Köttfärssås utan krossade tomater i
Era godaste såsiga saftiga köttfärssås recept utan krossade tomater i.. :)
Era godaste såsiga saftiga köttfärssås recept utan krossade tomater i.. :)
En liten fråga. Ska det inte vara någon tomat alls i eller är det bara de krossade som inte ska vara med?
Det är juh supergott å göra på creme fraiche..
Köttfärs, creme fraiche, lite buljong, tomatpure, oregano. Å så lite ketchup om man vill ha i det.
Å kanske salt å peppar. Min man brukar ha i chilipeppar också.
Vår son är allergisk mot tomat överhuvdtaget och jag brukar göra grunden densamma som våran och ha i matlagningsgrädde istället för krossad tomat. När den är klar tar jag i krossad tomat till oss andra!
tomatpurre och ketschup går bra men ingen krossad eller vanlig tomat i..
tack låter kanon allting ska testa.. jag är ingen tomat älskare och speciellt inte krossade tomater..
Jag kna inte ge dig några exakt mått men min mamma gjorde världens godas köttfärssås som jag tagit efter.
Stek gul lök och rätt mycket vitlök
Lägg bort löken och stek köttfärsen
Blanda i löken igen
Tryck i ca 1/4 tomatpuré
Blanda i ganska mycket ketchup (kanske 1 dec)
häll på lite vatten
Smaksätt med salt, peppar och eventuellt mer ketchup. Blir såsen för vattnig kan du pudra över lite mjöl. Tänk dock på att ALLTID låta såsen koka minst tio minuter om du använder mjöl för att få bort smaken.
Hör gärna av dig om du testar :)
bryn köttfärs
pressa i 1-2 vitlökar
salt peppar
1 stor burk creme fraiche
1 och 1/2 dl vispgrädde
1 köttbuljongtärning
och till sist lite soja
super god
Jag gör förvisso aldrig köttfärssås men väl färssås på qourn, och till en påse quornfärs (300 gr) brukar jag ha i en burk kryddig Dolmio pastasås, samt lite mjöl och mjölk för att späda ut och få det lite krämigt.
oj... här hemma slänger vi i det som finns hemma...
så sist blev det följande (på ett ungefär)
köttfärs
2 paprikor, grovt tärnade
2 gula lökar, grovt hackade.
1 vitlök (solo)
2 finrivna morötter
rester ur en burk taco sås.
3dl matlagningsgrädde.
rester ur en philadelphia.
en skvätt ketchup.
stek köttfärsen tillsammans med lök, morot o parika (så hinner grönsakerna bli lagom mjuk... ) släng sen ner resten o låt puttra en stund. salta o peppra efter smak.