig liknelse med kassakön! Lite så kände jag också, men har aldrig haft funderingar på att bytas land på grund av kösituationen. Det är bara försöka härda ut, en dag kommer barnbeskedet...

    Kram till oss alla väntande!
  • Hoppentoss

    Hur har ni fördrivet tiden när ni längtar?

    Just idag är det en Tung dag!

    Håller tummarna att ni snart får ert samtal.


    smufsen skrev 2009-09-11 16:01:38 följande:
    Nu har vi väntat i Bolivia i två år. När vi skickade handlingarna skulle det ta 1 år ungefär. Vill det sig illa får vi vänta ett år till. Måtte det hända nåt snart!!!Kram K
  • Hoppentoss

    Tack för din uppmundtande ord.

    Håller med en stoooor kram till oss alla som väntar och längtar..


    xena skrev 2009-09-11 23:24:01 följande:
    Rolig liknelse med kassakön! Lite så kände jag också, men har aldrig haft funderingar på att bytas land på grund av kösituationen. Det är bara försöka härda ut, en dag kommer barnbeskedet...Kram till oss alla väntande!
  • Hej och Hopp

    Hoppentoss - du ville ha fler som delade med sig av väntan och resultatet. Jag har inte varit med om samma situation som er - att barnbeskedet har dröjt men däremot så i Sverigekön så var det först 1 års väntan, när jag väntat ett år var det1,5 - sedan 2 osv osv. Hoppades och våndades och drömde och var rädd.
    Men till slut så var det min tur - och resultatet? Världens finaste lilla flicka som ligger här och sover i sin spjälsäng. Så nu är jag så tacksam över väntan!

    Håller tummarna för att ni snart får uppleva denna lycka ni med!

  • Hoppentoss

    Tack...Blir alldelser rörd av att läsa meddelandet.

    Grattis till dottern.

    Rädslan tycker jag är värst. Rädslan att hinna bli för gammal och sverige säger nej.

    Känns som man jagar med tiden.

    Kram på dig och tack för ditt fina uppmuntran.

    Hej och Hopp skrev 2009-09-14 15:44:44 följande:


    Hoppentoss - du ville ha fler som delade med sig av väntan och resultatet. Jag har inte varit med om samma situation som er - att barnbeskedet har dröjt men däremot så i Sverigekön så var det först 1 års väntan, när jag väntat ett år var det1,5 - sedan 2 osv osv. Hoppades och våndades och drömde och var rädd.Men till slut så var det min tur - och resultatet? Världens finaste lilla flicka som ligger här och sover i sin spjälsäng. Så nu är jag så tacksam över väntan! Håller tummarna för att ni snart får uppleva denna lycka ni med!
  • mammamys06

    Ja, det är hemskt när det blir så, vi var med om samma sak, vi skulle vara hemma med barn när vi ställde oss i kö ett år senare...men det tog nästan 4 år....sammanlagd tid innan vi var hemma med barn. Visst är det värt det, så klart men det ÄR jobbigt och deppigt 100 gånger om...Däremot så i många fall så kan man påverka situationen. Jag vet ju inte hur det är i ert fall men vi bytte land och efter vi bytt land gick det VÄLDIGT fort, vi hann inte ens skicka vår ansökan till Vietnam förrän vi hade fått förfrågan om vår son. Sedan 6 månader senare så var vi i Vietnam med sonen i famnen.

    Idag är Vietnam stängt men det finns ju om man klarar Kinas krav så kan det ta endast ett par månader om man är öppen för särskilda behov och eller lite äldre barn. Jag hade nappat på det särskilt om man börjar komma upp i ålder som kan påverka nytt medgivande osv.

    LYCKA TILL!!!


    Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Hoppentoss

    ¤ år då är jag för gammal...Jag fyller 43 nästa år så då är det svårt med förnyad godkännande är jag rädd...det är därför skräcken blir så stor.

    Vi har kryssat i Sn barn från filipinerna så vi funderar på att byta till kina sn lista.
    jag skulle vilja veta mer om listan och vad dom räknar som Sn..

    Vi får se hur det ser ut.


    mammamys06 skrev 2009-09-15 15:46:20 följande:
    Ja, det är hemskt när det blir så, vi var med om samma sak, vi skulle vara hemma med barn när vi ställde oss i kö ett år senare...men det tog nästan 4 år....sammanlagd tid innan vi var hemma med barn. Visst är det värt det, så klart men det ÄR jobbigt och deppigt 100 gånger om...Däremot så i många fall så kan man påverka situationen. Jag vet ju inte hur det är i ert fall men vi bytte land och efter vi bytt land gick det VÄLDIGT fort, vi hann inte ens skicka vår ansökan till Vietnam förrän vi hade fått förfrågan om vår son. Sedan 6 månader senare så var vi i Vietnam med sonen i famnen. Idag är Vietnam stängt men det finns ju om man klarar Kinas krav så kan det ta endast ett par månader om man är öppen för särskilda behov och eller lite äldre barn. Jag hade nappat på det särskilt om man börjar komma upp i ålder som kan påverka nytt medgivande osv. LYCKA TILL!!!
  • mammamys06
    Hoppentoss skrev 2009-09-15 16:13:39 följande:
    ¤ år då är jag för gammal...Jag fyller 43 nästa år så då är det svårt med förnyad godkännande är jag rädd...det är därför skräcken blir så stor.Vi har kryssat i Sn barn från filipinerna så vi funderar på att byta till kina sn lista.jag skulle vilja veta mer om listan och vad dom räknar som Sn..Vi får se hur det ser ut.
    förstår din oro men blir väntan lång i Filipinerna så behöver ni ju nytt medgivande ändå....så ja, se över Kinas 48-timmarslista helt klart! Håller tummarna! kram
    Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
  • Hoppentoss

    Ja...vi får se hur det blir...Stressad är man igen...
    Men samla papper igen är ingen höjdare... Är det svårt att få ihop papperna till kina


    mammamys06 skrev 2009-09-15 16:20:32 följande:
    förstår din oro men blir väntan lång i Filipinerna så behöver ni ju nytt medgivande ändå....så ja, se över Kinas 48-timmarslista helt klart! Håller tummarna! kram
  • mammamys06
    Hoppentoss skrev 2009-09-15 16:46:01 följande:
    Ja...vi får se hur det blir...Stressad är man igen...Men samla papper igen är ingen höjdare... Är det svårt att få ihop papperna till kina
    Jag förstår det..och att det är stressande ja, därför får man nog försöka se till alla möjligheter - fort.

    Nej, eftersom mycket kan man räkna ihop av allt man har hemma, allt får räknas med och värderas i pengar, soffa, matbord, bestick, bil, allt! Man behöver absolut inte vara rik för att adoptera från Kina!
    Victor född september -06, broster bf annandag jul 2009
Svar på tråden köer