• Mymemlan

Stoppade värkar imorse. Vecka 34(33+2)

Hejsan.
    Behöver lite fakta elr vad man ska kalla det.
    Jag fick enorma "mensvärkar" igår efter sex. Vi hade inte haft sex på flera veckor och skulle pröva. Det var inge bra. Enorma sammandragningar som gjorde så attans ont. Efter 3 timmar i sängen och prövat bad och alvedon mm, så ringde vi in. Vi fick komma in för kontroll, och vi blev kvar. Dom kollade mig med ctg och det var täta och ganska höga sammandragningar. Då blev det fart. In och kände på livmodertappen. Den var mjuk och ett finger gick in.

Fick en bricanylspruta i låret och dom väntade en stund. Det vägrade att gå ner, så då kom dom med en spruta kortioson till lungorna och ett dropp till mig. Innan dom satte in bricanyldropp så sprutade dom in kortison i droppet och sen en spruta i skinkan. Fick en till 12 timmar efter första.

Vi kom in 24.00 igår och vi kom hem för 2 timmar sen ungefär. Dom lyckades stoppa värkarna imorse, och bebisen är vild och glad. Men har dessvärre mkt sammandragningar nu. Men än gör dom inte ont iaf. Låg med dropp hela natten till vid 9 imorse. Så vi får se. Är ordinerad vila, inge sex och packa bbväska.

Men vad innebär det för bebisen att födas i vecka 33? Hur länge får man ligga på sjukhus ungefär? Berätta ni som har erfarenhet. Jag är så orolig!

Dom sa att bebisen kan komma från idag och alla tider framåt. Så det var bara at vara berädd.

• Svar på tråden Stoppade värkar imorse. Vecka 34(33+2)
  • bollanmollan

fick min son 33+2 på julafton 2008 pgr av hf var dom tvungna att ta ut honom. han mådde jättebra, behövde hjälp med att äta i en vecka och att hålla värmen. vi fick stanna nästan 2 veckor men mest pgr av att jag var så sjuk. han växte ikapp ganska fort och nu vid 8 månader ser man ingen skillnad.

• Frila2

Att du hunnit få kortisonet är jättebra eftersom det hjälper bebisen lungor att mogna. Är man född såpass "sent" som v 34 så brukar andningen inte vara något problem och med kortisonet också så kommer det säkert inte vara någonting att fundera på. Det så små barn ska göra är att lära sig äta vilket kan vara lite svårt. Ofta behöver de sola då de kan få gulsot och eventuellt behöva en madrass med värme i de första dagarna. 

Jag fick min dotter 22/12-08 pga havandeskapsförgiftning. Dottern var då i v 28+4 och vägde 930 g. Efter 9 veckor på sjukhus kom hon hem och mår jättebra, även om hon såklart är liten för åldern. 

Gratior est solito post maxima nubila Phoebus, post inimicitias clarior est amor.
  • Katarina76

Det jag minns från neo var att bebisar från v. 33 inte behövde göra lika många rutinundersökningar som min dotter (v.31+4). Tydligen går det någon gräns där emellan då flera riskfaktorer minskar.

• Mamma till bröderna bus

min son kom 33+3 hann oxå få kortison. Han behövde bara hjälp att hålla värmen och en sond för maten, fick gulsot och solade en del och hade sladdar som kollade andning, hjärta osv.. övervakningen hade han i 3 dagar, sen ytterliggare en dag senare försvann värmesängen.. sen hade han sonden och andningslarm +sola.. 10 dagar allt som allt innan vi fick åka hem, hade hemsjukvård tills han skulle vara född efter det inga problem.. snart fyller min buse hela 3 år, sjukt vad tiden gått fort..
    sista september 06 åkte jag in med värkar och vattenavgång.. sen 6 oktober föddes han =)

• anju79

Jag var inne o blev stoppad o fick kortison i v 28 o sen ytterligare stoppad i v 33. Sen sa de att efter v 34 så stoppade dom inte fler gånger. Fick sen värkar o sonen föddes i v 34+5. Mådde jättebra. Var inskriven på Neo i 2 dagar men han låg hos mig på förlossningen. Sen till BB i 3 dagar. Efter totalt 5 dagar åkte vi hem.

Svar på tråden Stoppade värkar imorse. Vecka 34(33+2)